V redakcii sa ocitol Chevrolet Captiva. Ide o výraznejší facelift pomerne úspešného SUV. Captiva dostala úplne novú prednú masku, veľmi pripomína americký dizajn Chevroletov. Daným vzhľadom pôsobí dravejšie a zlovestnejšie, čím láka k preskúmaniu. Exteriér sa naozaj vydaril.
Predná mohutná maska chladiča je priečne rozdelená na dve časti, medzi ktorými je situovaný veľký firemný znak. Okolo masky sa tiahne decentné nevtieravé chrómovanie. Z predných blatníkov sa k nej dostávajú zamračené svetlomety. Trošku nešťastné riešenie úchytu plastového ochranného panelu pod nárazníkom znemožňuje bezpečné výjazdy na vysoké obrubníky. Je tak nízko umiestnený, že pocit zo zachytenia o zem budete mať takmer pri každom parkovacom manévri ku chodníku. Zadok automobilu prešiel jemným omladením v podobe výmeny červených krytov svetlometov za biele.
Nová Captiva je identické dvojča Opla Antara. Stojí na rovnakom podvozku a niektoré prvky Opla nájdete aj v interiéri. Napríklad tvar prevodovky, veniec volantu, či ovládače zapínania svetlometov. Samotný pohľad na palubnú dosku nebudí maximalisticky dobrý dojem. Vrch stredného panelu osadený dotykovou navigáciou dosť vyčnieva z tvarov a „chudobného“ tyrkysového podsvietenia klimatizácie a autorádia. Jednoducho povedané, dosť narúša estetickosť. Či je to dobré, alebo nie posúďte sami z fotodokumentácie.
Konkrétne k autorádiu sa ešte na chvíľu vrátim. Jeho ovládanie nie je ani po pár dňoch používania auta intuitívne. Ťažko sa v menu orientuje, je poskladané z nezrozumiteľných skratiek a nastavenie výšok, sily basov je takmer nemožné. Bohužiaľ, dotyková navigácia nie je na tom oveľa lepšie. Čo sa týka zobrazenia, rýchlosti orientácie a ponúk nastavenia, nemám výhrady. Dokonca je v českom jazyku, ale to menu! Nastaviť zoom, presúvanie na mape prstom po displeji nereaguje dokonale a načítava sa pomaly. Tieto nedokonalosti však zvládne užívateľ po čase študovaním príručky.
Poslednou výčitkou celého auta je divná ponuka príplatkovej výbavy. Captiva obsahuje mnohé prvky zvyšujúce komfort cestovania ako napríklad tri rady sedadiel, výbornú aparatúru, parkovací asistent vpredu a vzadu doplnený o parkovaciu kameru, kožený interiér a pod., ale nenájdete v opcii dvojzónovú automatickú klimatizáciu, ba ani xenónové svetlomety. Akoby sa zabudlo. Prisvecovanie do zákrut alebo nebodaj skúmanie mŕtveho uhla je v tejto cenovej kategórii nemožné.
Priestrannosť interiéru a dostupnosť odkladacích priestorov je bez debaty na bohatej úrovni. Jeden mohutný panel medzi prednými sedadlami si občas zavŕzgal, počítam, že to nebude problém všetkých modelov. Na posledný tretí rad sedadiel sa nasadá celkom jednoducho po sklopení sedačiek stredného radu. Posed je veľmi pohodlný, netrpíte klaustrofóbiou ani na zadnom rade.
Pod kapotou sa ocitla kompletne nová generácia motorov. Všetky motorizácie spĺňajú emisnú normu Euro 5. Náš testovaný model bol poháňaný naftovým agregátom 2,2 D DOHC spriahnutý s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Náhon mal na obe nápravy, podľa potreby dokáže elektronika pomocou elektromagnetickej riadenej spojky presmerovať na zadnú nápravu až 50% výkonu. Systém sériovo dopĺňa elektronických pomocníkov rozjazdu a zjazdu z kopca.
Priznám sa, že zo strachu z poškodenia plastového chrániča pod nárazníkom som moc v teréne nejazdili, ale systém sa odskúšal na jednom prudšom kopci a naozaj dobrzďuje podľa potreby. Stačí pred zjazdom stlačiť príslušný gombík pod obrazovkou navigácie, zaradiť jednotku a vypustiť spojku. O ostatné sa postará elektronika. Obrovské rozmery pneumatík dostatočne avizujú potenciál v teréne.
Naftový agregát znie kultivovane za všetkých pracovných podmienok. Testovali sme silnejšiu verziu z ponúkaných a hodnotíme ju ako primeranú k vozidlu. Výkon 136kW priemerne zrýchľuje, nie je to silné „nakopnutie“ ako v Outlanderi. Má rád vyššie otáčky, pri 1500 ot./min. rapoce a žiada si nižší stupeň. V praxi to nastáva hlavne pri rýchlosti 50km/h, kedy štvorka sa zdá byť veľa, na trojke zase len ťažko udržíte 50 km/h, pretože motor sa nachádza v maximálnom ťažnom pásme a chce sa drať dopredu. So spotrebou je to ťažké. Konečnú hodnotu som dosiahol 8,8 l/100km, avšak po prejdení vyše 1000 km. Presuny mestom a po diaľnici málokedy klesnú pod 9,5 l/100km. Na diaľnici budete jazdiť medzi 9 – 10 l/100km, pokiaľ budete chcieť dodržiavať rýchlostné limity. Pri 100km/h si vypýta motor okolo osem litrov. Dosť záleží na štýle jazdy.
Novej Captive omladenie značne prospelo, ale niektoré chybičky stále nevychytali inžinieri z General Motors. Majiteľa poteší priestranný a pohodlný interiér, no občas bude musieť zalistovať v príručke užívateľa, aby sa dokonale zoznámil s miláčikom.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 2179 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 135 / 3800 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 400 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,6 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,5 / 5,5 / 6,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4673 / 1868 / 1756 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | - / 477 / 942 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2028 / 485 |