Priznávam! Kontroverzné automobily mi nie sú veľmi po chuti. Jedným z takých príkladov bol pichľavý, žltý Citroën C4 Cactus s robotizovanou prevodovkou, ktorý som testoval dávnejšie. Väčšie utrpenie za volantom som predtým nezažil. Preto ma oblial studený pot, keď mi do mailovej schránky zavítala prvá tlačová informácia týkajúca sa novej generácie Citroën C3. Vraj bude inšpirovaná práve Cactusom. No zbohom! Pomyslel som si vtedy.
Prešlo pár mesiacov, predstavenie a potom osobné stretnutie. Poviem vám, moje obavy sa nenaplnili. Pred mojimi očami stálo malé biele francúzske auto s červenými pastelovými doplnkami. Stačilo krátke statické zoznámenie a už mi bolo jasné, že si s malou C3-kou budem rozumieť. Jej tvary síce pripomínajú „obrnený“ plastový Cactus, avšak dizajnéri si dali záležať na detailoch, čím vzniklo štýlové auto do mesta. Tých plastov je tak akurát, nie prehnane veľa.
Predná časť karosérie je niečo medzi Cactusom a modelom C4 Picasso. To asi nebude náhoda, nakoľko C3 má vzhľadovo pripomínať kompaktné, priestranné a zároveň dobrodružné auto. Bočná silueta jasne potvrdzuje môj názor. Opticky je totiž C3 akoby terénne SUV (veľké kolesá, krátke previsy a ochranné plasty). Zadné partie karosérie sa mi páčia asi najviac. Tu sa totiž najviac zachovalo z klasického hatchbacku do mesta. Mám na mysli zoseknutý zadok, piate dvere a pomerne dobrý prístup do batožinového priestoru.
Najväčšie príjemné prekvapenie mi prichystalo stvárnenie interiéru. Vlastne, prvýkrát nešlo ani tak o palubnú dosku, ale atypické sedadlá. Podobajú sa na fotely z 80-tych rokov minulého storočia. Dobre sa v nich sedí, sú akurátne tvrdé a hoci nemajú extrémne veľké bočné výstuhy, telo v zákrutách podržia. Až teraz upriamim opis na palubnú dosku.
V mojom prípade ide už o klišé v recenziách, avšak ja sa skrátka neviem stotožniť s dotykovými obrazovkami. Preto v tomto ohľade nepripadne veľa pozitívnych slov na centrálny displej v stredovej konzole. Prostredníctvom neho ide nastaviť rádio, klimatizácia, navigácia a bluetooth pripojenie. Problémom naďalej ostáva slabá odozva na dotyky a malé ikony, ktoré za jazdy jednoducho nevie trafiť ani môj chudší prst. Na druhej strane, chválim dobré rozlíšenie parkovacej kamery.
Displej zredukoval počet tlačidiel na tak málo, že ostalo pod ním nekryté úložné miesto, napríklad na mobil. V prvej zákrute alebo ostrejšom rozbehnutí zistíte, že bez protišmykovej úpravy z tohto miesta ľúbia uložené predmety cestovať po kabíne. Praktickejšie sú držiaky na nápoje a malá priehlbina pred nimi.
Citroën C3 je vo veľkej miere o dizajnových detailoch. Okrem sedačiek sa mi páčili látkové tiahla na všetkých štyroch dverách alebo prepracované retro budíky v prístrojovej doske. Tieto detaily, spolu s množstvom príplatkových materiálov, farieb a doplnkov, robia z C3 štýlové auto do mesta pre individualistov. Interiér môžete mať menej nápaditý alebo naopak až gýčový. Francúzi vedia veľmi dobre, že Európania sú nároční zákazníci.
Predchádzajúca generácia „cé-trojky“ bola jasným príkladom toho, ako má vyzerať priestranný automobil do mesta. Keď sa pozriete z optického hľadiska na novú generáciu, asi uznáte, že v priestore bude v porovnaní s predchodcom skromnejšia. Vpredu je to, ako vždy, o nastavení sedadla. Vzadu potom ostane poskromné miesto na nohy, ak vpredu sedí velikán. Ja som si však sadol sám za seba (176 cm) pohodlne. Miesta na hlavu neostáva nazvyš, tu vidno rozdiel oproti vyššej predchodkyne C3. No a kufor si ponechal totožný základný objem 300 litrov. Z vlastnej skúsenosti viem napísať, že sa doň zmestilo päť prázdnych prepraviek.
Nerád píšem v recenziách o výbave vozidla, keďže si to vie jednoducho každý nájsť v cenníku. Napriek tomu musím spomenúť jeden prvok, ktorý sa v tomto segmente, a možno aj celkovo, prvýkrát ukazuje. Ide o kameru ConnectedCam vstavanú do čelného skla za vnútorným spätným zrkadlom, ktorou viete zachytiť zaujímavé momenty z jazdy alebo zaznamená počas silného brzdenia krízovú situáciu v 90 sekundovom zázname. Funguje cez aplikáciu v telefóne. Hoci má FullHD rozlíšenie, jej fotografie nie sú v najlepšej kvalite. Tento prvok je v úplných začiatkoch, ale praktický.
V malom aute stačí malý motor. Taký trojvalcový atmosférický benzín s päťstupňovým manuálom sa zdá byť ako slušná voľba. Áno, šprint na stovku za necelých 15 sekúnd nie je zaujímavý údaj, ale akcelerácia nie je všetko v malom aute. Výkon 82 koní sa prenáša na prednú nápravu. Záťah sa mi zdal byť oveľa lepší ako uvádzajú papierové údaje. Sluší mu pokojné tempo bez zbytočného točenia do vysokých otáčok. Prvé tri stupne potiahnu citeľnejšie, posledné dva zasa menej. Piaty stupeň v praxi použije vodič až za mestom.
Malý agregát sa vyznačuje v nízkych otáčkach kultivovaným prejavom, bez zbytočných vibrácií. Jediné, na čo som si nemohol dobre zvyknúť boli dynamickejšie rozjazdy. Chýba tu väčší krútiaci moment v nízkych otáčkach, čo sa prejavuje zbytočným cuknutím vpred. Motor sa potrebuje najprv „nadýchnuť“ a až potom naberá na sile. To nadýchnutie však prichádza až niekde pri 3000 ot./min. Spotrebu som si vedel ustrážiť do šesť litrov benzínu.
Výčitky smerujú k radiacej páke manuálnej prevodovky. Už som to tuším v niektorej recenzii Francúza spomínal a zopakujem to opäť. Inžinieri by si mali dopriať mesačný pobyt v jednej nemenovanej koncernovej automobilke v Nemecku, aby sa naučili robiť prevodovky s krátkymi a presnými dráhami. Hoci v C3 ťažko zaradíte iný stupeň ako by ste chceli, tie dráhy a vôľa páky sú skutočne veľké. Na druhej strane, sprevodovanie je urobené rozumne, takže motor moc „nekričí“ ani pri diaľničnom limite (3800 ot./min.).
No a podvozok? Absolútna zmena oproti predchádzajúcej generácii. Prišiel mi citeľne tvrdší a stabilnejší. Dokáže sa vyrovnať s nejednou hrboľatou cestou bez extrémneho zaváhania. Riadenie mi však pripomenulo, že C3 je typický Francúz. To znamená malé oneskorené reakcie po vykrútení volantu do jednej strany. A taktiež, hoci je podvozok tvrdší, stále sa nakláňa viac ako konkurenčné automobily z iných krajín.
Vyrobiť malé, lacné a štýlové auto nie je jednoduché zadanie. Citroënu sa však podarilo vytvoriť presne niečo také a originálne. Môžeme byť hrdí, že na každom vyrobenom kuse je podpísaná práca nejedného Slováka. Nová C3-ka totiž schádza z výrobných pásov v Trnave.