Rozdiel tvorí iba zanedbateľných 300€ v neprospech najrýchlejšej Škode všetkých čias. Povedal som si, prečo nie? Prečo sa nepozrieť na obe autá objektívne a zhodnotiť, kedy určite kúpiť RS a kedy radšej benzín 1.8 TSI 4x4. Začnem tradične zovňajškom.
Elegán vs. dravec
Octaviu Combi tretej generácie máme v redakcii prvýkrát preto rozoberiem aj samotný exteriér podrobnejšie u oboch variantoch, pretože rozdiely sú badateľné na prvý pohľad. Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 zastáva funkciu manažérskeho kombi, je úhľadná a elegantná. Zdobí ju chróm a svetlé disky z ľahkých zliatin. Nikde na karosérii nebadám štipku športovosti.
Opačný zámer má ostrá verzia Combi, už na prvý pohľad vidno, že sa v Mladej Boleslavy odviazali a z elegantného dizajnu vytvorili výborný továrenský tuning. A ako to už býva pri tuningu zvykom, najväčším lákadlom pre oči sú rozmerné, čiernou farbou lakované disky a za nimi kričia červené strmene zahryzujúce sa do kotúčových bŕzd, vpredu s vnútorným chladením a s jednopiestikovým plávajúcim strmeňom.
Športový kombík zďaleka nerobia iba disky. Masívny predný nárazník s veľkým nasávacím otvorom demonštruje silu vozidla tiež. Bi-xenónové svetlomety dodávané štandardne majú čierne pozadie. Tvorivosť neobišla „tunerov“ ani v zadných partiách Combi RS. Veľmi presvedčivo a originálne pôsobí zadný nárazník, zospodu čierny, aby vynikli v ňom dve široké koncovky výfukov po krajných stranách. Nad nimi oddeľuje farbu karosérie červená odrazová lišta. Netreba tiež zabúdať na decentný spojler nad oknom batožinového veka.
Zvonka teda Octavie Combi charakterizujú inú povahu. Štvorkolka je dokonale pripravená plniť dennodenné jazdy za prácou, či oddychom a poskytnúť majiteľovi imidž úspešného podnikateľa. Športová RS je zasa pripravená pútať na seba pohľady okolia a potešiť majiteľa zo zvládnutého tuningu, ktorý nie je ani prehnaný ani nudný.
Priestor vždy na prvom mieste
Vnútri obe kombičká nezabúdajú plniť úlohu rodinného vozidla. Už samotný liftback ma niekoľkokrát v testoch presvedčil, že nemieni robiť kompromisy v priestore, či počte odkladacích priestoroch. Ja sa ešte stále čudujem, prečo sa ostatné automobilky nedokážu naučiť robiť interiéry z hľadiska praktickosti po vzore Škody. Mám si tu kde odložiť rôzne druhy fliaš. Mobil, peňaženku a kľúče od domu mi netreba dávať mimo dohľadu do odkladacej stredovej schránky, zmestia sa aj pod stredový panel.
Hoci sa mi sedelo vždy príjemne v každom type, Combi RS predsa viac poteší oči mladého šoféra. Stačí sa chytiť pretkávaného koženého volantu s logom RS alebo stúpiť na kovové pedále. Hneď tu cítiť iné čaro ako v tradičnejšej Octavii Combi, ktorá je naopak v interiéri poňatá elegantne, miestami luxusne. A pritom nestrácate na výbave. Napríklad športové sedačky RS majú opierku hlavy spojenú s operadlom a nechýba im vyhrievanie. Imitácie karbónových líšt po bokoch dverí potešia, ale dalo by sa bez nich žiť. Sú na nich totiž často vidieť dliapance od prstov.
Keď sa posadíte na druhý rad sedadiel, pocit budete mať totožný s liftbackom. Odveziete na nich tri osoby, ale tá stredná skrátka bude nadávať na priestor pre nohy. Ani v Combi sa neodstránil mohutný stredový tunel. No a kufor je už tradične maximalizovaný od ostatných konkurentov. Chváli sa hodnotou 610 litrov objemu bez rezervnej pneumatiky. Ak si dokúpite rezervu, základ sa zmenší o 22 litrov. Mňa ale nezaujímal tak objem ako využiteľnosť. Octavia Combi aj Combi RS sú vybavené rozsiahlym sieťovým programom, ktorý chráni menšie veci pred nechceným putovaním po kufri.
Benzín, 4x4 a DSG
Rozumnejšou voľbou pre potenciálneho kupca Octavie Combi s pohonom všetkých kolies bude dozaista naftový agregát, avšak ak chcete počúvať rev motora a jazdiť rýchlo, to vám poskytne jedine 1.8 TSI. Pre 4x4 sa montuje výhradne so šesťstupňovou DSG prevodovkou, ponúkajúcou radenie aj pod volantom.
V redakcii sme už jazdili na liftbacku s týmto agregátom, ale vtedy hnala vpred Octaviu iba predná náprava. Štvorkolku som jazdil ešte minulý rok tesne pred Vianocami, kedy prišlo na severe Slovenska výrazné ochladenie a okolie Popradu posypal čerstvý sneh. Práve v tom (ne)čase sa tam ocitla aj Octavia Combi 4x4 v mojich rukách.
Verte mi, bol som vďačný za pomoc zadnej nápravy, pretože výrazne uľahčovala jazdu po snehu. Za volantom sa cítite bezpečne a niet núdze o asistenčné systémy, ktoré sa však k slovu nedostávali ani v rýchlosti 90 km/h. So snehom si vedeli poradiť samotné zimné gumy a perfektný podvozok. Jazda v zákrutách sa vo vyšších rýchlostiach zdala bezpečná a keď malo prísť na šmyk, auto len mierne vybočilo zo smeru v nedotáčavosti. Riadenú pretáčavosť docielite s vypnutým ESP a citlivou nohou na plyne. Avšak 4x4 v mnohých prípadoch Combi vyrovnáva aj po vypnutí stabilizácie.
Prednosťou motora 1.8 TSI je jeho využiteľné pole otáčok. Vie sa pohybovať na úrovni 1300 ot./min. ale tiež ručička otáčkomera rada pošteklí šestku. Veľmi sa mi páči, je dostatočne výkonný, Octaviu Combi rozhýbe na 100 km/h za 7,5 sekundy a zastaví na 227 km/h. Akustiku motora takmer nepočuť skrz odvaľovanie zimných gúm na vozovke. Podobá sa len na akési vzdialené kvílenie. Mimochodom, Combi RS vystrelí k stovke iba o sedem desatín rýchlejšie, to prakticky nepocítite.
Určite vás tiež zaujíma spotreba paliva. Oproti testovanému liftbacku poháňaným iba prednou nápravou je apetít štvorkolky priepastnejší. Presne o dva litre benzínu, čiže v priemere spotrebuje 8,7 na 100km, avšak na obranu treba podotknúť, že sa jazdilo ešte na celkom čerstvom motore a v zime. Postupom času sa dá očakávať aspoň jeden liter menej.
RS, 2.0 TSI a manuál
Combi RS brázdi pár mesiacov naše cesty, a v médiách sa už čo to popísalo aj o konkrétne našej testovačke, ktorá bola podozrievaná z chiptuningu. Správy sa však nepotvrdili a preto nemám dôvod dačo spochybňovať z poznatkov.
Iba na vlastnej koži pocítite aký to je priepastný rozdiel šoférovať 1.8 TSI a 2.0 TSI v Octavii Combi RS. Štyridsať koní viac nie je poznať iba pri zrýchlení na papieri, ale hlavne v praxi. Toto Combi ide o dušu a rýchlomer atakuje 200 km/h na ozaj krátkych rovinkách. Najväčšiu odozvu od auta dostanete po zaradení štvrtého stupňa, doslova kopne do sedadiel.
Za volantom zažívate intenzívne zážitky a nekončia ani v zákrutách, tuhší podvozok a športové riadenie sa krásne opiera do asfaltu. Radosťou sa stáva predbiehanie pomalších áut na okresných cestách. Combi RS sa rúti dopredu sťa ohnivá guľa a šofér má čo robiť, aby vedel odhadovať nájazdy a brzdnú dráhu pred zákrutami, pretože poza okien sa svet rozmazáva.
Osobne by som to však s Octaviou Combi RS moc nepreháňal na horšom povrchu cesty. Tvrdý podvozok trošku hapruje a pri brzdení sa kolesá prednej nápravy nevedia skrotiť. Za normálnych okolností tlmiče nevyhŕkajú kosti v tele, čo oceňujem, pretože rodinné auto je prevažne používané na klasické jazdenie, nie na závodnú dráhu.
Akusticky sa do kabíny prenáša typický zvuk turbomotora, pekne počujete ako turbo nasáva vzduch. Pri podraďovaní mi chýbalo malinké „poprdkávanie“ z výfukov, ktoré je teraz módne vsúkať do rôznych hot-hatchov.
Benzínový dvojliter si za prácu pri premávkovom režime nepýta prehnané litre paliva. Priemer sa po týždni ustálil na 7,6 litroch. Keď mu šliapete po krku, spotreba dokáže atakovať aj 15 litrovú hranicu.
pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda
Záver
Či sa rozhodnete pre Octaviu Combi s pohonom 4x4 alebo pre RS, nebude to zlá voľba. Ja osobne by som preferoval 4x4, nakoľko je ešte viac všestrannejšie auto, než RS, hoci môj názor ovplyvnil hlavne pohon oboch náprav. Mám rád istotu za volantom aj v nepriaznivom počasí, a tu RS stráca.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 132 / 4500 - 6200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 280 / 1350 - 4500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 227 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 7,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,4 / 5,7 / 6,7 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 8,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4659 / 1814 / 1465 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 610 / 1740 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1375 / 638 |