MV Agusta, značka opradená pretekárskou legendou a talianskym dizajnom, si prešla turbulentnou históriou plnou víťazstiev aj kríz. Po krátkom partnerstve s KTM sa opäť vydáva vlastnou cestou. Má ešte silu postaviť sa moderným gigantickým konkurentom?
Zlatá éra: Keď bola MV Agusta synonymom dominancie
MV Agusta vznikla v roku 1945 ako vedľajší produkt leteckej firmy Meccanica Verghera Agusta. Zatiaľ čo väčšina sveta sa po vojne spamätávala, značka sa rýchlo zamerala na motocyklový šport a v nasledujúcich dekádach dominovala svetovým šampionátom. V rokoch 1952 až 1974 získala neuveriteľných 37 titulov majstra sveta jazdcov a 38 titulov v tímovej klasifikácii. Legendy ako Giacomo Agostini, ktorý vyhral 13 titulov na motocykloch MV, urobili z tejto značky nesmrteľnú ikonu.
Pády, oživenia a dizajnové klenoty
Po odchode z pretekárskeho sveta v 70. rokoch a ekonomických ťažkostiach nasledovalo dlhé ticho. V 90. rokoch značku oživil podnikateľ Claudio Castiglioni, v spolupráci s dizajnérom Massimom Tamburinim. Práve vtedy vznikli legendy ako F4 750 a Brutale 750, ktoré opäť postavili MV Agustu medzi dizajnovú elitu. F4 s výfukovým kvartetom pod sedadlom sa stala ikonou 2000-tych rokov.
Značka si však stále niesla povesť luxusu s obmedzenou spoľahlivosťou. Sériové verzie boli nádherné, no neraz trpeli technickými detskými chorobami. Investori prichádzali a odchádzali – vrátane Harley-Davidsonu, ktorý značku vlastnil krátko v roku 2008.
KTM ako záchrana? Ale len dočasná
V roku 2022 vstúpila do MV Agusty rakúska KTM prostredníctvom materskej spoločnosti Pierer Mobility, ktorá kúpila 25,1 % podiel. Cieľom bolo stabilizovať značku, rozšíriť servisnú sieť a podporiť vývoj. Počas tohto obdobia sa začali objavovať nové projekty, vrátane modernizovanej F3 a elektrických konceptov.
No partnerstvo neprežilo viac než dva roky. V roku 2024 prišla správa, že MV Agusta a KTM sa dohodli na rozdelení. Dôvody oficiálne nekomentovali, ale hovorí sa o odlišných víziách – KTM tlačila na škálovateľnosť a rozšírenie výroby, zatiaľ čo MV Agusta si chcela zachovať exkluzivitu a nezávislý duch.
Budúcnosť v ére elektrifikácie: Udrží si MV Agusta svoju dušu?
Značka momentálne patrí pod taliansku holdingovú spoločnosť, ktorá hľadá nové cesty rastu. Hovorí sa o partnerstvách s technologickými startupmi a menších sériách prémiových modelov, ktoré by si zachovali identitu značky. V pláne sú limitované edície, znovuzrodenie modelov ako Superveloce, ale aj prvé kroky do sveta elektromobilov.
Zásadnou otázkou ostáva, či MV Agusta dokáže prežiť v dobe, keď veľkí hráči ako Honda, Yamaha či Ducati investujú miliardy do vývoja. Ale história ukázala, že táto značka má talent prežiť – a keď už nič iné, vždy z nej vyžaruje niečo, čo nemožno napodobniť: taliansky šarm a pretekársku hrdosť.