Staršia generácia Slovákov si ešte dobre pamätá ako to bolo v komunistickej dobe. Zahraničné autá sa dali kupovať v Tuzexe za bony. Prednosť samozrejme mali vozidlá z NDR a Ruska, alebo domáce. V osemdesiatych rokoch sa stala populárna Škoda Rapid.

Ten, kto chcel aspoň trošku vyniknúť medzi ostatnými nemal moc na výber. Veľkým hitom sedemdesiatych rokov bola Škoda 110 Rapid, dodnes vyhľadávaná medzi veteránmi. Jej kupé dizajn kopíroval športové vozidlá západu. Nástupca Škoda 130 Rapid priniesla so sebou množstvo vylepšení, ale výmena okrúhlych stretávacích svetlometov za hranaté už nepôsobili tak dynamicky. Tento model poznajú hlavne mladí začínajúci tuneri. Fotky oboch vozidiel nájdete aj v našej fotogalérii pod článkom.

Škoda Rapid

Nie je mi celkom jasné, prečo sa Škoda rozhodla oživiť názov práve pri kompaktnom liftbacku. Väčšina verejnosti pokladá Rapid za odvodeninu sedanu modelu Fabia.  A to je chyba! Rapid je úplne nový, od základov, teda počnúc podvozkom, končiac dizajnom. V zásade nemám výhrady k exteriéru. Škoda poníma svoje modely svojsky. Raz ide do extrémov (Roomster), inokedy zasa upustí z extravagancie (Octavia). A nový Rapid spadá skôr k tým všednejším dizajnom, čo v mojom zmýšľaní znamená – „Teraz zaujímavý, po roku už nudný“. Skrátka, čaro opadne rýchlejšie ako pri talianskych, či francúzskych vozidlách.

Línia Simply Clever sa tiahne celým profilom auta, no najvýraznejšie ju vidno vpredu. Rapid je prvý model, ktorý ukazuje nový identický znak vozidiel Škoda. Maska je poskladaná z ostrých a hranatých dielov. Dokonca i smerovky sú hranaté. Obliny prenechali Česi iným konkurentom. Podobne to pokračuje po bokoch a zadku auta. Popravde, zadok je asi najkrajší. Dominujú v ňom veľké svetlomety štrukturované do písmena C.

Škoda Rapid 1.2 TSI

Kompaktnosť Rapida nekorešponduje s interiérom. Kabína auta je už pri prvom nastúpení priestranná. Nezáleží, či si sadáte dopredu/dozadu. V oboch častiach interiéru má posádka primerané miesto na hlavu i kolená. Tradične vzadu neodporúčam sedieť v trojici na dlhšie trasy. Vodiča vnútri nemá čo rozptyľovať. Prístrojová doska sa mi zdá byť dosť strohá a nenápadná. Škoda preberá trendy po VW, čiže sa tešte na presné zlícovanie dielcov, výbornú kvalitu plastov, ak avšak túžite po hravom paneli, v Rapide naň zabudnite. Tu kraľuje ergonómia.

Zatiaľ, čo exteriér je v celku nový, prístrojová doska sa príliš nápadne podobá starším súrodencom. Ani tu nie je o čom písať, takže rýchlo blúdim očami po odkladacích priestoroch. Vpredu je na výber niekoľko škrupín a zásuviek. Ich kapacitné možnosti sú na svoju triedu pomerne slušne nad očakávania, iba s opierkou medzi prednými sedadlami to interiéroví technici nedomysleli. Pokiaľ je vyklopená pre oporu lakťa pravej ruky, nemožno riadne a pohodlne zatiahnuť páku ručnej brzdy, pretože rukou udriete do opierky.

impa_banner_1_825x350px

Ostatné komponenty nemajú vplyv na jazdu. Praktická schránka sa mi zdá byť pod sedadlom vodiča, prednostne určená pre reflexnú vestu. Aspoň nebude kaziť vizuálny dojem v interiéri. Nápadmi Rapid nekončí. Ideálne umiestnené sú vešiaky na vnútornej strane B-Stĺpikov, držiak dokladov na čelnom skle, prípadne šikovne schovaná škrabka na ľad vo veku nádrže. Kým sa odoberiem jazdiť, nedá mi nespomenúť veľkosť batožinového priestoru. Hotová Čierna diera! Doslova mi 550l objemu po otvorení veka kufra spôsobilo uvoľnenie pántov mojich úst. Sem sa zbalí štvorčlenná, ba dokonca päťčlenná posádka na týždňovú dovolenku. Pre predstavu, objem je litrážne menší od Superbu kombi len o 50l!

Škoda Rapid 1.2 TSI

Rapid prišiel na trh so slušnou ponukou motorizácií, tých benzínových. Je na výber základ 1.2 MPi, pokračuje 1.2 TSI a končí 1.4 TSI. Naftová paleta sa uskromnila len na jeden agregát 1.6 TDi. My sme siahli po strednej ceste benzínu. Po odprezentovaní nadchádzajúceho testu Rapida na Facebooku Webauta boli mnohí z vás skeptickí vo výkonových parametroch vozidla. Mohlo to byť spôsobené viacerými faktormi. Rapid sa zdá byť na fotkách väčší, než v skutočnosti je, prípadne vás klame malý objem motora, tomu však pomáha turbo. Preto sme sa zamerali opäť na dynamiku a urobili vlastný test zrýchlenia z 0-100km/h. Vyšlo to na 11,6s, čo nie je zlá hodnota, keď vezmeme do úvahy pomerne skromných 63kW výkonu. Apropo, subjektívne ťahá veľmi živo.

S jedna-dvojkou som sa zoznámil už vo Fabii, v Rapide sedí motorizácia rovnako dobre. Konzumné nároky má slušné. Podľa využívania vozidla na okresných cestách okolo 5,5 litra a na diaľnici si „scucne“ približne ešte o liter viac. Nižšiu spotrebu by určite motor dosiahol so šiestym prevodovým stupňom, ktorý však v 1.2 TSI nie je, ale ani mu akusticky nechýba. Rapid je do 120km/h celkom tichý liftback a narastajúca rýchlosť zvýši aerodynamiku vozidla o takú úroveň, že motor niet počuť. Chválim výborné odhlučnenie zadných kolies, odvaľovanie nepočuť. Jedine ten obtekajúci vzduch môže narúšať pohodu pri diaľničných posunoch.

Musím uznať, že Škoda nastavila latku opäť o niečo vyššie, než sme doteraz zažili v podobnej cenovej kategórii. Pravda, oproti dvojičkám Citroën C-Elysee a Peugeot 301 sa rozdiel cien základných modelov pohybuje o 2000€ viac, ale Rapid je v podstate lacnejší VW, čo znamená, že si pripláca nielen za kvalitu, ale aj istotu a meno značky. Navyše, po odjazdení vyše 1200km musím konštatovať výborný podvozok a riadenie. Vodič okamžite nadobudne pocit istoty za volantom. Prevodová páka radí tuho a presne, kým vo Francúzoch to tak často nie je. Zákruty a stabilita na vrstve snehu pri brzdení nevyvádza vozidlo z rovnováhy. V zimných mesiacoch získavame v testoch viac informácií z podvozka a Rapid obstál na jednotku. Možno vás trocha vyvedie z miery chuť k pretáčavému šmyku, keďže zadok je dosť ľahký.

Škoda Rapid 1.2 TSI

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Automobilka prehlásila pri uvádzaní na trh tohto automobilu nezvyčajne silné ambície predaja Rapidu na Slovensku. Mal by sa stať najpredávanejším modelom, časom sa dozvieme. Má k tomu slušné predpoklady, len, či tá cena zákazníka presvedčí.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1197
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 63 / 4800
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 160 / 1500 - 3500
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,5 / 4,4 / 5,1
Spotreba počas testu (l/100km): 6,3
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4483 / 1706 / 1461
Batožinový priestor - min./max. (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1161 / 535

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.