Výraz obyčajný sa kamaráti úzko s výrazom nudný, čo nie je úplne prípad Avea. Je pravda, že auto ma po celom týždni jazdenia neoslovilo, no netreba nad ním lámať palicu. Aveo je v skutočnosti dobré auto, dalo by sa povedať, pekné so športovým nádychom. Môj názor naň je ovplyvnený častým presadaním do iných áut, a tak čoraz častejšie sa stáva, že ma jednoducho nenadchne každé. Prečo?
Pekný hatchback som už videl. Taktiež za dobrú cenu, i slušnú výbavu, či dobré dielenské spracovanie. Aveu chýba dizajnová iskra, niečo, čo človeka zapáli. Dáky krivkový prehup. Bohužiaľ, nemá nič podobné. Skupina GM ho obdarila iba typickými ostrými a bezvýraznými hranami. Hrany napokon zdobia predok a dodávajú mu dravý zamračený výraz, ktorý podporujú dvojité „oči“ vpustené hlboko dovnútra. Niečo na spôsob Alfy 159, ibaže na americký drsný štýl, nie uhladený taliansky temperament. Na boku badať pokus o originalitu. Kľučka dverí sa nachádza v C-stĺpiku, ale aj to som videl.
Potom prechádzam pohľadom na zadok a konečne prikyvujem na strešný spojler. Veľký a roztiahnutý po bokoch zadného okna. Nad robustným nárazníkom sa nachádzajú svetlomety v dvoch kruhových krytoch lemovaných čiernym plastom vo vertikálnom smere.
Zatiaľ čo dizajn neprekvapí, vnútri to je podstatne lepšie. Dlho som nezažil, aby mi auto sadlo ako „riť na šerbeľ“. Sedadlo kopíruje postavu vodiča, príjemne tvrdo tlačí na chrbát, a sedák s dĺžkou dosahuje aj na stehenné svalstvo. Prirátajte k tomu lakťovú opierku umiestnenú priamo v operadle, a o pohodu je postarané. Pred sebou udrie do očí malý digitálny panel. Presne opačne riešený ako v menšom type Spark. Digitálny je tachometer, nie otáčkomer. Zaujímavá zmena.
[adsense]
Nedá mi nespomenúť originálne retro výduchy ventilácie po krajoch palubnej dosky. Škoda, že tie v strede sú už obyčajné. Vlastne stredový panel opäť kráča v rovnakých stopách ako exteriér. Všetko je podmienené viac k praktickosti než módnym trendom. Na druhej strane, správne riešenie. Aveo totiž patrí ovládaním klimatizácie a autorádia do skupiny „Aj dieťa to zvládne“.
Chaoticky inžinieri navrhli ovládanie palubného počítača. Ovláda sa troma tlačidlami na ľavej páčke smeroviek. Nielenže sa ťažko zvyká, pri slabšej pozornosti k páčke často nechtiac spustíte smerovku. Po tme duplom neodporúčam prepínať funkcie. No ak sa preklikáte k nim, zistíte, že je možné zmeniť jednotky dĺžky z kilometrov na míle, a opačne. Komická situácia nastane, keď si prepnete jednotky dĺžky nedobrovoľne a nebudete ich vedieť vrátiť späť ako ja. Ešteže existujú manuály, bohužiaľ, ten náš v testovacom Aveu nepomohol skrz maďarský jazyk. Auto bolo prihlásené na maďarských EČV. Celú cestu z BA do TT som prepočítaval aktuálnu rýchlosť. Mimochodom, človek aby sa bál jazdiť suverénne v rodnom meste na maďarských ŠPZ. Žiadna tolerancia, samé trúbenie a karhanie.
Nezabudnem pár riadkov venovať zadnej lavici sedadiel. Tu som sa divil, koľko miesta má k dispozícii pasažier na nohy. Dokonca ostáva slušná medzera po posunutí predného sedadla celkom dozadu, pričom v tomto prípade sa za volant usadí dobre odrastený slon. Aveo je proste vhodné pre velikánov. Ďalšia výhoda potešujúca budúceho majiteľa sa nachádza v kufri. Hranaté krivky karosérie sa kladne odzrkadlili na objeme, aj jeho využití. Jednoducho veľká kubická diera. Tých napokon nájdete veľa v celej kabíne počnúc, od predných bočných dverí, cez držiaky na nápoje medzi sedadlami, až po dve veľké schránky pred spolujazdcom. Vrchná schránka v sebe skrýva vstup na USB kľúč. Úsmevná situácia nastala, keď sa ma známy opýtal, kde je airbag spolujazdca umiestnený.
Jazda mestom pre Aveo na Slovensku nebude príjemná z hľadiska komfortu odpruženia. Pazvuky z nárazov síce tlmí solídne, pružiny však kosti v tele ponatriasajú bohato. Aspoň sa naučíte kanále, výmole a iné nástrahy na cestách obchádzať. Motor 1,4 16V prepožičiava slušnú dynamiku. Nie až takú, aby nestíhal podvozok, preto chválim stabilitu v zákrutách.
Motor má niekoľko odstupňovaných prejavov. Prvý, na hranici 2000 ot./min. ignoruje povely vodiča, ale udržiava konštantnú rýchlosť. Druhý, o tisíc otáčok viac, prebúdza sa, trochu zíva, no rozbieha sa. Tretí, atakujúci cifru 4000 poslúcha a ťahá za sprievodu sýteho revu do 6000 ot./min. Posledný stupeň prejavu uškrtí obmedzovač na 6500 ot./min.
Aveo bolo skonštruované prednostne na prímestské aglomerácie, no pokojne zvládne i diaľnice. Očakával som pri diaľničnom limite nepríjemné bzučanie, avšak márne. Akusticky si dali v Chevrolete záležať, neotravuje ani motor, ani aerodynamika. Pohodu narúša zvuk z odvaľovania sa zimných pneumatík. Spotrebu som dosiahol na úrovni bežného priemeru hatchbacku s podobným motorom, teda 7,4 l/100km. S päťstupňovým manuálom, teplotou vzduchu pod -10 stupňov a diaľničnými presunmi, to lepšie dopadnúť nemohlo.
Nejedného čitateľa tohto článku mohlo znechutiť počiatočný opis auta zvonka. Môj subjektívny názor na dizajn sa nemusí stotožňovať s inými. Dôležité sú prednosti automobilu v samotnej prevádzke, a tu Aveo vie zaujať. Cena začína na akciových 8 590€. Poskytuje určitú mieru individualizácie, pretože je dostupné v štyroch stupňoch výbavy (LS, LT, LT Plus a LTZ).
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1398 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 74 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 130 / 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 174 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12,2 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7,7 / 4,9 / 5,9 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4039 / 2004 / 1517 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 290 / 653 |
Objem nádrže (l): | 46 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1158 - 1253 / 313 - 408 |