Automobilový gigant General Motors dosiahol významný míľnik v oblasti elektromobility, ktorý prekonáva všetky doterajšie predstavy o možnostiach elektrických vozidiel. Tím štyridsiatich inžinierov dokázal s elektrickým pickupom Chevrolet Silverado EV prekonať svetový rekord v dojazde elektrických vozidiel, keď na jedno nabitie prešli 1 059,2 míľ, čo predstavuje 1 704 kilometrov. Tento výsledok nielenže prekonal predchádzajúci rekord, ale doslova ho zdemoloval o viac ako 800 km.

Sedem dní konzervatívnej jazdy

Rekordný pokus trval sedem dní a prebiehal na verejných cestách v okolí testovacieho centra Milford Proving Ground v Michigane a na detroitskom ostrove Belle Isle. Kľúčom k úspechu bola mimoriadne konzervatívna jazda pri rýchlostiach len 32-40 km/h, čo minimalizovalo odpor vzduchu a valenia pneumatík.

Drobné úpravy s veľkým vplyvom

Hoci išlo o sériové vozidlo Silverado EV WT v najlacnejšej výbave, inžinieri vykonali niekoľko malých modifikácií na zlepšenie aerodynamiky. Pozícia stieračov čelného skla bola znížená pre lepší prúdenie vzduchu, pneumatiky boli nafúknuté na maximálny povolený tlak a rezervné koleso bolo odstránené kvôli zníženiu hmotnosti. Ďalej bola optimalizovaná geometria kolies, pridaná krytá korba pre hladší tok vzduchu a klimatizácia zostala počas celého testu vypnutá. Tieto zdanlivo drobné úpravy mali spolu s konzervatívnou jazdou zásadný vpliv na konečný výsledok.

Zdroj: Chevrolet

Masívna batéria ako základ úspechu

Základom rekordného výkonu je obrovská batéria s kapacitou 205 kWh, ktorá štandardne zabezpečuje dojazd takmer 800km podľa EPA. Dosiahnutý výsledok predstavuje až 214 percent oficiálneho dojazdu.

Predchádzajúci rekord držal Lucid Air s dojazdom 1205 km, no vydržal len mesiac. Silverado EV tak potvrdil, že americké automobilky dokážu konkurovať prémiové elektromobilite nielen v praktickosti, ale aj v technických parametroch.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.