Začíname pekne skromne s najmenším modelom značky, teda mestským vozidlom up! Voňal novotou, na tachometri nemal ani 50 km najazdených, privítal ma v červenej farbe, s piatimi dverami a slabším variantom motora 1.0 BlueMotion. Podobné auto (trojička) sa už v redakcii ocitlo pred dvoma rokmi - Citigo, ale to sme dostali okrem iného len v trojdverovom prevedení.

Hoci, VW up! spolu s trojičkami Seat Mii a Škodou Citigo uzaviera rodinu z hľadiska platformy „New Small Family“, dizajnom a cenou mieri na zákazníkov uznávajúcich štýl v kompaktnom aute.  Seat striehne na emotívne založených zákazníkov a Škoda na jednoduchú klientelu. Jednotlivá identifikácia trojičiek sa rodí v Bratislavskom závode odkiaľ až 99% týchto modelov ide na export. Takže Slovensko nie je krajina, kde up! prerazil.

VW up! 1.0 BlueMotion Tech.

Miniautomobily to majú čoraz ťažšie na trhu, objavujú sa ako huby po daždi, ale zároveň ich najväčším existenčným problémom ostáva nepriaznivá predajná cena. Autá z vyšších segmentov častokrát dorovnávajú alebo dokonca podliezajú nadobúdaciu cenu miniáut, pričom poskytujú lepšiu úžitkovú hodnotu. VW up! a kopa jemu podobným konkurentov sa zrejme stáva potenciálnou predajnou zbraňou akurát pre hŕstku ľudí, ktorí vyznávajú originalitu. A či je ozaj na to predurčený?

Vzhľadom na fakt, že VW up! sa predáva v nezmenenej podobe takmer tri roky, tak české kolínske trojičky (C1, 108 a Aygo) stačili prejsť zásadnou generačnou obmenou. Keby ste postavili do priameho dizajnového duelu VW up! a Toyotu Aygo, u väčšiny by za srdce viac chytala Toyota. A to nehovorím o úplne novom Renaulte Twingo. Dizajn je však ozaj subjektívna záležitosť, preto rozhodnutie necháme na Vás. Pozrime sa radšej do interiéru.

VW up! 1.0 BlueMotion Tech.

Za volantom nesedím ani dve minúty a vidím tu rovnaké klady i nedostatky ako v Škode Citigo. Sedačka vodiča poskytuje rozsiahle dĺžkové nastavenie, no volant sa obmedzil iba na výškové pohyby. Operadlá aj tu majú integrované hlavové opierky, plus sa dajú zaklopiť skoro do ležadlovej polohy, čo asi málokedy využijete v praxi, no s trochou logiky môžete tak prevážať v aute dlhšie predmety.

Samotný volant sa mi páči v trojramennom tvarovaní. Škoda, že vizuálny dojem kazí nepraktický šmykľavý materiál. Rýchle parkovacie manévre s jednou rukou znamenajú časté skĺznutie zápästia. Tenučký veniec volantu naďalej obmedzuje výhľad na rýchlomer, keď si ho prestavím do nižšej polohy.

VW up! 1.0 BlueMotion Tech.

Maličký otáčkomer ani nevnímam, pri radení prevodových stupňov sa riadim hlukom motora. Na vodičových dverách viem ovládať elektricky iba svoje okno a aj to bez impulzného tlačidla. A spätné zrkadlá? Mali sme na test základnú verziu, takže pekne ručne. VW tvrdí, že toto auto má byť štýlovejšie ako Škoda Citigo, avšak asi sa to odráža iba na dizajne. Výbava, spracovanie a chybičky sú tu rovnaké.

Kúpou päťdverovej varianty VW up! sa oslobodzujete od nepohodlného nastupovania na zadnú lavicu cez preklopené operadlo jedného z predných sedadiel. Príplatok 954€ oproti trojdverovej verzii nie je najmenší, no nakoľko posed na zadných sedadlách sa dá hodnotiť na danú triedu veľkoryso, potom piate dvere majú v tomto aute účelové opodstatnenie. V kolmejšom sede sa sem zmestia dve osoby s výškou okolo 180 cm.

VW up! 1.0 BlueMotion Tech.

Poslednou meranou veličinou v statickom stave je batožinový priestor. Určite chápete, že na rázvore 2.42 m sa nedajú robiť zázraky s priestorom, najviac z toho rozmeru pohltil interiér pre posádku, kufor sa musel objemovo uskromniť, no vďaka absencii rezervy poskytuje dvojité dno a potom základ vychádza na úctyhodných 251 l. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vzniká takmer rovná podlaha a objem sa zvýši o 708 l, teda na konečných 959 l.

Kratučká kapota motora ukrýva benzínový trojvalec o objeme jedného litra. Náš výkon 44 kW spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou predurčuje jazdenie hlavne po meste. My sme vzhľadom na hektický týždeň jazdili aj dosť mimo mesta, tu bolo cítiť, že trojvalcu sa páči jemné zaobchádzanie. Dokáže jazdiť bez problémov aj konštrukčne povolenou rýchlosťou, no chvíľu (hodne dlhú) si počkáte, až sa k nej dopracuje na rovinke.

Samotný prejav agregátu jasne napovedá, že tu hrá nepárny počet valcov, avšak rozhodne nie je extrémne hlučný alebo nekultúrny voči posádke. V mestskom režime sa cíti najideálnejšie, štyri prevodové stupne na 50 km/h stačia, päťka sa dostáva k slovu až za mestom. Spotreba sa pohybuje zvyčajne okolo piatich litrov, na diaľnici do 120 km/h sme namerali 5,8 l/100 km, zvýšenie na diaľničné maximum už vyústilo apetít skoro k sedem litrom naturalu. Treba podotknúť, že sa jazdilo úplne na surovom a nezabehnutom exemplári, preto sa dá očakávať, že hodnoty ešte mierne klesnú.

VW up! 1.0 BlueMotion Tech.

Dostávame sa k záveru testu. VW up! skutočne hrá na štýlové srdce zákazníka, ale nie v našom stupni výbavy a motorizácii. Keď si troška preštudujete tlačové materiály tohto typu, zistíte, že sa vyrába akási „terénna“ verzia Cross up!, ekologická Eco up! (na CNG plyn) alebo aj hybridný e-up!.

Tieto možnosti výberu sú len vo Volkswagene, preto mu verím poslanie, ktorým sa prezentuje – štýl. Pokiaľ je však váš rozpočet do 10 tisíc euro na miniauto, veľa štýlových prvkov vo VW up! nenájdete.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 3 / 12
Zdvihový objem (cm3) 999
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 44 / 5000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 95 / 3000 - 4300
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 161
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 14,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,0 / 3,6 / 4,1
Spotreba počas testu (l/100km): 5,8
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3563 / 1649 / 1516
Batožinový priestor - min./max. (l): 251 / 959
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 940 / 425
Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.