Menu
  • Ľudový Francúz
    Ľudový Francúz
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    V triede malých kompaktných automobilov to vrie. Každý zástupca automobilky musí čoraz viac upútať zákazníka, aby sa jeho dlho vyvíjaný model neprepadol na spodnú priečku predajnosti. Ako sa vedie Citroënu C3?

Citroën C3 1.4i

Tento model nám chýbal v redakcii na test. Na Slovensku patrí medzi obľúbené hatchbacky a teda bola by chyba ignorovať možnosť vyskúšania najpredávanejšej motorizácie. Určite nie je treba plytvať slovami o dizajne, ktorý je známi už z predošlej generácie. Oblúkovité zaoblenie zadnej časti karosérie si dizajnéri neodpustili preniesť aj do súčasnej podoby. Tu vidno, že pokiaľ sa raz podarí niečo správne vymyslieť, automobilka z toho ťaží takmer desaťročie.

Pri uvádzaní na trh sa stalo hlavným reklamným ťahúňom rozmerné čelné okno Zenith, ktoré však nebolo v prípade nášho testovacieho exempláru súčasťou. Ak ho teda odrátam z atraktívnych prvkov, ostávajú ešte veľmi pekné chrómované lišty po celom profile automobilu a puklice so vzorom zliatinových diskov. Bez debaty, ani po dvoch rokoch výroby novej C3-ky nevidno starobu. Auto sa vzhľadovo prikláňa k ženského zastúpeniu, no možno aj muži si nájdu cestu k C3-ke v „chlapskej“ farbe.

Čelné okno Zenith má nespornú výhodu v prepustení svetla zvonka dovnútra vozidla, zároveň prakticky zlepšuje výhľad na semafóry. V klasickom prevedení nie je výhľad taktiež tragický, a ušetríte 400€. Je len na vás, či si chcete za lepší výhľad priplácať alebo brzdiť skôr pred križovatkou.

Citroën C3 1.4i

Po vzore C4, aj menší brat prešiel z digitálneho budíka na analógový, a ten sa mi páči väčšmi. Číslice sú dobre čitateľné a ciachované atypicky 10 – 30 – 50 – 70km/h... Interiér navrhli Francúzi útulne a pohrali sa s detailmi palubnej dosky. Namiešali troška extravagancie, ubrali z praktickosti a doladili viacerými povrchovými materiálmi s rozdielnymi farebnými motívmi. Komplexne povedané, palubná doska nemá nudný tvar a rozhodne sa nehlási k ergonómii. Tá zlyháva hlavne pri obsluhe a nastavení autorádia. Hrať sa s malými cuplíkmi na štíte a pritom sa pozerať o dosť vyššie na displej odvádza riadne pozornosť vodiča od premávky. Našťastie, prepínanie a zvyšovanie hlasitosti sa dá realizovať aj ovládačom pod volantom. S ním sa zžijete hneď.

[adsense]

Praktickosť v interiéri má široký význam, jednoslovne sa nedá vyjadriť, že Citroën je nepraktický. Z pohľadu odkladacích priestorov naozaj zaostáva za konkurenciou. Chýbajú tu držiaky na nápoje, ktoré len málinko nahrádza jeden na konci stredového tunela. Vo výplniach dverí nájdete malé priestory na odloženie mapy, rukavíc, ale s jeden a pollitrovou fľašou bude problém. Jedine do schránky pred spolujazdcom, ale potom kam so servisnou knižkou a inými drobnosťami? Skrátka, tu C3 troška kolíše.

Citroën C3 1.4i

Teraz sa na praktickosť pozriem z pohľadu priestoru pre posádku. Tu mám v hlave jasno, C3 je priestranný hatchback. Už samotný dizajn čo-to napovedá, reál je ešte lepší. Najviac si chválil spolujazdec vedľa vodiča vydlabaný priestor na kolená v palubnej doske. Vďaka tomu si môže dopriať i osoba s vyššou stavbou tela pohodlný posed. Vzadu je najviac miesta na hlavu. Sedadlá sú tradične lavicové a ploché, no napodiv sa na nich dobre cestuje aj dlhšia trasa. Vpredu vodič po niekoľko stoviek kilometroch zisťuje nevýhody príliš krátkeho sedáku, ktorý neposkytuje oporu stehenným svalom a tie razom trnú.

S batožinou si veľké starosti robiť nemusíte. Základný objem 300 litrov pohltí väčšinu cestovných kufrov a tašiek, čiže na nejaký víkendový výlet vo štvorici, alebo týždňovú dovolenku v trojici bude stačiť. Po sklopení zadných sedadiel v pomere 40:60 sa vytvorí takmer rovné dno.

Všetky tieto poznatky som zaznamenal po strávení tisíc kilometrov jazdy za jeden víkend naprieč Slovenskom. Hold, keď máte známosť na druhom konci Slovenska, nacestujete sa. S Citroënom C3 sa cestuje pomerne pohodlne. Nemal som zásadne výhrady k akustike motora, či tuhosti karosérie. Tieto dve merania zvládlo na jednotku. Na diaľnici do tachometrových 140km/h sa prenáša do kabíny prípustná norma hluku adekvátna ku kompaktnému automobilu. Jednoducho neruší, ale dáva o sebe vedieť, ak sa započúvate. To isté platí o aerodynamike, do 120km/h ju nevnímate.

Nemilé prekvapenie, avšak možno predsa len trocha očakávané nastalo pri jazde na okresných cestách svižnejším tempom. Rýchle jazdy sú proti srsti naladeniu tlmičov. Pokojne vám tlmene absorbujú väčší výmoľ, ale oporu v zákrutách nečakajte. Toto je snáď ešte jeden z dobre známych mäkkých Citroënov. Chová sa nervózne na rozbitom asfalte a strach vám nedovolí jazdiť neprimerane stavu vozovky za dažďa. Preto by som na vašom mieste investoval do ESP, ktoré nie je ani v jednom stupni výbavy v sérii, pritom si myslím, že ho nutne potrebuje. Alebo jazdite s C3 predvídavejšie ako s inými vozidlami.

Citroën C3 1.4i

Alternatív pod kapotu C3 je hojne, ale najpredávanejším na Slovensku sa stala motorizácia 1.4i, ktorú sme aj otestovali. Po odjazdení toľkých kilometrov som dospel k záveru, že naozaj bude vyhovovať väčšine zákazníkov. Motor svižne hýbe s karosériou za prijateľný konzum pohonných látok. Podľa štýlu jazdy a zaťaženia vozidla som sa pohyboval medzi 5,5 litra do 7 litrov. Najviac si logicky zhltlo na diaľnici. Celkový priemer ostal 6,7 l/100km. Päťstupňový manuál je akurátny k výkonu motora a s radiacou pákou som nemal problém radiť stupne pohotovo. Štvali ma iné veci, na diaľnici je dýchavičný v dlhších stúpaniach, musel som často podradiť na štvorku, aby som udržal 120km/h. Predbiehanie je v norme, jedno/dve autá zvládnete naraz, ale celú kolónu určite nie. Treba byť trpezlivý a predvídavý, ak sa chcete zaradiť na čelo kolóny.

Citroën C3 je výbornou voľbou pre trpezlivé vodičky a pokojných neunáhlených vodičov. Nehľadajte v ňom športového ducha a bude dobrým spoločníkom. Aj rodiny s nižším rozpočtom si nájdu k nemu cestu. Je to také univerzálne rodinné auto.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 8
Zdvihový objem (cm3): 1360
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 54 / 5200
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 118 / 3300
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 163
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 14,2
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,0/ 4,9 / 6,0
Spotreba počas testu (l/100km): 6,7
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3941 / 1728 / 1524
Batožinový priestor - min./max. (l): 300 / -
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1030 / 499

Ceny

Základná cena: 8 490€ (akcia)
Cena verzie od: 8 990€ (akcia)
Cena testovanej verzie: 9 730€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook