Naivná predstava, krutá realita
Kto by nechcel jazdiť týždenne na novom aute s jednou plnou nádržou grátis za jeden výstup vo vlastnom médiu? Zrejme každý motorista, každý kto miluje autá, žije nimi a chce v nich hádam aj spať. To je prípad mňa, odmalička ma auta zaujímali, vedomosti som si zdokonaľoval z motoristických časopisov a TV relácií. Prišla osemnástka a s ňou vodičský preukaz, razom boli pre mňa cesty otvorené, mohol som jazdiť legálne, nie niekde po poliach pod dohľadom otca! Chcelo to minimálne auto! Vlastne, keď mám byť úplne úprimný, prvýkrát som sa k testovaniu vozidiel dostal ako slepý k husliam a našu vtedajšiu rodinnú Škodu 105L som prevetral len tak z recesie.
Skrátka, začalo to všetko v exkluzívnom motoristickom časopise, po tom ako si ma všimli za moje postrehy, ktoré som im pravidelne posielal v e-mailovej podobe. Šéfredaktorovi sa páčila moja štylistika a akurát vtedy hľadali dáku výpomoc, tak som sa ocitol na pohovore. Vzali ma. Robil som anketu, to ma však nenapĺňalo a chcel som viac. Vraveli vyčkaj, a bude všetko. Nechcel som čakať! Poznáte to určite aj vy. Máte na dosah niečo, po čom túžite, ale je vám to odopierané skrz dáku malichernosť. Vraj mi chýbali skúsenosti! Čože? Veď vodičák mám, a keby aj chýbali, pri ankete sa niečo naučím? To bolo zmýšľanie 18 ročného študenta strednej školy.
Zhodou okolností v tom čase si ma všimli iní ľudia a oslovili s lákavejšou ponukou. Vraveli „Poď k nám, my ti dáme testovať, ty budeš písať, ale bez nároku na mzdu“. Jazdiť? To akože testovať? Idem, veď anketu môžem robiť naďalej. V skutočnosti však nie, dali mi na výber. Buď anketa v prestížnom časopise o automobiloch alebo jazdec v začínajúcom magazíne, hoci bez nároku na honorár. A veď načo peniaze? Bol som len študent a oni ma presvedčili, že časom bude zarábať aj ich časopis. Čo som si asi vybral? Čo by ste si vybrali vy v takej istej situácii, v tom istom veku...? Ak prvú možnosť, ste múdrejší ako ja v tej dobe.
[adsense]
Krásne tri mesiace mi pred domom, či školou stálo testovacie auto, raz BMW, raz Dacia, raz Mercedes. Popri mojich spolužiakoch odkázaných na MHD, alebo na vozidlo od rodičov som vyzeral ako „pán“. Aj „kamarátov“ pribudlo, nehovoriac dievčat a popularite. Odkláňam sa od témy, ale chcem len zdôrazniť, že keď číta tento článok nejaký nádejný motoristický nadšenec v mladšom veku, mal by si vziať odo mňa ponaučenie. Neber vždy to, čo sa ti zdá byť aktuálne najlepšie, keď nevidíš čistý obraz do budúcna. Ako rýchlo všetko začalo, tak rýchlo to skončilo. Časopis skrachoval pod zlým marketingovým vedením, mne vzali možnosť testovať autá a v prestížnom časopise, kde som predtým robil anketu zabral miesto niekto iný. A teraz čo?
Počiatky redakcie Webauto.sk
Skončila stredná škola a ja som na rozdiel od ostatných vedel, čo chcem robiť. Živiť sa novinárčinou, prihláška smerovala na VŠ, kde z 1000 záujemcov brali asi desatinu a samozrejme, ja som medzi vyvolenými nebol. Po mnohých mailoch, stretnutiach, hľadaní cez známosti sa mi nepodarilo dostať sa k testovaniu áut, respektíve ani do samotného média ako obyčajný redaktor píšuci omáčky o novinkách a podobne. Bolo to veľmi zlé obdobie, na Slovensku bola kríza a mne sa podarilo zamestnať iba ako šofér medzinárodnej dopravy na dodávke. Keď som nemohol mať každý týždeň iné auto, aspoň ma čiastočne napĺňalo dlhé jazdenie a celkom slušné peniaze za to. Takto to išlo približne dva roky.
Jeden príjemný večer s priateľmi pri pive mi vnukol ambiciózny, ba priam šialený nápad. Založiť si web o autách. To možno až také šialené nebolo, skôr spôsob ako sa predstava zmenila na realitu. Môj bývalý spolužiak a doterajší admin Michal Šimončič a ja sme vytvorili prvú podobu Webauto.sk. Bez prieskumu trhu, teda konkurencie. Skoro tri roky trvalo až sa úsilie vynaložené na projekt začína vzmáhať na perspektívnu úroveň. Opäť ponaučenie pre tých, ktorí si myslia, že založiť web a písať o autách zvládne každý. Vonkoncom nie! Okrem toho, že ste dennodenne pod paľbou kritiky čitateľov a importérov, portál vyžaduje neúnosné množstvo času na jeho správne fungovanie.
Redakcia Webauto.sk vznikla spočiatku s jediným cieľom, testovať automobily, písať o nich recenzie a získavať zážitky so skúsenosťami zároveň. Nikde nebolo stanovené, že má zarábať alebo posúvať sa o levely ďalej, to prišlo až časom, keď som zistil, že ma táto vášeň napĺňa natoľko, až sa zmenila moja vízia hobby popri práci, na prácu s hobby spojená. A taktiež, ak má existovať, musí napredovať, nesmie stáť na jednom mieste, pretože ju všetci predbehnú a zasa mi utečie vlak. Z týchto riadkov ste si mohli urobiť približnú predstavu ako to všetko začalo. Teraz si prejdime, ďalšími etapami a aktivitami motoristického novinára.
Dve rôzne cesty za úspechom
Sny každého človeka sú jedinečné a nie vždy splniteľné. Pokiaľ túžite lietať, teleportovať sa alebo čarovať peniaze pod vankúšom, zrejme to ostane vždy len v bujnej fantázii, ale ak zatúžite po niečom, čo už existuje, tak rezolútne nesúhlasím, že to nemôže mať ktokoľvek, hlavne ak ide o profesiu. Že nemáte peniaze na svoj vlastný biznis? Že ste zo sociálne slabšej komunity alebo sa bojíte ukázať tvár svetu kvôli nepreferovanej etnickej skupine? To nie sú správne argumenty, prečo sa nestať napríklad motoristickým novinárom. Chce to iné veci, cieľavedomosť, chuť učiť sa a tvorivosť, mimo to základné je asi zdravie samozrejme. Toto vám stačí na začiatok spĺňať a potom sa môžete vybrať dvomi rôznymi cestami, obe som skúsil.
Tá ľahšia so štipkou šťastia spočíva v tom, že sa môžete presadiť v dákom existujúcom médiu s bohatým kapitálom, dlhou históriou a dôležitými kontaktmi. Tu však presadiť sa znamená neodbytnú vytrvalosť, nekončiace dopisovanie, hľadanie voľných pracovných miest a neľútostný boj na pohovoroch s x ďalšími uchádzačmi. Ale keď sa sem dostanete, máte šancu vypracovať sa na profesionála (pokiaľ teda naozaj ste pod rukami tých TOP) a váš život v motorizme nepozná hranice možností. Daň za takéto otvorenie dverí do sveta jedinečných zážitkov nesie bremeno v podobe časovej vyťaženosti. To znamená, flexibilný pracovný čas, časté cestovanie a zrejme minimum času na rodinu a iné záľuby.
Druhá cesta, tá moja je ťažšia. Skoro na všetko som sám, nikto mi nič nedáva zadarmo a investujem do úsilia ešte viac času. Kontakty, kapitál a históriu mi nikto nezabezpečil, ani dobré vzťahy so spolupracovníkmi. Na druhej strane mince, obsah si tvorím sám, aj všetko ostatné, nikto mi neskáče po hlave a ženie ma predstava prepracovať sa medzi elitu. K tomu mi pomáha stabilný interný tím a množstvo nových priateľských kontaktov.
Nie je novinár ako novinár
Mnoho motoristických novinárov berú testovanie áut ako obyčajné hobby a presne tak to potom vyzerá aj v recenzii. Žiadne fakty, žiadne nadšenie, často len omieľané frázy a nekompletné informácie prebraté z iných článkov. Ja to nazývam mrhanie zdrojmi a trpezlivosťou importéra. Tie lepšie prípady aspoň čučia niekde v kúte a nevytŕčajú moc rožky navonok.
Poctivá práca motoristického novinára je obsiahlejšia. Okrem toho, že zvláda písať objektívne recenzie na vozidlá, ktoré mu pridelili na test, nesie zodpovednosť za vlastné meno a konanie voči verejnosti. Nemá nadradené názory, nepovyšuje sa nad ostatnými a dáva priestor na zaujímavú spleť konzultácií v kolektíve iných nadšencov, čím si preberá aj iné názory, ktoré prepisuje na papier, alebo reprodukuje za mikrofónom. Znáša kritiku a snaží sa zlepšovať.
Nezáleží na kvantite motoristických novinárov, ale na kvalite, preto pokiaľ sa ním chcete do budúcna stať, rešpektujte tých znalejších, snažte sa brať od nich príklad a vytvorte si vlastný profil, ktorý vám sadne najlepšie. Recenzie áut môže písať desať ľudí, a každý z nich iným spôsobom, no všetci by sa mali zhodovať v jednom. Vo faktoch!
Špecializácia
Chýba vám vysoká škola zameraná na novinárčinu alebo technický smer? Áno, je to veľké mínus, ale nie nenapraviteľné. Môžete sa vzdelávať o automobiloch sami, čítať históriu, každú informáciu vstrebávať a pohybovať sa v kruhoch autičkárov, ale nie tých z krčmy od vedľa. Tých, ktorí sa pravidelne stretávajú na podujatiach (slalom, preteky, tuning a pod.). Tiež odporúčam čítať knihy o technike a politike v automobilovom odvetví.
Čo sa očakáva od motoristického novinára?
Je jedno, či je muž, či žena, očakáva sa od oboch pohlaví, že v každom článku, či recenzii si čitateľ vyvedie jasný záver. Nie sme Bohovia, aby sme vám presne vedeli poradiť pri kúpe nového auta, ale naviesť vás na správnu cestu určite zvládneme.
Na záver by som chcel upozorniť, že daný článok vznikol na podnet mnohých z vás, ktorí sa dožadovali, aby som im poradil ako sa dostať k tejto profesii. Mali by však vedieť aj to, že motoristický novinár nie je jediné povolanie, ktoré prináša veľa cestovania a zážitkov, sú aj iné profesie podobného zamerania, postupne si ich predstavíme v ďalších článkoch.