Každá generácia pre tento model znamenala veľký pokrok v technológii a nie je tomu inak ani pri zrode tretej generácie. Badám tu však riadny skok zo segmentu, v ktorom sa pohybovala v minulosti. Viete, Octavia bola donedávna bežné rodinné vozidlo za rozumnú cenu, no teraz pri pohľade do cenníku vidím ambície stať sa niečím viac, než rodinným vozom.

Octavia na náš trh prišla vo veľkom štýle, ani nie štvrť roka po Rapide. Mnohí z vás čakali, že popri novej Octavii III. sa bude naďalej vyrábať dvojka pod dodatkovým označením Tour, avšak chyba! Práve modely Tour nahradil nový Rapid, ktorý veľkostne korešponduje s dvojkou.

Škoda Octavia III. 1.6 TDi

Trojková octávka už na prvý pohľad demonštruje veľkosť karosérie. Pri tvorbe dizajnu Jozef Kabáň natiahol dĺžku oproti predchodkyni o 90mm na konečných 4659mm (predtým 4569, aká náhodná výmena číslic). Natiahnutie sa prejavilo hlavne na zväčšení rázvoru tiež skoro o 10 centimetrov. Než sa posadím dovnútra a zistím koľko miesta v praxi pribudlo, prezriem si podrobnejšie exteriér.

impa_banner_1_825x350px

Opäť sa utvrdzujem v domnienke, že pred očami mám lacnejší VW, tentoraz Passat. Nová škodovka nemá extravagantný vzhľad, skôr ergonomický a svieži. Vlastne, podľa hesla Simply Clever. V súčasnosti sa na chodníku za ňou otáčajú ľudia akoby to bolo Porsche, ale tento pocit výnimočnosti sa časom vytratí, keď ich na cestách bude jazdiť hojnejšie. Dizajnu sa nedá niečo vytknúť, práve naopak vidieť precíznosť spracovania v detailoch. Zamaskovala sa koncovka výfuku, aby zbytočne nenarúšala inak vyrovnaný dojem z auta. Nech sa pozerám z ktoréhokoľvek uhla, Octavii nechýbajú ani neprevyšujú centimetre.

Škoda Octavia III. 1.6 TDi

Keby mi niekto obviazal oči čiernou šatkou a posadil ma do novej Octavie a následne za volant súčasného Superba, nepostriehol by som rozdiel. Myslel by som si, že sedím v tom istom aute. Skutočne sa sedí za volantom obdobne. Máte po ruke prevodovku, lakťová opierka sadne hocikomu, pretože je nastaviteľná a ohmatávanie plastov prezradilo kvalitu i snahu o použitie mäkčených materiálov. S týmto sa však nedám učičíkať. Viac ma zaujíma pohodlie po dlhšej trase.

Tradične som sa pobral s Octaviou na druhý koniec Slovenska. Ideálnu polohu na sedenie si dokážem nájsť takmer okamžite vďaka malej výške (175cm), ale aj tak sa hrám s každou ponúknutou polohou sedadla, či volantu. Zisťujem, že posuvy oboch častí sú vo veľkom rozsahu, takže nie je problém sem usadiť pohodlne aj dvojmetrovú osobu, tá nebude spokojná akurát so sedákom. Nie je to ojedinelé, všetky bežné sedadlá sú stavané na konfekčné postavy, len niektoré automobilky poskytujú v príplatkoch komfortnejšie sedačky ako napríklad Opel, či BMW.

Všetci dobre vieme, koľkokrát sa omietala fráza o nedostatku miesta pre kolená zadných pasažierov v predchodcoch. Katastrofálne to bolo v prvej generácii, pri facelifte vykrojili do operadiel predných sedadiel žľaby a v druhej generácii dopriali škodovkári pasažierom väčší rázvor, no aj tak sa v testoch občas ryplo do meraného úseku. A teraz? Trojka dozaista poskytuje miesta habadej, veď posúďte podľa fotiek, skoro ako v Superbe. No stále je do čoho vŕtať a tak mi nedá nespomenúť zbytočný hrubý výstupok stredného tunelu, ktorý riadne ukrajuje priestor pre stredného pasažiera. Octavia akoby ani nechcela prevážať troch ľudí na zadnej lavici, všimnite si výrez sedacej časti, stred je zúžený.

Škoda Octavia III. 1.6 TDi

Nejako podrobne sa nemusím venovať objemu kufra, tam si povedali zrejme dosť v Mladej Boleslavi, je väčší len o zanedbateľných päť litrov, ale myslím si, že 590l v základe len málokedy zaplníte. Po sklopení sedadiel máte rovnú podlahu a kapacita sa zvýši na 1580l (+125l).

Dostávam sa do polovice recenzie a premýšľam ako sa prehupnúť na ďalšie postrehy, pretože ich je neúrekom, niektoré sa opakujú, niektoré sú výnimočné. Vysvetlím počiatočné dojmy z vozidla. Prečo si myslím, že vstupuje do inej triedy.

Stačí si preštudovať cenníky, z ktorých niekedy ide mráz po chrbte, ani sa moc nemusíte snažiť a po pár doplnkových políčkach sa výsledná cena vyšplhá nad milión v starej mene. Ale nemajte obavy, skôr sa rozdeľuje do dvoch cenových kategórií. Naďalej ostáva v základe dostupná pre početnú časť populácie na Slovensku, ale zdá sa mi, že Passaty nebudú vo firmách ťahúňmi manažérskych flotilových vozidiel. Pokojne ich môže vystriedať Škoda, či už v príplatkoch alebo veľkosti karosérie.

Škoda Octavia III. 1.6 TDi

Moderný liftback je možné vybaviť niekoľkými asistenčnými systémami a podľa príplatkov nie sú niektoré moc predražené. Napríklad v nami testovanom modeli obsahovala Octavia asistent rozpoznania únavy vodiča. Zasmial som sa, keď mi systém po hodine jazdenia po Bratislave odporúčal dať si pauzu. Vôbec som nepociťoval únavu, ale systém funguje na reakcie volantu, plynu a brzdy. Troška sa zmiatol po tom, ako som sa často vyhýbal výtlkom na cestách hlavného mesta. Stačilo párkrát pribrzdiť, pridať a urobiť pár trhaných pohybov volantom. To všetko bolo zaznamenané do pamäte radiacej jednotky a tá vyhodnotila únavu vodiča. Aspoň môžem potvrdiť funkčnosť systému. Zaplatíte zaň symbolických 44€.

Do redakcie padla voľba na naftový motor, ktorý odštartoval testy Octávií tretej generácie na našom webe. Ide predsa o domáce vozidlo, budeme ho teda priebežne skúšať. Na začiatok úplne stačí zrejme v budúcnosti najpredávanejší naftový agregát. Štvorvalec 1.6 TDi sa objavuje pod kapotou škodovky v našej plejáde testov prvýkrát a hneď ho skúšame v tom najťažšom vozidle. S jeho výkonom 77kW a pri veľkosti Octavie sa treba uskromniť. Celý týždeň som cestovanie vnímal pohodovo, ak prišlo na lámanie chleba, čiže predbiehanie, preukázal sa značný výkonnostný deficit. Musíte sa sústrediť a nechať dostatok času na manéver. Štvorvalec síce nie je lenivý, ale taktiež ani atlét. Vyhovujú mu radšej dlhodobé diaľničné presuny, tu pohotovo drží zvolenú rýchlosť, hoci nad limity.

Škoda Octavia III. 1.6 TDi

Ako vždy, poteší spotrebou. V prípade nezabehnutej Octavii III. sa priemer dosiahol 5,7 l/100km s výrazným podielom diaľnic. Čo sa týka hluku, vedel by som si predstaviť aj kultivovanejší prejav po rozjazde, no po ustálení rýchlosti je všetko v normále. Aerodynamika detto.

O jazdných vlastnostiach som sa pozitívne zmienil už z prvých jázd na tlačovej konferencii. Tlmenie vyhovuje našim cestám, nie je príliš mäkké, ani tvrdé. Zdá sa byť ideálne, iba do chvíle, kým neprejdete väčšiu dieru na ceste. Vtedy v kabíne tupo zaduní náprava a vám sa stiahne zadnica. Bežnejšie nerovnosti na ceste tlmiče vyhladia, vy počujete len odrazy.

Absolútne žiadne výhrady nemám k riadeniu, navyše za príplatok 112€ si môžete navoliť šoférsky mód. Ekonomický, športový a normálny. Tu netreba moc váhať a nastaviť na normál, nezdali sa mi moc veľké rozdiely medzi stupňami, iba posilňovač riadenia stuhol, čo pomáha hlavne na dlhých trasách.

pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda 

Nová Octavia v nasledovnom generačnom cykle zaznamenala opäť náskok vpred a vďaka veľkosti, či možnosti individualizácie už nie je bežné rodinné auto do rodiny.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 77 / 3000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 250 / 1500 - 2750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 194
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Spotreba počas testu (l/100km): 5,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4659 / 1814 / 1461
Batožinový priestor - min./max. (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1305 / 625

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.