Volvo sa v našej redakcii objavuje len druhýkrát, ale čím ďalej viac si získava sympatie. Je odlišné od ostatných prémioviek, viac stavané na komfort ako emócie, tomu prislúcha aj nevtieravý a elegantný dizajn karosérie. Dynamiku z neho vyčítate iba ak tak z výšky a šírky. Facelift sa najviac prejavil na jednoliatych predných svetlometoch, ktoré nahradili pôvodné dvojité. Inak sa opticky toho veľa nezmenilo, možno akurát ponuka zliatinových diskov je iná.
Automobilka svoje modely stále prezentuje ako vozidlá pre konzervatívnu klientelu, tomu je uspôsobený interiér pre posádku. No nech sa severania akokoľvek snažili, konzervatívci určite nie sú priaznivci digitálnych prístrojov, preto štít za volantom prebraný po vzoru V40 považujem za moderný a pre Volvo extravagantný. Vôbec ho nehaním, práve naopak, páči sa mi, dokonca dokáže meniť farby, avšak za konzervatívne riešenie by sa považovali klasické analógové budíky.
Stredový panel stráca v dnešnej dobe od konkurencie nápady. Pomerne malý displej navigácie, dôverne známe posiatie tlačidiel na úzkej a tenkej ploche hliníku a výduchy klimatizácie v dvoch rôznych veľkostiach sú zostarnuté. V konečnom dôsledku si palubná doska snaží držať status aktuálnosti. Stačí si však sadnúť do BMW, Audi, Mercedes-Benz, či Lexusu a vidno, že Volvo sa nemení tak razantne. Toto je ten severský konzervativizmus?
Stvárnenie ale nie je všetko, čo zákazníka priťahuje ku kúpe auta, napríklad výbava a bezpečnosť tiež zavážia. Tu Volvo V60 určite nezaostáva, disponuje radarovým tempomatom, systémom, ktorý automaticky zastaví vozidlo, ak rozpozná hroziacu kolíziu v nízkej rýchlosti a nestratí sa ani v komfortných prvkoch ako hnedá koža, elektrické posuvné sedadlá alebo kvalitný audiosystém.
[adsense]
Volvo V60 dokáže privítať do svojej kabíny päť osôb, a keďže ide o veľké kombi málokto sa bude sťažovať na priestor. To isté platí o odkladacích priestoroch. Kufor sa však nestotožňuje s veľkosťou auta, dovolí do seba poskladať batožinu v objeme len 430 litrov. Takou hodnotou sa dnes chvália hatchbacky nižšej strednej triedy.
Mne toto auto veľmi sedelo, mám rád rýchle autá, ale ani tými pomalšími nepohrdnem. Rozhodujúci faktor štýlu jazdy si zvolím po prvých dojmoch. Všetko závisí na naladení auta. Keď sa auto snaží navonok chovať športovo a potom nezvláda motoricky alebo podvozkovo, automaticky som sklamaný. A u Volva som mal hneď jasno. Toto kombi má byť komfortné, k tomu teda prislúcha bežný automat, stredný výkon a možno vyššia spotreba. Dá sa povedať, že všetky tri vlastnosti V60 poupravil na lepší výsledok.
Automatická šesťstupňová prevodovka si rozumie s päťvalcovým motorom o objeme 2,4 litra veľmi dobre. A to len vďaka ideálnemu výkonu, stíha radiť stupne bez väčších výkyvov, ani pri predbiehaní neváha po kickdown efekte reagovať. Z priemerného papierového výkonu som očakával ťarbavý záťah, k čomu napovedalo aj zrýchlenie za 10,4 s na 100 km/h, ale vo Volve V60 som mal často lepší pocit ako udáva výrobca, takže vyvolalo vo mne spokojnosť.
A teraz spotreba. Koľko asi papká 2,4 liter s piatimi valcami, obyčajným automatom a navyše permanentným pohonom všetkých kolies? Poviete si dobrých osem litrov, možno deväť po rýchlom tempe, ale nie. Tu prekvapila motorizácia asi najviac! Po vyše tisícke kilometrov si vystačil s iba 6,3 litrami paliva. Dáte mi za pravdu, že aj dnešné modernejšie ekologické a nízkoobjemové motory sú pažravejšie ako tento päťvalec s nezameniteľným akustickým prejavom. Hoci možno ten výkon naozaj neohúri, na naše cesty úplne stačí, keď s ním zavítate na nemecké diaľnice rozgúľa sa na 215 km/h, túto rýchlosť som vyskúšal a stále som sa cítil bezpečne, či pohodlne.
Mimoriadne dobre sa s autom zžíva. Komfortnú pozíciu zastupuje medzi premiantmi naozaj poctivo, a aj keď príde na rýchlejšie prejazdy, cítiť, že podvozok zvládne viac, než musí. K tomu bravúrne pomáha náhon na všetky kolesá. Severania zrejme vedia, čo znamená stabilita. Na snehu sa mi nepodarilo auto skúšať, ako klzký podklad vozovky na simuláciu jazdných vlastností poslúžila vlhká tráva s blatom. V60 táto zmena nijak nerozhodila, keď prišlo na limit, viac sa dralo nedotáčavo von z imaginárnej zákruty.
Cenovo je facelift Volva V60 postavený niekde medzi priamu nemeckú trojku Audi, BMW a Mercedes-Benz. Keby som si mal vybrať Volvo miesto Nemca, muselo by si ma získavať viac než týždeň, skrátka nepovažujem sa za konzervatívca, avšak za bežné auto pre staršiu klientelu zákazníkov a IT manažérov je to výborná voľba. Je jednoduché, elegantné, komfortné a s danou motorizáciou mimoriadne úsporné.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 5 / 20 |
Zdvihový objem (cm3) | 2400 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 120 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 420 / 1500 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 215 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,6 / 5,2 / 6,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4635 / 1865 / 1484 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 430 / 1241 |
Objem nádrže (l): | 67,5 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1699 / 581 |