Reč je o centrálnom uchytení kolies, ktoré používajú automobilky ako napr. Lamborghini či Porsche. Táto vychytávka má pôvod v motoršporte, kde výrazne skracuje čas potrebný na výmenu pneumatík, keďže mechanikom namiesto štyroch či piatich skrutiek stačí povoliť na každom kolese iba jeden centrálny zámok. Objednať si ju môžete aj do vášho sériového modelu, ktorý vďaka nej bude pôsobiť doslova pretekárskym dojmom. Pre krásu sa však trpí a viac, než samotné auto, budete trpieť vy ako majitelia.
Stačí, aby ste dostali obyčajný defekt a zostali stáť na kraji cesty. Asistenčné služby ani pneuservisy potrebný kľúč nemajú a jediným miestom, kde vám koleso vymenia, je autorizovaný servis, v ktorom si za prácu zaúčtujú 160 €. Zatiaľ čo na utiahnutie bežného kolesa vám stačí približne 100-160 Nm, na koleso s centrálnym uchytením je potrebných 700-800 Nm, s čím si bežný momentový kľúč neporadí. Takýto meter a pol dlhý kľúč stojí približne 500 € a hlavica kompatibilná so stredovou maticou Porsche minimálne ďalších 200 €.
Porsche si spravidla môžete objednať aj s klasickými diskami uchytenými pomocou piatich skrutiek a jediný dôvod, prečo si zvoliť toto riešenie s jednou stredovou maticou je, aby ste vyzerali ,,cool‘‘. V skutočnosti to ale premení jednoduchú päťminútovú prácu na dvadsaťpäťminútovú prácu, ktorá si vyžaduje špecializované náradie.
Toto červené Porsche 911 GT2 RS je krásnym príkladom toho, čo sa stane, keď výmenu pneumatík zveríte pneuservisu, ktorý nemá potrebné náradie a ani ,,všetkých päť pohromade‘‘. Zhodou okolností táto fráza v anglickom jazyku znie ,,to have a screw loose‘‘, čo v doslovnom preklade znamená ,,mať povolenú skrutku‘‘. Je to cynické, pretože sa ukázalo, že kolesá boli utiahnuté asi len na 60 Nm, čo hravo zvládnete aj rukou. Obyčajná výmena pneumatík sa v tomto prípade predražila na takmer 100 000 $ a majiteľ auta je rád, že sa nikomu nič nestalo – počas jazdy mu totiž odpadlo koleso a ťažko si predstaviť následky, ak by sa to stalo vo vysokej rýchlosti alebo na okruhu, kam toto auto patrí...