Nebol to hrdina na prvý pohľad. Skôr taký ten týpek, čo sa na školskom dvore držal bokom, zatiaľ čo všetci ostatní sa obklopili tou „štýlovejšou“ partiou. Keď sa objavil, ľudia trochu krútili hlavou. Po dvoch generáciách ostrých, hranatých hatchbackov zrazu dorazil on – oblejší, uhladenejší a pohodlnejší. Na prvý pohľad to vyzeralo, akoby sa Golf GTI rozhodol obliecť sako a ísť na galavečer. Jasné, že to vyzeralo divne. Ale pravda je taká, že on si to sako obliekol preto, že si to mohol dovoliť.

GTI, ktoré vedelo jazdiť aj bez Insta filtra

Pod kapotou tejto verzie z roku 1994 sa nachádzal 2.0-litrový štvorvalec s výkonom približne 115 koní. Neskôr sa objavila aj verzia s 16-ventilovým motorom s výkonom 150 koní, čo už vedelo ukázať zuby. Ale povedzme si na rovinu – Golf GTI MK3 nikdy nebol stvorený na to, aby vás posadil do sedadla ako raketa. 

VW Golf GTI Mk3 - Zdroj: klasykagatunku.pl
Jeho kúzlo nebolo v hrubom výkone, ale v tom, že keď ste sa s ním zžili, vedeli ste, že sa naň môžete spoľahnúť. Nebola to tá divoká strela, ale skôr pohodový parťák, ktorý sa nebál ani trochu rýchlej jazdy. GTI MK3 si nikdy nehral na hrdinu, ale keď ste ho vytočili do otáčok, stále vám dal pocítiť, že je to hothatch so športovou dušou. Navyše, bol to taký ten frajer, čo sa netvári, že je za každú cenu najlepší. A práve to na ňom človeka začne časom baviť.

A potom prišla štvorka... a všetci sa zbláznili

Pri štvrtej generácii Golfa, mám pocit, že sa svet úplne zbláznil. Všetci chceli „tú štvorku“, lebo bola moderná, uhladená a mala všetko, čo si mainstreamový dav mohol priať. Jasné, nebolo to zlé auto – ale že by zrazu musel každý druhý chalan túžiť práve po nej? To už bola čistá hystéria. Golf MK4 sa stal doslova kultom. Ale problém bol v tom, že väčšina ľudí ani poriadne nevedela prečo. 

VW Golf GTI Mk3 - Zdroj: klasykagatunku.pl
Stačilo, že to malo štítok GTI (alebo TDI...), bolo to „nové a pekné“ a zrazu ste mali pocit, že ak nevlastníte štvorku, patríte do inej ligy. Skutočným vtipom je, že veľa týchto fanúšikov ani netušilo, čo to vlastne znamená mať GTI. Hlavne, že to bolo v móde. Osobne? Nikdy som sa na tú vlnu nezviezol. Už vtedy som vedel, že je to trochu mimo. Kto mal v sebe aspoň štipku automobilovej logiky, pochopil, že štvorka je len dobre predaný marketingový ťah. Golf pre masy, ktorý sa hral na ikonu.

Trojka si išla svoje – a to ju dnes robí výnimočnou

Dnes sa na to pozerám úplne inak. Golf GTI MK3 nikdy nebol tým, čo by mal oslniť masy. Nehral sa na hrdinu, nebol ten, čo sa hodí na tuningový zraz len preto, že je „in“. A práve to je jeho kúzlo. Trojka bola vždy poctivý hatchback pre tých, ktorí nehľadajú laciné pozlátko, ale reálny zážitok. 

VW Golf GTI Mk3 - Zdroj: klasykagatunku.pl
Keď som bol mladší, mal som občas tiež pocit, že táto generácia je jednoducho nemoderná a trochu nudná. Ale teraz, keď sa na ňu pozriem, vidím charizmu, ktorá sa budovala časom. Trojka si nikdy nehrala na hrdinu a práve preto je dnes tak cenná.  Dnešní fanúšikovia už pochopili, že práve MK3 má niečo, čo štvorka nikdy nezíska – autentickosť a schopnosť ostať sám sebou. Nie je to hrdina na prvý pohľad, ale keď si ju človek pustí k telu, zistí, že to je auto s dušou.

Rebel s vlastným štýlom

Volkswagen Golf GTI MK3 nie je pre tých, čo potrebujú na kapote logo, aby sa cítili výnimočne. Nie je to ani pre tých, ktorí chcú byť súčasťou davu. Je to auto pre ľudí, ktorí vedia oceniť charizmu, čo sa nevytvára v marketingových kampaniach, ale za volantom. Dnes, keď sa na trojku pozriem, už viem, že má presne to, čo som kedysi nechápal – osobnosť, ktorá sa nesnaží zapadnúť do šablóny. 

VW Golf GTI Mk3 - Zdroj: klasykagatunku.pl
A práve preto dnes stojí za pozornosť viac než kedykoľvek predtým. U susedov v Poľsku si tento konkrétny kúsok v zberateľskom stave viete zadovážiť za cca 9300 €. Garantujem Vám, že cena bude už iba stúpať.

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.