Jazda v kolónach patrí medzi najnáročnejšie situácie na cestách. Mnoho vodičov si neuvedomuje, že nesprávny štýl jazdy počas státia v zápchach môže poškodiť ich auto. Prudké rozbiehanie a brzdenie, neustále držanie spojkového pedála či preťažovanie chladiaceho systému sú len niektoré z chýb, ktoré motoristi robia najčastejšie.

Udržiavajte bezpečný odstup

Najdôležitejšie pravidlo je zachovať dostatočný odstup od vozidla pred vami. Ideálna vzdialenosť je minimálne tri sekundy jazdy, čo vám umožní plynulo reagovať na zmeny rýchlosti bez prudkého brzdenia. Kratší odstup vedie k častému šliapaniu na brzdu, čo ničí brzdové kotúče a obloženia.

Zdroj: pixabay.com

Využívajte brzdenie motorom

Namiesto neustáleho brzdenia nožnou brzdou využívajte brzdenie motorom. Pri automatickej prevodovke použite režim „low“ ak je k dispozícií a pri manuálnej zostávajte v nižšom rýchlostnom stupni. Týmto spôsobom šetríte brzdový systém a znižujete jeho opotrebenie.

Udržiavajte konštantnú rýchlosť

Snažte sa jazdiť čo najplynulejšie bez zbytočných zrýchlení a spomalení. Sledujte pohyb niekoľkých áut pred sebou, nielen toho najbližšieho. Budete tak predvídavejšie reagovať na zmeny v kolóne.

Zdroj: pixabay.com

Používajte ručnú brzdu pri dlhšom státí

Ak kolóna stojí dlhšie ako minútu, použite ručnú brzdu namiesto držania nožnej brzdy. Predídete tak opotrebeniu brzdového systému a únave nohy.

Vypnite klimatizáciu pri prestoji

Pri dlhšom státí v kolóne vypnite klimatizáciu, aby ste predišli prehriatiu motora. Chladič má pri nízkych otáčkach menšiu účinnosť a motor sa môže ľahko prehriať.

Zdroj: pexels.com

Sledujte teplotu motora

Pravidelne kontrolujte teplomer motora. Pri dlhšom státí v kolónach sa motor môže prehriať, najmä počas letných mesiacov. Ak teplota vzrastie, vypnite motor a nechajte ho vychladnúť.

Dodržiavaním týchto zásad výrazne predĺžite životnosť vášho vozidla a jazda v kolónach bude pre vás aj vaše auto oveľa menej náročná.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.