Volkswagen Beetle nie je len autom. Je to historický fenomén, ktorý sa zrodil v tieni totality, prežil vojnu, oslovil generácie a stal sa najdlhšie vyrábaným automobilom s nezmenenou siluetou v dejinách. Od KdF-Wagen až po moderný New Beetle – ponorme sa do príbehu, ktorý je rovnako fascinujúci ako samotné vozidlo.

Volkswagen Beetle Zdroj: Mad4Wheels

Zrod „ľudového vozidla“ – korene v temných časoch

Volkswagen Beetle, pôvodne nazývaný KdF-Wagen, vznikol v 30. rokoch 20. storočia ako súčasť propagandistického projektu nacistického Nemecka. Adolf Hitler poveril Ferdinanda Porscheho, aby navrhol jednoduché, dostupné auto pre nemecký národ. Vozidlo malo byť spoľahlivé, lacné, pre štyroch pasažierov a schopné jazdiť rýchlosťou 100 km/h.


Hoci sa sériová výroba kvôli druhej svetovej vojne oddialila, už počas vojny sa vozidlo vyrábalo v armádnych verziách Kübelwagen a Schwimmwagen. Po vojne britská okupačná správa obnovila produkciu a premenovala továreň na Volkswagenwerk – odštartujúc jednu z najpozoruhodnejších automobilových púti.

Volkswagen Beetle Zdroj: Mad4Wheels

Svetový úspech a exportná expanzia

V 50. rokoch sa model Type 1, ako bol oficiálne označený, dostáva do civilnej výroby vo veľkom. Malý, no robustný voz so vzduchom chladeným štvorvalcom vzadu a nezameniteľným tvarom si rýchlo získava priazeň vodičov v západnej Európe, ale najmä v USA, kde sa z neho stáva kultový objekt.


Reklamné kampane ako „Think Small“ a „Lemon“ z dielne agentúry DDB boli revolučné – otočili všetky pravidlá marketingu naruby. V Amerike sa z neho stáva symbol kontrakultúry – obľúbené auto hippies, študentov, umelcov.


Do roku 1972 sa Beetle stal najpredávanejším autom na svete, keď prekonal dovtedajšieho rekordéra – Ford Model T. V tom istom roku zišiel z linky 15-miliónty kus. Jeho jednoduchá technika, spoľahlivosť a ľahká opraviteľnosť z neho robia ideálne auto nielen pre mestá, ale aj pre vidiek či rozvojové krajiny.

Volkswagen Beetle Zdroj: Mad4Wheels

Pád a renesancia: New Beetle a nostalgická vlna

Napriek obrovskej popularite sa v 70. rokoch Beetle začína dostávať do úzadia. Konkurencia moderných áut s predným náhonom, klimatizáciou a lepšou bezpečnosťou ho postupne vytláča. V Európe sa výroba skončila v 1978, no v Brazílii a Mexiku sa Beetle vyrábal až do roku 2003.


Volkswagen však ducha auta nenechal zomrieť. V roku 1998 predstavil New Beetle – retro model postavený na platforme Golfu. Hoci si nezískal takú univerzálnu popularitu, ako originál, stáva sa štýlovým autom pre mladých a nostalgických zákazníkov.


V roku 2011 prichádza modernejší Beetle s nižšou siluetou a mužnejším vzhľadom. Výroba definitívne končí v júli 2019 v mexickej Pueble, čím sa symbolicky uzatvára jeden z najdlhších automobilových príbehov histórie.

Volkswagen Beetle Zdroj: Mad4Wheels

Ikona, ktorá zanechala stopu

Volkswagen Beetle nie je len dopravný prostriedok – je to kultúrny fenomén. Objavil sa v stovkách filmov (Herbie!), inšpiroval umelcov, dizajnérov aj aktivistov. Vo svojej dobe spájal ľudí naprieč triedami a kontinentmi.


Jeho príbeh ukazuje, ako sa z ideologického projektu môže zrodiť niečo trvalo pozitívne – ak sa myšlienka slobody, mobility a dostupnosti pretaví do skutočnej hodnoty pre ľudí.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...