Kým Harley-Davidson ešte iba kreslil prvé náčrty motora, Indian už brázdil cesty. Značka, ktorá si vymyslela pojem „americký motocykel“, sa narodila v dobe pary a benzínu, no prežila revolúcie aj pády. Príbeh Indianu nie je len o strojárstve – je o rebélii, prežití a návrate na výslnie.
Zrod v ére experimentov: od bicyklov k motorom
Indian Motorcycle vznikol v roku 1901 v Springfielde, Massachusetts, ako spoločný projekt Georgea M. Hendeeho a Oscara Hedstroma – bývalého pretekára a švédskeho inžiniera. Hendee chcel bicykel s motorom, Hedstrom mu ho postavil. Tak vznikol prvý Indian, často označovaný ako „motocyklový pionier Ameriky“.
Model z roku 1901 mal jednovalcový štvortaktný motor s objemom 1,75 konskej sily, ktorý bol spoľahlivejší než mnohé konkurencie. Už v roku 1902 Indian vyhral prvé preteky – na trati medzi Bostonom a New Yorkom.
Technologická avantgarda pred svojím časom
Indian nebol len motocykel – bol inovácia na dvoch kolesách. Ako prví prišli s vstrekovaním paliva, zadným odpružením a plne zakrytovanými motormi. Modely ako Indian Scout (1920) a Chief (1922) sa stali etalónom nielen spoľahlivosti, ale aj štýlu. Scout si obľúbili kaskadéri aj policajti, Chief bol zas ikonou diaľkových jazdcov.
V roku 1911 sa Indian stal najväčším výrobcom motocyklov na svete a vo svojej továrni zamestnával tisíce ľudí. O tom, že boli o krok vpred, svedčí aj fakt, že model Powerplus z roku 1916 bol schopný dosiahnuť rýchlosť 100 km/h, čo bolo v tej dobe šialené číslo.
Vojny, armáda a temné roky
Indian zohral kľúčovú úlohu počas oboch svetových vojen. Modely ako 741B boli masovo vyrábané pre spojencov – v tisícoch kusov. Paradoxne, práve vojnová výroba prispela k jeho úpadku. Po vojne Indian nebol schopný držať krok s civilnou konkurenciou, ktorá medzitým vyvinula rýchlejšie a lacnejšie stroje.
Pokusy o obnovenie značky v 50. rokoch zlyhali. V roku 1953 výroba definitívne skončila.
Vzkriesenie: návrat ikonickej siluety
Napriek mnohým neúspešným pokusom o reštart značky prišla skutočná obnova až po akvizícii koncernom Polaris Industries v roku 2011. Nový Indian priniesol moderné technológie v retro kabáte – Chief, Chieftain, Scout a FTR sa stali okamžitými hitmi.
Vďaka štýlu 30. a 40. rokov, klasickým „valivým blatníkom“ a bublajúcim V-Twin motorom značka opäť ožila – ale tentoraz so stabilným zázemím. Dnes Indian konkuruje nielen Harley-Davidsonu, ale aj európskym značkám.