Menu
  • Netreba obhajovať kúpu
    Netreba obhajovať kúpu
    • | Foto 
    • | Tech. údaje  
    • | Komentáre
    Všeobecná mienka o francúzskych vozidlách vrátane značky Renault vraví, že sú komfortné, jazdecky nudné s dávkou expresívneho dizajnu. Existuje však jedna výnimka zvaná Mégane RS. Divízia Renault Sport z neho vyšľachtila šoférsky unikát!

Renault Mégane Coupé R.S. Trophy

Kúpou Renaultu Mégane R.S. nebudete musieť okoliu obhajovať svoje rozhodnutie príliš dlho, stačí ich previezť alebo poraziť na závodnej trati. V našej redakcii sa ocitá Mégane RS niekoľkýkrát. Na našom webe môžete v archíve nájsť plnohodnotný redakčný test, o nejaký ten rôčik sme ho porovnávali s Focusom ST a teraz máme dočinenia s limitovanou edíciou RS Trophy, ktorá okrem iného znamená zvýšenie výkonu motora na konečných 275 koní.

Tieto tri skúšané “ereská“ majú jednu spoločnú meraciu disciplínu, každé bolo vyslané na závodný okruh Slovakia Ring. Naozaj iba krátko prezerám exteriér faceliftovaného Méganu RS Trophy. Páči sa mi farebné prevedenie.  Odlíšenie od trojdverového coupé poznať na nárazníkoch, blatníkoch, zadnom spojleri a samozrejme kolesách s čiernymi diskami, za ktorými krásne vynikajú červené strmene Brembo bŕzd.

Renault Mégane Coupé R.S. Trophy

Na jednej strane hovorím, že interiér Méganu RS nepatrí kvôli dlhšiemu veku medzi ultramoderné exempláre. Na strane druhej, som vďačný za mimoriadne dobré spracovanie a stvárnenie niektorých detailov. Mám tým na mysli trojramenný volant obšitý červenou niťou doplnený o alcantaru, príplatkové škrupinové sedadlá Recaro alebo kovové pedále a hlavu radiacej páky.

[adsense]

Autá ako Mégane RS sa nemusia každým rokom meniť, ľudia si ho nekupujú kvôli vzhľadu. Chcú ho pre techniku a zážitky z jazdy. Preto sa nesústreďujte na absenciu niektorých komfortných prvkov ako sedačky s elektricky nastaviteľným bočným vedením a lá Astra OPC alebo obrovský dotykový multimediálny systém. Tu sedíte ešte v klasike, ktorá bola typická pred desiatimi rokmi a ktorá nerobila kompromisy.

Tie kompromisy poznáme i z emisnej sféry. Nové hot-hatche škrtí Brusel nezmyselnými pravidlami a limitmi, ktoré robia zo športového automobilu iba akúsi rýchlu strelu bez duše. Mégane RS ešte aké také potešenie ponúka. Štartovanie privádza k životu prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec spaľujúci benzín. Zozadu mierne Mégane RS zahrmí cez stredový vývod výfuku. V modeli Trophy je koncovka z karbónu, hrdo sa pýši svetoznámou značkou Akrapovič. Zvuk nie je brutálne hlučný, no zvykne si „uľaviť“, pekne rezonuje po ubratí plynu a ku koncu maximálnych otáčok motora krásne striedavo hučí a syčí.

Renault Mégane Coupé R.S. Trophy

Šoféra prekvapí Mégane RS mimoriadne tuhým ovládaním, počnúc od spojky (nechcite sa ocitnúť v dopravnej zápche, pretože vám isto ľavá noha odpadne), radením prevodových stupňov a samotným riadením. Toto auto nemá nič spoločné s bežným Méganom. Stojí na pretekárskom podvozku Cup s tlmičmi Öhlins Road&Track, čo sú tiež mimochodom príplatkové prvky. Pri kúpe ich nevynechajte! Dostávate totiž vozidlo vhodné pokoriť na závodnom okruhu v zákrutách nejedno výkonnejšie auto.

Jazda na Slovakia Ringu bola mimoriadne prívetivá pre zvolenie ideálnej stopy a dosiahnutie dobrého času. Okruh som mal iba pre seba. Každým kolom som si dokázal zlepšovať čas, nakoľko Mégane RS mi dodával viac a viac istoty za volantom. Do zákruty vchádzate sprvu opatrne, zisťujete, že sa iba nakláňa, ale jeho limit je úplne niekde inde. Postupne nasadzujete rýchlejšie tempo, až príde na kvílenie pneumatík. To nič! Je tu mechanický samosvorný diferenciál, kolesá navedie do smeru, ktorý udajú vaše ruky na volante.

Renault Mégane Coupé R.S. Trophy

Turbomotor končí svoju činnosť až niekde pri 6500 ot./min., ešte tesne predtým palubovka pípne, čo je znamenie pre vodiča, že je vhodný čas na preradenie ďalšieho stupňa. Žiaľ, manuálna prevodovka Méganu RS nie je najpresnejšia, treba s ňou zachádzať obozretnejšie. Buďme však vďační za manuál, ďalšia generácia Méganu RS pôjde pravdepodobne po stopách aktuálneho Clia RS s dvojspojkou. Na okruhu som dal zabrať Brembo brzdám, tie sa neunavujú dramaticky rýchlo, no po pár dlhých brzdeniach z rýchlosti 180 km/h až 210 km/h ich účinok klesá. Nový Civic Type-R je na tom oveľa lepšie.

Zo Slovakia Ringu prechádzam na bežné cesty. Tu Mégane RS s tvrdým podvozkom troška potrasie posádkou. Nie je to až tak zlé, no žehlička nerovností vyzerá inak. Napriek veľmi zlej povesti poddajnej tuhosti karosérie francúzskych áut sa tá v Mégane RS môže hrdo chváliť opakom. Keď sme do rúk preberali náš model, mal cez 20 000 novinárskych kilometrov za sebou. To je asi ako stotisíc normálnych kilometrov odjazdených jedným užívateľom. No náš exemplár nevŕzgal, nepískal ani nenaznačoval známky drsného zaobchádzania, teda okrem vydratých gúm.

Renault Mégane Coupé R.S. Trophy

Cena. Kameň úrazu celého auta. Hoci je tento model skutočný hot-hatch na cestách, nepatrí medzi prémiové automobily. Chápem, že technika niečo stojí, no konečná cena presahujúca cez 42 tisíc euro je skrátka priveľa. Za tieto peniaze môžem mať Mini Cooper JCW, ktorý má síce o 40 koní menej, no vďaka nižšej váhe poskytne rovnaké pocity z jazdy a navyše je to perfektná štýlovka.

[adsense]

Mégane RS stojí síce nemalé peniaze, ale dokáže hrať niekoľko rolí naraz. Viete sa s ním vyšantiť na serpentínach, viac ako obstojne si poradí na okruhu, skúsenejší vodiči s ním budú vedieť jazdiť i bokom a praktickejší užívatelia dostávajú rovnaké priestorové možnosti ako bežný trojdverový Mégane.

Fotogaléria

Technické údaje

Motor
Typ motoru/usporiadanie valcov: Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem (cm3): 1998
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.): 201 / 5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.): 360 / 3000 - 5000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Jazdné výkony
Maximálna rýchlosť (km/h): 255
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 5,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 9,8 / 6,2 / 7,5
Spotreba počas testu (l/100km): 10,4
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4312 / 1804 / 1423
Batožinový priestor - min./max. (l): 344 / -
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1462 / 373

Ceny

Základná cena: 28 790€
Cena verzie od: 35 590€
Cena testovanej verzie: 42 460€
Autor
Ivan Kutálek

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.

Sorry no comment yet.

Leave a Comment

Facebook