Nikto nevie s istotou potvrdiť ako veľmi budú spoľahlivé maličké prepĺňané trojvalce po nájazde tisícok kilometrov.  Kvôli usilovnému Bruselu sa však musia automobilky neraz zriecť spoľahlivých motorov a experimentovať, niekedy až čarovať. Častokrát nato dopláca zákazník, ktorému nie je po vôli kupovať takéto motory. U Japonských áut však dlhodobo platí, že boli a sú spoľahlivé. Medzi ne sa radí aj automobilka Suzuki. Nejaký malý turbomotor by ju nemal vyviezť z mieri. Ako tomu v skutočnosti je som vyskúšal v modeli SX4 S-Cross.

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 4WD

Kompaktný automobil s pohonom všetkých štyroch kolies je vlastne akýmsi evolučným nástupcom po úspešnej SX4-ke. V roku 2013 prišiel SX4 S-Cross. A koncom minulého roka dostal facelift. Omladenia sa dočkala hlavne predná maska, ktorá má nové svetlomety, nárazník i mriežku chladiča. Zadné svetlomety prešli tiež grafickou úpravou. Terénnejšie založených vodičov poteší fakt, že vďaka obutiu do iných kolies sa zvýšila svetlá výška zo 165 mm na 180 mm. Teraz sa môže S4 S-Cross radiť pokojne medzi menšie SUV.

Pred vodičom a spolujazdcom ostala nezmenená palubná doska. V mojom prípade ju doplnil dotykový displej, ktorým sa ovládajú multimédiá, vrátane navigácie. Pod displejom sídli samostatný panel s ovládačmi klimatizácie, čo v tejto „dotykovej“ dobe vítam všetkými desiatimi. Prístrojový panel naďalej plní estetickú funkciu. Tvoria ho okrúhle analógové budíky a prehľadný digitálny palubný počítač. Žiadne extravagantné výstrelky tu nenájdete. Chválim tiež množstvo odkladacích a hlavne praktických priestorov.

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 4WD

Bohatšie rozmery karosérie dovolili už v predchodcovi vytvoriť príjemné vzdušné podmienky pre všetkých cestujúcich. Vo vynovenom S-Crosse sa teda netreba báť na nedostatok priestoru a to sa týka aj vzadu sediacich cestujúcich. Veľkým plusom je napríklad plytký tunel, ktorý dovoľuje i strednej osobe pohodlne uložiť si nohy. Úctyhodných 430 litrov v základnom objeme batožinového priestoru pojme batožinu na celú týždňovú dovolenku pre štyri, až päť osôb. Kufor disponuje falošným dnom a po sklopení zadných operadiel preveziete pokojne práčku, či sporák.

Za tie roky, čo automobilky montujú pod kapotu malé prepĺňané agregáty som na vlastnej koži zistil, že dokážu byť za novoty presvedčivé. Naučili sa byť kultivované a pokiaľ ich netrápite častými výjazdmi za maximom otáčok, tak sú aj úsporné. Prípad trojvalcového motora 1.0 BoosterJet je v podstate rovnaký a modelu Suzuki SX4 S-Cross krásne sadol.

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 4WD

Napriek tomu, že ide o základný motor v ponuke, jeho výkon 82 kW absolútne stačí na normálnu jazdu ulicami mesta i po diaľnici. Spoločnosť mu robila päťstupňová manuálna prevodovka, ktorú chválim za presné dráhy radenia. Podobne ako v Balene, aj tu som mal pocit, že auto mi padlo do ruky okamžite. Nekonalo sa žiadne dlhé zoznamovanie so spojkou, nastavením sedadla, či samotným šoférovaním.

Trojvalec je vo svojej podstate tichý pracant, ktorého nerozhádžu ani vysoké otáčky. V nízkych jasne dáva najavo, kedy vládze ťahať a kedy si želá podradiť na nižší prevodový stupeň. Nemusíte sa báť žiadnych výrazných vibrácií, maximálne iba počas zapnutia klimatizácie. Vtedy som vždy počul ako sa systém v motore spustil za sprievodu mierneho hluku. To však býva u nízkoobjemových motoroch bežná vec.

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 4WD

Pýtate sa, koľko si zapýtala SX4-ka počas testu? Moc som ju netrápil. Väčšinu času agregát pracoval v strednom pásme otáčok a musel sa vysporiadať iba s jednou osobou na palube – šoférom. Palubný počítač  za takýchto okolností, v horúcom počasí, nameral priemernú spotrebu 5,8 litra na sto kilometrov. Menšiu hodnotu zajazdia jedine dôchodcovia a ekojazdci. V konečnom dôsledku, ale nejde o zlý výsledok.

Niečo málo treba napísať o pohone ALLGRIP. Napríklad to, že dostupný je už od základného agregátu, ktorý som testoval. V praxi pracuje automaticky, pričom využíva hlavne prednú nápravu, no ako sa predné kolesá trošku prešmyknú, porcia výkonu sa automaticky presunie aj na zadnú nápravu. Vodič vie pomocou ovládača pri radiacej páke aktivovať uzávierku diferenciálu. Vtedy sa výkon prerozdelí fixne 50:50. Napokon sú tu ešte elektronické módy Snow a Sport. V prvom prípade je elektronika veľmi obozretná a v športovom sa zasa čo najmenej snaží zasahovať do práce vodiča.

Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 4WD

So Suzuki SX4 S-Cross som sa viackrát vozil po bahenných cestách. Je to jedno z mála áut, ktoré sa svojím zovňajškom približuje ku kompaktným hatchbackom, no „srdcom“ má blízko k SUV. Zvládnete s ním v teréne viac, než si sami trúfnete. V niektorých prípadoch športovej jazdy sa nebálo presunúť viac výkonu na zadnú nápravu pri výjazdoch zo zákruty. Eliminovala sa tým nedotáčavosť. Na snehu alebo blate tak dostanete z neho malinký drift.

Samozrejme, tento Japonec nebol zrodený na vyvádzanie, ale pre rodiny. Napriek tomu je dôležité vedieť, že S-Cross má perfektné jazdné vlastnosti v rôznych podmienkach.

Cenník Suzuki SX4 S-Cross

Technické údaje Suzuki SX4 S-Cross

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.