Každý deň stretávame hrozby na cestách. Ani o tom nevieme. Cyklista, iný účastník cestnej premávky, ktorý si nás nevšimne, alebo neprispôsobí svoju jazdu svojim schopnostiam alebo zvieratá či mobilné telefóny.. Ako sa teda vyhnete riziku nehody? Predstavili ste si, ako by ste reagovali, keby sa vám náhle objavila prekážka na ceste? Keby ste dostali šmyk? Pravdepodobnosť, že budete účastníkmi dopravnej nehody je oveľa vyššia ako diagnóza ochorenia či letecké nešťastie.. [adsense] Navštívili sme preto Školu bezpečnej jazdy Driving academy v areáli SLOVAKIA RING! Je to jediné slovenské špičkové stredisko na svetovej úrovni, ktoré vás dokáže pred neočakavanými situáciami na cestách pripraviť. Nachádza sa kúsok od dedinky Orechová Potôň v okrese Dunajská Streda. Driving Academy - Škola bezpečnej jazdy poskytuje výcvik pre všetky skupiny vodičov a zameriava sa na zvládnutie nečakanej krízovej situácie. ŠKOLA BEZPEČNEJ JAZDY PRE OSOBNÉ VOZIDLÁ Škola bezpečnej jazdy pre osobné vozidlá sa skladá z troch úrovní. Prvou úrovňou je kurz STANDARD, ktorým každý záujemca o školu bezpečnej jazdy začína. Ak si niekto chce prehĺbiť svoje zručnosti bezpečnej jazdy, Driving Academy ponúka kurzy pre pokročilých. Kurzy PROFI a RACING. Všetky úrovne na seba nadväzujú a pozostávajú z teoretickej a praktickej časti. I my si ich postupne všetky vyskúšame. ĎEŇ D A WEBAUTO NA ŠKOLE BEZPEČNEJ JAZDY Naše vodičské schopnosti v redakcii WEBAUTO nepodceňujeme a tak v jednu krásnu slnečnú sobotu sme absolvovali Školu bezpečnej jazdy STANDARD, aby sme si vyšperkovali naše zručnosti a schopnosti zvládať krízové situácie a aby sme Vám, našim čitateľom, priblížili ako to v Driving Academy chodí. [adsense] O 9:00 prichádzate pred Hotel RING, v ktorom sídli Centrum bezpečnej jazdy. Smelo vkročíte do triedy, kde vás už kamarátsky víta príjemný inštruktor. Kurz sa oficiálne začína. Priateľsky si všetci potykáte, predstavíte sa a vypíšete si menovky. Začínajú tri hodiny teoretickej prednášky. Pomocou prehľadnej a do detailu vypracovanej prezentácie, dlhoročných skúseností a znalostí inštruktora si ozrejmíte všetky fakty týkajúce sa okruhu, cvičiska, na ktorom prebieha praktická časť a takmer všetky typy kurzov, ktoré môžete absolvovať. Teoretická príprava so skúsenými inštruktorom Objasníte si hrozby na cestách a krízové situácie. Práve to je predmet Školy bezpečnej jazdy. Vedeli ste, že hmat je zmysel, ktorý ako prvý ovplyvní osud vašej krízovej situácie? A vedeli ste, že väčšina z vás sedí v aute nesprávne alebo nesprávne drží volant? Zlé návyky sa zdôraznia a ďalej sa budete podrobne venovať trom základným krízovým situáciám. Podrobnejšie to ani nepôjde.

Krízové brzdenie. Čo máme urobiť? SPOJKA + BRZDA! Definujete si dráhy zastavenia. Tu si uvedomíte, aká je reakčná dráha a aká je brzdná dráha. Reakčnú dráhu má každý z nás odlišnú. Brzdnú dráhu však neovplyvníme. Stav vozovky, stav pneumatík, technický stav automobilu ovplyvňuje brzdnú dráhu. A samozrejme rýchlosť. Vyhýbavý manéver. Výklad ohľaduplného inštruktora je skutočne individuálny, pre vodičov s automobilom s pomocným systémom ABS, ale aj bez neho. Pýtate sa, aký je medzi tým rozdiel? Ak nemáte ABS, bezpečne zabrzdíte jedine s kolesami, ktoré sú rovnobežné so smerom jazdy. Volantom nemanipulujete. Ak máte auto so systémom ABS, prekážke sa vyhnete ľahšie, pretože brzdíte a zároveň sa môžete vyhýbať prekážke. Vyhýbavému manévru sa budete neskôr venovať takmer počas celej praktickej časti. [adsense] Šmyk. Poznáme nedotáčavý a pretáčavý šmyk. Neviete si ich predstaviť? Nedotáčavý šmyk je šmyk predných kolies, ktorý je zapríčinený nevhodnou a neprispôsobenou rýchlosťou, ktorou vojdete do zákruty. Dôsledok je nedostatočné riadenie a tu musíte byť pohotový! Uberiete plyn, pribrzdíte, ESP vám pomôže, volant držíte v smere jazdy a modlíte sa, aby sa kolesá vozidla chytili čo najskôr. Pretáčavý šmyk je šmyk zadných kolies, ktorý je zapríčinený tak isto nevhodnou a neprispôsobenou rýchlosťou. Zapríčiniť pretáčavý šmyk môžu aj ďalšie faktory. Zodraté pneumatiky, klopenie vozovky, predný či zadný náhon automobilu. V tomto prípade prichádza v hlavnej úlohe naša zručnosť s volantom. 80:20. To je pomer úspechu volantu a pedálov. Tento šmyk je horší, pretože hrozí bočný náraz, ktorý je veľmi nebezpečný! Pred praktickou časťou nasleduje obed Pretreli sme si čelo, naše presýtené hlavy informáciami a hrozbami si šli doplniť energiu. Nasledovala obedňajšia prestávka. Pochutnali sme si na skvelom jedle a zvyšný čas sme strávili kochaním sa tréningu motocyklov z tribúny SLOVAKIA RING. Vychutnali sme si zvuk motoriek, vôňu spáleného benzínu a vrátili sme sa späť do Centra bezpečnej jazdy.

Praktická časť začína rozdaním si vysielačiek cez ktoré budete obojsmerne komunikovať s inštruktorom a primárne počúvať jeho rady počas celého tréningu. Postavíte sa s vašimi „vozmi” do radu a poberiete sa na cvičisko. Rozdelíte sa do dvoch skupín, aby bol váš tréning čo najefektívnejší a aby ste nemuseli v rade dlho čakať. Vchádzame na prvý modul Začíname! Menšia nervozita a studený pot nás začal oblievať už od naštartovania nášho auta. Predsa len sme chceli podať čo najlepší výkon. Naša skupina začala na module „kruh”. Precvičovali sme si pretáčavý šmyk aj s prekážkami. Vašou úlohou na tomto stanovišti bude dostať sa do šmyku, celý epoxidový „kruh“ prejsť v šmyku a mať ho čo najviac pod kontrolou. Zo začiatku to bude veru poriadny nezvyk. Inštruktor vás ale postrčí a posmelí a každým kolom budete lepší a lepší. Každým kolom sa bude zvyšovať aj úroveň obtiažnosti.

Nielen že sa dostanete do šmyku a budete sa snažiť ho čo najviac držať na uzde, navyše vám inštruktor z centrálneho počítačového systému bude na diaľku nastavovať fontánky sprava, zľava, ktorým sa budete vyhýbať. Pred fontánou pozdĺž celej šírky dráhy bude vašou úlohou krízovo zabrzdiť. Nezabrzdíte dostatočne? Aspoň si umyjete podvozok vášho autíčka. V reálnom živote to tak ale nefunguje. Usilovne sa budete šmýkať, usilovne sa budete vyhýbať a usilovne budete trénovať vaše reflexy. Po prvom kole vám ručíme za to, že sa riadne zapotíte, no čakajú vás ešte ďalšie tri moduly! Najzákernejšia je odtrhová plošina Nám osobne sa najviac páčilo stanovište s hydraulickou odtrhovou plošinou. Pýtate sa, čo to vlastne je? V okamihu, keď prejdete vozidlom cez plošinu, ktorá vytvorí prudký náraz na zadnú nápravu automobilu a tým spôsobí prudký bočný pohyb, ktorý uvedie auto do rotácie okolo zvislej osi. Moderný systém, ktorý ovláda inštruktor cez centrálny počítač, vaše vozidlo môže kontrolovane uviesť do pravého či ľavého šmyku a je len na vás, či vaše schopnosti „ukočírujú” šmyk, alebo si urobíte na dráhe hodiny.

Musíme spomenúť aj fakt, že tieto v praxi nebezpečné kúsky sa nacvičujú v rýchlosti 30, neskôr 50 km/h a dá to každému skutočne zabrať. Dokážete si ale predstaviť, že by vás takýto šmyk prekvapil v reálnom živote bez toho, aby ste to očakávali? A vo vyššej rýchlosti? S veľkou pravdepodobnosťou by nie jeden z nás skončil v prvom strome. Ale našťastie! Profesionálny tréning s Driving Academy vám pomôže znížiť pravdepodobnosť zlyhania v krízovej situácii, tak poďme ďalej! Málokto z nás využíva krízové brzdenie správne! Tretie stanovište sa nieslo v duchu roviny, á la brzdná dráha. Vyskúšali sme si akú brzdnú dráhu má naše vozidlo v rozličných rýchlostiach na simulovanom udupanom snehu. So zvyšujúcou sa rýchlosťou sa brzdná dráha neúprosne exponenciálne predlžuje. Nastáva chvíľa, kedy si uvedomíte, že systém ABS je v krízových situáciách väčší kamarát, ako ste si mysleli. Na čo je tento tréning vlastne dobrý? Primárne, aby ste si uvedomili vašu rýchlosť a následne dráhu brzdenia, keby vám do cesty skočilo dieťa ženúce sa za loptou.

Brzdná dráha na vozovke pri rýchlosti 50 km/h je približne 20 metrov. Samozrejme, záleží to od typu vozovky, stavu pneumatík a podobne, no náraz do človeka v rýchlosti 50 km/h má fatálne následky. Skutočne si budete každú sekundu, každú minútu praktickej časti uvedomovať dôsledky vašich činov, každodenných zvykov a zlozvykov počas šoférovania... Nedotáčavý šmyk v zákrute Poslednou disciplínou je „kopec“ kde si precvičíte zvládnutie nedotáčavého šmyku. Vašou úlohou bude zísť kopec v smere ľavotočivej zákruty a vyhnúť sa nepredvídaným vodným prekážkam. Kopec, ľavotočivá zákruta, vodné prekážky, ktoré na vás vystreknú o 5 minút 12 vás zaručene precvičia. [adsense] Zistíte, že udržať správny smer, keď vaše auto ide rovno a zároveň sa vyhýbate prekážkam je skutočne náročné. Možno sa vám už až tak dariť nebude, možno vami sem tam prejde menšia frustrácia, ale tolerantný inštruktor vás vždy povzbudí a priateľský prístup kolegov podrží. Na záver späť do „učebne“ Odbíja hodina 16-ta a vaše bezpečnostné školenie a autíčkárske dobrodružstvo sa chýli ku koncu. Unavení jazdci na svojich mechanických koňoch spokojní so svojim víťazstvom v podobe skúseností na nezaplatenie a zmorení z boja so zákonmi fyziky sa poberajú do školiaceho strediska vypočuť si chvály i rady skúsených inštruktorov. Za sprievodu potlesku vašich kolegov si všetci s úsmevom prevezmete certifikáty o absolvovaní Školy bezpečnej jazdy a po informáciami preplnenom a dobrodružnom dni sa poberiete všetci domov. Hodnotíme pozitívne Nebol to len deň o zábave a pošmýkaní sa na profesionálnom cvičisku. Bol to deň plný cenných informácií, skúseností a cviku, a sme si istí, že vám i nám tento kurz jedného dňa môže zmeniť a zachrániť život. Je síce otázne, kedy a či slovenská legislatíva schváli zákon o povinnom absolvovaní Školy bezpečnej jazdy, no dovtedy môžeme len vrelo odporučiť tento profesionálny kurz v Driving Academy, s ktorým budete jedine spokojní a plní nových poznatkov a lepších návykov. [adsense] Všetko ostatné, čo sa do článku nezmestilo, podrobnejšie informácie o ďalších možnostiach výcvikov, prípadne o firemných akciách, o Slovakia ringu alebo hoteli Ring si môžete prečítať na stránke www.drivingacademy.sk. V ďalšom vydaní si určite nenechajte ujsť článok, v ktorom vám predstavíme kurz Školy bezpečnej jazdy PROFI. Máte sa na čo tešiť!
Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.