Tatra 603 bola viac než len auto – bola symbolom statusu, inžinierskej odvahy a českej konštruktérskej výnimočnosti v časoch, keď sa za železnou oponou rodili technické skvosty. Jej nezameniteľné tvary, vzduchom chladený motor vzadu a luxusné vyhotovenie z nej robili raritu v každom zmysle slova.

Zrodená v úzadí, určená len pre vyvolených

Tatra 603 nevznikla z politického zadania ani z ambície dobyť masový trh. Bola to odpoveď na potreby štátnych úradníkov, diplomatov a komunistických funkcionárov, ktorí potrebovali reprezentačný dopravný prostriedok. Vývoj začal v tajnosti začiatkom 50. rokov – práve preto, že vedenie ČSSR uprednostňovalo vozidlá sovietskej proveniencie.


Napriek tomu tím konštruktérov v Kopřivnici tajne vytvoril prototyp, ktorý sa nakoniec dočkal schválenia – najmä vďaka svojej výnimočnosti. Prvá verzia modelu T603 bola predstavená v roku 1955 a sériová výroba odštartovala v roku 1956.

Tatra 603 Zdroj: Flickr

Vzduchom chladený osemvalec a dizajn ako zo sci-fi

Jedným z najunikátnejších prvkov Tatry 603 bol jej zadne uložený vzduchom chladený V8 motor s objemom 2,5 litra. V dobe, keď východná Európa jazdila prevažne na dvojvalcoch a štvorvalcoch, bola Tatra technickým zázrakom. Motor bol spojený so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou a poháňal zadné kolesá.


Rovnako odvážny bol aj dizajn. Prvé série boli známe trojicou predných svetlometov – centrálny svetlomet sa natáčal spolu s volantom. Aerodynamický tvar karosérie nebol len estetickou voľbou – Tatra bola jednou z mála značiek, ktorá aj v civilnej sfére využívala aerodynamické poznatky z vývoja nákladných vozidiel a železničných vozov.

Tatra 603 Zdroj: Shutterstock

Tri generácie a desaťročia vernosti režimu

Tatra 603 prešla počas svojej existencie viacerými modernizáciami. Tzv. T603-2 (od roku 1962) priniesla štvoricu pevných svetlometov, vylepšené chladiace a mazacie systémy či lepšiu bezpečnostnú výbavu. V roku 1968 nasledovala ešte posledná modernizácia (označovaná ako T603-3), ktorá priniesla mierne vizuálne zmeny a vyššiu spoľahlivosť.


Výroba Tatry 603 skončila v roku 1975 a nahradila ju Tatra 613. Aj tak však 603 zostala v službe ešte dlho – niektoré kusy jazdili až do 90. rokov.

Tatra 603 Zdroj: Tatra

Dnes: Zberateľský klenot a pýcha českého dizajnu

Dnes je Tatra 603 vyhľadávanou klasikou a zberateľským skvostom. Aj v medzinárodnom meradle sa teší rešpektu – nielen vďaka technickým riešeniam, ale aj kvôli svojej histórii a nadčasovému dizajnu.


Nie je prekvapením, že sa 603 objavuje na výstavách veteránov, vo filmoch či v galériách dizajnu. Pre mnohých je však predovšetkým pripomienkou doby, keď sa aj za železnou oponou dalo vytvoriť niečo skutočne výnimočné.



Zdieľaj:

Ivan Kutálek

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil...