MV Agusta, značka opradená pretekárskou legendou a talianskym dizajnom, si prešla turbulentnou históriou plnou víťazstiev aj kríz. Po krátkom partnerstve s KTM sa opäť vydáva vlastnou cestou. Má ešte silu postaviť sa moderným gigantickým konkurentom?

MV Agusta 98 Zdroj: MV Agusta

Zlatá éra: Keď bola MV Agusta synonymom dominancie

MV Agusta vznikla v roku 1945 ako vedľajší produkt leteckej firmy Meccanica Verghera Agusta. Zatiaľ čo väčšina sveta sa po vojne spamätávala, značka sa rýchlo zamerala na motocyklový šport a v nasledujúcich dekádach dominovala svetovým šampionátom. V rokoch 1952 až 1974 získala neuveriteľných 37 titulov majstra sveta jazdcov a 38 titulov v tímovej klasifikácii. Legendy ako Giacomo Agostini, ktorý vyhral 13 titulov na motocykloch MV, urobili z tejto značky nesmrteľnú ikonu.

MV Agusta 500cc Zdroj: MV Agusta

Pády, oživenia a dizajnové klenoty

Po odchode z pretekárskeho sveta v 70. rokoch a ekonomických ťažkostiach nasledovalo dlhé ticho. V 90. rokoch značku oživil podnikateľ Claudio Castiglioni, v spolupráci s dizajnérom Massimom Tamburinim. Práve vtedy vznikli legendy ako F4 750 a Brutale 750, ktoré opäť postavili MV Agustu medzi dizajnovú elitu. F4 s výfukovým kvartetom pod sedadlom sa stala ikonou 2000-tych rokov.


Značka si však stále niesla povesť luxusu s obmedzenou spoľahlivosťou. Sériové verzie boli nádherné, no neraz trpeli technickými detskými chorobami. Investori prichádzali a odchádzali – vrátane Harley-Davidsonu, ktorý značku vlastnil krátko v roku 2008.

MV Agusta GP 500 Zdroj: MV Agusta

 KTM ako záchrana? Ale len dočasná

V roku 2022 vstúpila do MV Agusty rakúska KTM prostredníctvom materskej spoločnosti Pierer Mobility, ktorá kúpila 25,1 % podiel. Cieľom bolo stabilizovať značku, rozšíriť servisnú sieť a podporiť vývoj. Počas tohto obdobia sa začali objavovať nové projekty, vrátane modernizovanej F3 a elektrických konceptov.


No partnerstvo neprežilo viac než dva roky. V roku 2024 prišla správa, že MV Agusta a KTM sa dohodli na rozdelení. Dôvody oficiálne nekomentovali, ale hovorí sa o odlišných víziách – KTM tlačila na škálovateľnosť a rozšírenie výroby, zatiaľ čo MV Agusta si chcela zachovať exkluzivitu a nezávislý duch.

MV Agusta F4 Zdroj: MV Agusta

Budúcnosť v ére elektrifikácie: Udrží si MV Agusta svoju dušu?

Značka momentálne patrí pod taliansku holdingovú spoločnosť, ktorá hľadá nové cesty rastu. Hovorí sa o partnerstvách s technologickými startupmi a menších sériách prémiových modelov, ktoré by si zachovali identitu značky. V pláne sú limitované edície, znovuzrodenie modelov ako Superveloce, ale aj prvé kroky do sveta elektromobilov.


Zásadnou otázkou ostáva, či MV Agusta dokáže prežiť v dobe, keď veľkí hráči ako Honda, Yamaha či Ducati investujú miliardy do vývoja. Ale história ukázala, že táto značka má talent prežiť – a keď už nič iné, vždy z nej vyžaruje niečo, čo nemožno napodobniť: taliansky šarm a pretekársku hrdosť.


Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...