Mnoho slovenských motoristov si myslí, že jazda na zimných pneumatikách v lete je len otázkou pokuty od polície. Realita je však oveľa zložitejšia a nebezpečnejšia.

Čo sa deje s gumou v horúčavách

Zimné pneumatiky sú navrhnuté pre teploty pod 7°C. Pri letných teplotách nad 25°C sa gumová zmes stává príliš mäkkou. Výsledok? Pneumatika sa doslova "rozteká" po asfalte, čo znamená nepredvídateľné správanie vozidla.

Brzdná dráha sa predlžuje drasticky

Testy ukázali, že pri teplote 30°C sa brzdná dráha zimných pneumatík predĺži až o 16 metrov z rýchlosti 100 km/h v porovnaní s letnými pneumatikami. V meste pri 50 km/h je to stále nebezpečných 6 metrov navyše.

Zdroj: Unsplash

Aquaplaning aj bez dažďa

Mäkká guma zimných pneumatík nedokáže efektívne odviesť teplo vznikajúce pri kontakte s horúcim asfaltom. Vzniká tak vrstva rozpustenej gumy, ktorá má podobný efekt ako aquaplaning, auto stratí priľnavosť a stáva sa nekontrolovateľným.

Zdroj: Nokian

Ekonomické straty

Zimné pneumatiky v lete opotrebúvajú rýchlejšie a nerovnomerne. Ich životnosť sa môže skrátiť až o 50%. Navyše, zvýšená spotreba paliva kvôli vyššiemu valivému odporu môže predstavovať dodatočné náklady 200-300 eur za sezónu.

Čo robiť

Prezutie na letné pneumatiky nie je len zákonnou povinnosťou od 15. mája do 15. novembra, ale predovšetkým otázkou bezpečnosti. Pamätajte, že pokuta 60 eur je to najmenšie, čo vás môže stáť jazda na zimných pneumatikách v lete.

Zdieľaj:

Patrik Herich

K autám mal blízko už odmalička, čo ho prirodzene nasmerovalo k automobilovej žurnalistike. Počas štúdia na FMK UCM v Trnave rozvíjal svoje mediálne zručnosti, a od roku 2025 píše pre portál webauto.sk.