Vzniklo za účelom podchytiť si vrstvu zákazníkov, ktorí hľadajú lacnú a vhodnú alternatívu nielen na mestské jazdenie. To Swift svojou stavbou karosérie a menším priestorom pre posádku nevie ponúknuť. Kompaktný hatchback Baleno sa predáva v päťdverovej konfigurácii. Vzhľadovo nie je pre mňa extrémne pútavý aj napriek tomu, že vrcholná testovaná výbava GLX obohacovala karosériu chrómovanými doplnkami, LED diódami v predných svetlometoch, či bixenónami. Nič to. Ani Suzuki Vitara sa mi sprvu nepáčilo, stačil týždeň a všetko bolo inak.
Dizajnové tvary boli prísne navrhnuté na dosiahnutie čo najlepších parametrov v kabíne. Podarilo sa. Baleno merajúce na dĺžku necelé štyri metre skrýva mimoriadne veľký priestor pre posádku. Sedlo spolu s volantom dovolia pohodlne usadiť postavy rôzneho vzrastu, no len vo výbave GLX je volant nastaviteľný aj pozdĺžne. Na zadnej lavici ostáva veľa miesta pre nohy i hlavu dvom krajným cestujúcim osobám. V strede sa sedí o niečo horšie.
Osobitnú kapitolu hrá batožinový priestor, ktorý síce disponuje objemom 355 litrov, ale iba kvôli absencii rezervného kolesa a využití spodného dna. V praxi som viac využíval druhý stupeň dna, čo znížilo objem kufra na 320 litrov. Vtedy však nie je kufor taký hlboký a veci sa doň lepšie nakladajú aj cez vysokú hranu nárazníka. Bohužiaľ, dojazdové ani rezervné koleso sa do Balena nedá dokúpiť.
Odporúčam investovať rovno do verzie v nami testovanom stupni výbavy GLX. Je síce drahšia o 2900€ oproti základu GA, ale disponuje všetkým, čo môže moderné auto mať a zároveň kopou nadštandardných prvkoch, ktoré druhé dva nižšie stupne výbavy neposkytujú ani za príplatok. Z tých prvkov vyberám napríklad adaptívny tempomat, automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedačky alebo asistent núdzového brzdenia „Radar Brake Support“.
Orientácia ovládačov na palubnej doske patrí k tým viac intuitívnym, všetko je pekne v dosahu vodičových rúk. Prístrojový panel s dvoma hlavnými budíkmi má zabudovaný v najvyššom stupni výbavy veľký palubný počítač uprostred. Údaje na displeji si prepínate tradičnou paličkou pri budíkoch. Okrem klasických meraných hodnôt zobrazuje preťaženie, výkon motora a iné špecialitky, ktoré zvyčajne nájdete skôr v športových vozidlách. V Balene je to taká milá zbytočnosť. Aspoň zabaví v dopravných zápchach.
Ešte, než sa dostanem k jazde, nedá mi neopísať mimoriadny posed za volantom a pocit z riadenia. Po prvom vyštartovaní som sa cítil akoby som Baleno šoféroval už roky. Vhodnú pozíciu na jazdu nebolo ťažké nájsť, no čo ma viac milo prekvapilo, bola práca spojky a presnej kulisy radiacej páky manuálnej päťstupňovej prevodovky. Môj prvý výjazd od importu bol tak plynulý a komfortný. Skrátka, Baleno sadne vodičovi ako riť na šerbeľ. Neviem nájsť lepšie prirovnanie.
Baleno sa dodáva momentálne v dvoch benzínových motorizáciách. Základnú pohonnú jednotku tvorí nami testovaný štvorvalcový agregát 1.2 Dualjet o výkone 66 kW s manuálom. V opcii sa dodáva s prevodovkou CVT. Ekologickí jazdci môžu skúsiť akýsi minihybrid. Ten istý motor je dovybavený maličkým elektromotorom. Druhou motorizáciou sa stala trojvalcová novinka 1.0 Boosterjet o výkone 82 kW dodávaná buď s 5-stupňovým manuálom, alebo 6-stupňovým automatom. Naftová alternatíva chýba.
Ja som si schválne vybral na test základnú atmosféru, nakoľko je dostupná vo všetkých troch stupňoch výbavy, kým preplňovaný 1.0 Boosterjet iba v najvyššej. Štvorvalec zanechal vo mne iba pozitívne dojmy. V podstate ide o ten istý motor, ktorý nájdete v ponuke Swiftu. Po naštartovaní sa ozýva na voľnobehu iba nepatrne. Rozbehy sú tichučké, výraznejší hluk z motora prichádza až niekde za 3500 ot./min. Za toto pásmo otáčok som sa dostával iba pri dynamickejšom dosahovaní povolených rýchlostných limitov. Motor je však nastavený tak, aby bežnú a ustálenú jazdu zvládal na čo najnižších otáčkach.
Sprvu sa mi nechceli veriť údaje spotreby vyčítané z palubného počítača počas prvých 100 kilometrov jazdy. Svietila tam hodnota 4,8 l/100 km, pričom s Balenom som výdatne behal po Bratislave, potom po diaľnici a potom opäť v ďalšom meste. Výbornú spotrebu má na svedomí hlavne váha samotného vozidla 940 kg. Samozrejme, istú rolu zohral samotný moderný motor a taktiež normálna jazda, nie pretekanie. Celkový priemer sa neskôr ustálil na 5,4 litra, avšak s Balenom som častokrát robil krátke vzdialenosti.
Myslím, že každému bude jasné z avizovaného výkonu 66 kW, kde má Baleno približne položené hranice z hľadiska dynamiky. Najlepšie sa cíti v meste, cudzie mu nie sú ani výjazdy na okresné cesty a diaľničné limity zvláda taktiež bezpečne. V podstate, iba príliš dynamická jazda vo vysokých rýchlostiach nie je to pravé orechové pre Baleno. Na predbiehanie pomalších vozidiel síce potrebuje nejaký ten čas, no väčšinu situácií zvláda na treťom prevodovom stupni a s dostatočným prehľadom.
U japonských áut platí všeobecné pravidlo a to dôraz na kvalitu spracovania. Podvozok patrí medzi to najlepšie v danej triede. Keďže nápravy nemusia pracovať s príliš ťažkou váhou karosérie, Baleno sa chová obratne v zákrutách a v úzkych mestských uličkách. Výtlky, jamy a nerovnosti tlmí poctivo, a na danú triedu celkom ticho. Tuhosť podvozka je vyvážená, čiže Baleno nebude mať na svedomí reumu posádky.
Kúpiť? Nekúpiť? To nechám už na vás. Mne osobne sa Baleno páči, je jednoduché, ponúka veľmi bohatú základnú výbavu a motor papká ako na diéte. Dizajn je vec vkusu, no keby som si mal vyberať niečo spoľahlivé, praktické a dostupné, potom by Baleno rozhodne nechýbalo v mojom výbere.