V dobe, keď priemerná cena nového elektromobilu prekračuje 40-tisíc eur, prichádza Dacia s provokujúcou otázkou: potrebujeme naozaj dvojtonové autá s obrovskými batériami a stovkami koní?

Kompaktné rozmery, praktické využitie

Napriek veľmi malým rozmerom na dnešné pomery – dĺžka len 3 metre, šírka 1,55 metra a výška 1,53 metra – ponúka Hipster štyri plnohodnotné sedadlá. Po sklopení zadných sedadiel vznikne batožinový priestor s objemom až 500 litrov, čo stačí napríklad na prepravu práčky. Auto je pritom kratšie ako akékoľvek vozidlo momentálne dostupné na trhu.

Zdroj: Dacia

Filozofia minimalizmu

Koncept Hipster je odpoveďou Dacie na neustále sa zvyšujúce ceny nových áut. Podľa predstaviteľov značky sa od roku 2010 priemerná hmotnosť nových áut zvýšila o 15 percent, výkon o 43 percent a cena až o 63 percent. Príčinou je rastúci počet európskych regulácií, ktorých má byť do roku 2030 viac ako 200.

Zdroj: Dacia

Hipster preto stavil na prístup "menej je viac". Namiesto integrovaného infotainmentu sa používa smartfón, ktorý slúži aj na odomykanie vozidla. Posuvné sklá vo dverách šetria miesto, vonkajšie kľučky nahrádza popruh a zadné svetlá sú integrované priamo do hornej časti delených dverí batožinového priestoru.

Batéria šitá na mieru

Dacia neuviedla presnú kapacitu batérie, no tvrdí, že vďaka nízkej hmotnosti a vysokej efektívnosti bude stačiť nabíjanie dvakrát týždenne. Väčšina vodičov totiž denne najazdí menej ako 40 kilometrov.

Zdroj: Dacia

Budúcnosť projektu závisí od legislatívneho rámca novej kategórie "E-car", ktorú plánuje zaviesť Európska únia pre malé, dostupné elektromobily. Dacia však ubezpečuje, že technicky je Hipster realizovateľný.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.