Doposiaľ vypĺňalo miesto crossoveru v portfóliu Suzuki menšie SX4, ktorého rozmery a hlavne batožinový priestor predstavovali na dnešnú dobu iba slabý priemer. Zrodil sa teda novší a väčší súrodenec s prívlastkom S-Cross. My sme si na týždeň vybrali naftový motor 1.6 DDiS, ktorý odvádzal svoju prácu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku na obe nápravy pomocou systému All Grip.
Dizajn nováčika predstavuje v podstate podobné črty toho starého brata, avšak iba vpredu. Čím ďalej sa posúvate pohľadom po bokoch až k zadku zjavuje sa zatiaľ jedinečný člen Suzuki. Už vizuálne vidno oveľa väčšie dĺžkové parametre, v číslach znamenajú nárast o 10 mm do šírky, 45 mm do dĺžky a asi najväčší nárast nastal v rázvore náprav o 100 mm na konečných 2600 mm.
Priamymi rivalmi by sa mohli stať Nissan Qashqai, Renault Captur, či Peugeot 2008. Oproti Francúzom však ide v stopách japonskej klasiky, čo sa prejavuje na obyčajnom tvarovaní s výraznou prednou maskou. Srší z neho maximálne sviežosť, ale za extravaganciou je potrebné ísť inde. Suzuki mieni naďalej oslovovať svoju cieľovú skupinu zákazníkov, ktorí oceňujú jednoduchosť a dobrú úžitkovú hodnotu, a to im vie SX4 S-cross bez debaty zaručiť.
[adsense]
Podobný scenár nasleduje aj po nasadnutí dovnútra SX4. Okrem celkom vzdušnej kabíny počítajte s palubnou doskou veľmi podobnou tej v menšom modeli SX4. Na druhej strane nemám výhrady, hoci je jednoduchá a možno troška grafikou rádia zastaralá, jej spracovanie a použitie materiálov rozhodne majiteľa nedegraduje na úplné dno sociálnej spoločnosti. Tvrdých plastov tu nie je veľa.
Potešili ma dobre dimenzované odkladacie priestory, ktorých je habadej vpredu, dokonca do dverí sa zmestí aj 1,5l fľaša minerálky. Naopak, nepotešili ma typické neduhy všetkých modelov Suzuki. Aj v tomto novom sa ovláda palubný počítač paličkou pri rýchlomere, panebože! A prečo sa stále dá sťahovať jednodotykovo iba okno vodiča? A aby som nezabudol, navigáciu si musíte zaobstarať iba externú, normálne nie je dostupná.
Sedenie vpredu zabezpečujú dobre dimenzované sedadlá s tvrdou výstelkou a slušnými bočnými výstuhami. Dlhá cesta nie je v nich únavná a z auta vystupujete bez bolenia chrbátu. Medzi sedadlami sídli stredová opierka s krátkym podkladom na lakeť, zato je aspoň posuvný. Ak sa vám pripadne miesto na zadnej lavici, netreba sa obávať zlého sedenia pri obsadení krajov. Horšie to je, keď posadíte do stredu ďalšiu osobu, stredový tunel vadí nohám a v šírke ramien tiež nie je miesta na rozdávanie.
Najlepšie správy v oblasti priestoru prinášam z úložnej kapacity kufra. Dolejete tam objem až 430 litrov v základe alebo aj 440 litrov, keďže zadné operadlá SX4 S-Cross majú dve možnosti aretácie a po sklopení sa zvýši hodnota objemu na 1269 litrov. Okrem toho drobnosti schováte do falošného dna a sklopené operadlá vytvoria rovnú podlahu.
Motor pôvodom z Fiatu o objeme 1.6 litra pracuje ozaj rozumne. Dá sa povedať, že na charakter vozidla mu sadne ako riť na šerbeľ. Disponuje výkonom 88 kW, ktorý presúva za normálnych okolností na prednú nápravu cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Automat v tomto zložení nie je možný, v praxi sa však táto kombinácia osvedčuje najlepšie. Silu 320 Nm pocítite zhruba od 1700 otáčok až takmer k 4000, kde poľavuje. Trocha som si musel zvykať na dlhé prevody, v meste väčšinou budete jazdiť na trojke, no do spotreby to nejde.
Keď už je reč o spotrebe, v meste sa pohyboval apetít na rovnakej úrovni ako na diaľnici, čiže 6,1 litra na 100 km/h. Berte to však s rezervou, počas testu som mal ideálne podmienky, teda prázdne auto, celkom teplé počasie (10 stupňov) a rovinaté úseky. Čo sa týka mestského cyklu, tak práve naopak by som očakával aj nižšiu spotrebu, než som nameral ja, pretože moje jazdenie bolo razantné a na krátke vzdialenosti. Stačí sa krotiť, a konzum klesne minimálne o pollitra nafty.
K pohonu štyroch kolies AllGrip padnú iba slová chvály. Vodič pomocou voliča pri ručnej brzde vie prestavovať režimy prenosu sily na nápravy v štyroch režimoch. Ten prvý „Auto“ je už klišé, čiže všetko ide na prednú nápravu a v prípade zlých adhéznych podmienok posiela časť krútiaku na zadné kolesá. „Snow“ je vhodný na klzkých cestách, mal som perfektnú príležitosť vyskúšať ho na ľade, pedantne sa chová, auto nejde ani pri extrémnych podmienkach do kríža, krásne citlivo pracuje.
Posledné dva „Lock“ a. „Sport“ už z názvu napovedajú, takže uzávierka diferenciálov (na každé koleso ide rovnaký výkon) a v druhom prípade ide 20% na zadné kolesá pre maximálny odpich. SX4 S-Cross ide vtedy ozaj rýchlo.
Dvojkolka začína na cifre 15 990€, štvorkolka štartuje až od 20 990€, čo nie je až tak málo, no máte celkom praktického crossovera do mesta i mierneho terénu. Toto auto za to stojí, a investícia sa vám vráti v podobe dlhých rokov užívania.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 88 / 3750 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 13,0 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,2 / 3,9 / 4,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4300 / 1765 / 1580 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 430 - 440 / 1269 |
Objem nádrže (l): | 47 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1380 / 500 |