Model, ktorý má na papieri síce stále číslo tri, no v skutočnosti je to už štvrtá generácia. A nie je to len obyčajné pokračovanie – je to reštart, ktorý prináša čerstvý vietor do segmentu malých mestských áut.

Ktorý Francúz by sa hanbil za takýto vzhľad?

Hneď ako sme ho uvideli, museli sme si priznať – ten malý C3 už nie je ten istý chlapec z dediny. Z ničoho nič z neho vyrástol crossover s postojom, ktorý hovorí: „Zober ma do mesta, ale nebojím sa ani výmoľov pri chate.“

Nový dizajn je ostrejší, moderný a – dovolím si povedať – sebaistý. Svetlá výška narástla na 163 mm, čo je viac než len kozmetické zvýšenie – auto pôsobí robustnejšie a sebavedomejšie. Paleta farieb karosérie je typicky francúzsky pestré, hrava, s dôrazom na šmrnc. To sa však netýkalo nášho testovaného modelu, ktorý v šedej metalíze strácal výrazne na celkovom dizajnovom dojme. Túto farbu si vyberie hádam len autopožičovňa.

Citroën C3 Turbo 100 S&S Max
Škoda len, že výrobca sa rozhodol rozlúčiť s legendárnymi Airbumpmi – plastovými „vankúšmi“ na dverách, ktoré okrem estetiky plnili aj funkciu ochrany. Bez nich pôsobí bok auta síce čistejšie, ale aj o čosi zraniteľnejšie – najmä v bojových podmienkach bratislavských parkovísk. Náš testovaný kúsok mal iba čosi cez 5000km a už asi 5 ďobancov na bočných dverách od iných dverí. 

Interiér vonia ako nová kniha

Po otvorení dverí nás privítala známa a neodolateľná vôňa nového auta. Vonia to takmer ako sľub – sľub dobrodružstva, výletov a rannej kávy v pohári od benzínky.

Sedadlá sú tuhšie, ale pohodlné. Možno s kratším sedákom, ale počas 6-hodinovej jazdy sme sa necítili, akoby nás rozobrali na súčiastky. Vďaka vyššiemu posedu má vodič výborný výhľad na dianie pred sebou – to ocení každý, kto v zápchach preklína SUV, ktoré mu zatienilo výhľad.

Citroën C3 Turbo 100 S&S Max
Interiér je jednoduchý, funkčný, ale nápaditý. Digitálny prístrojový panel je čistý, no trochu nám chýbal aspoň symbolický otáčkomer. Ťažko povedať, prečo Citroën C3 vynechal madlá nad dverami alebo lakťovú opierku – možno chcel zachovať minimalizmus, ale tu by pár gramov plastu navyše urobilo radostnú službu.

Zadní pasažieri sa nemusia báť klaustrofóbie – pokiaľ nemajú 190 cm a africkú kadernícku školu. Do kufra sa zmestí 310 litrov, čo je dosť na bežné potreby, no stále menej ako Škoda Fabia so svojimi 380 litrami. Ak teda plánujete víkendový výlet s deťmi, kufor zvládne – ale len ak deti neberú aj bicykle a celú LEGO zbierku.

Trojvalec chce byť štvorvalcom (ale v nedeľu)

Pod kapotou pracoval osvedčený trojvalec 1.2 PureTech s výkonom 100 koní. V kombinácii s 6-stupňovým manuálom nás motor nesklamal – naopak, v nižších rýchlostiach pôsobil živým dojmom. V meste sa vie rozbehnúť svižne, bez zaváhania. Jazda mimo mesta je trochu menej presvedčivá, najmä ak máte tendenciu predchádzať, alebo občas zabudnete preradiť. 

Citroën C3 Turbo 100 S&S Max
Čo nás zamrzelo, bola spotreba. V meste si pýtal okolo 8 litrov, mimo mesta sa dostal na 7. To je na malé auto dosť, najmä v porovnaní s hybridmi alebo úspornejšími konkurentmi. A napriek tomu, že sme najazdili 1400 km, spotreba neklesla ani po „zabehnutí“. Buď má C3 večný apetít alebo sme mu jednoducho veľmi nechutili.

Automatická prevodovka by sa hodila – bohužiaľ, je dostupná iba pre hybridnú verziu. A hoci manuál radí hladko, v preplnenej mestskej premávke, kde C3 bude zrejme najčastejšie slúžiť, by v súčasnej dobe mohol byť automat štandardom. 

Mesto áno, diaľnica s otáznikom

Riadenie je ľahké ako pena na cappuccine – dokonca tak ľahké, že by ste volantom vedeli točiť malíčkom. To je fajn pri parkovaní, ale v ostrej zákrute v rýchlosti vám chýba spätná väzba. Volant vás síce neprekvapí odporom, ale ani neposkytne istotu, ktorú by ste chceli cítiť v rukách.

Citroën C3 Turbo 100 S&S Max
Podvozok je tvrdší než sme čakali – každú jamku a dilatáciu vám dá jasne najavo. Auto na nich trochu „poskakuje“, ale neodskakuje – drží stopu. V meste je podvozok znesiteľný, na diaľnici sa prejavia jeho limity. Na dlhšie trasy alebo expresné presuny po D1 by sme si vedeli predstaviť niečo komfortnejšie.

C3 je už s crossoverovou dušou

Základná cena Citroënu C3 začína na 14 490 €, čo je slušné. Nami testovaná verzia „Max“ s paketom Advanced Comfort Pack Winter (vyhrievané sedadlá, čelné sklo, volant a hmlové svetlá) sa vyšplhala na 18 890 €. V porovnaní s konkurenciou je to stále cenovo prijateľné, najmä keď zohľadníme dizajn, výbavu a celkový charakter auta.

Citroën C3 Turbo 100 S&S Max (15).jpg 767.6 KB
Citroën C3 je mestský frajer s výzorom malého SUV, ktorý má charizmu a štipku francúzskeho šialenstva. Má svoje muchy – vyššiu spotrebu, tvrdší podvozok, chýbajúci automat pri benzínovej verzii – no zároveň ponúka niečo iné ako sterilná konkurencia. Ponúka pocit, že jazdíte v niečom, čo nie je úplne tuctové.

A v dnešnom svete, kde je každý druhý hatchback na nerozoznanie od druhého, je to dobrá vlastnosť, ktorú si treba vážiť.

 

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Benzín/Radové
Počet valcov/ventilov 3/12
Zdvihový objem (cm3) 1199
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 74/5500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 205/1750
Prevodovka typ/počet stupňov: Manuál/6
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,6
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): - / 5,6 / -
Spotreba počas testu (l/100km): 7,3
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4015/1813/1577
Batožinový priestor - min./max. (l): 310/-
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1250/370

Galéria

Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...