Rapida sme už testovali v motorizácii 1.2 TSI, to len tak pre informovanosť, v každom prípade, i keď je druhá generácia Octavie „odpísaná“ do testu som sa vrhol. Mám niekoľko dôvodov, na Webaute sa logicky nezobrazovala doteraz. Veď ju každý pozná, ale povedal som si, ku koncu výroby prečo nespomenúť jej pre a proti, aby vedel načo sa má pripraviť potenciálny kupca pri kúpe z druhej ruky?
Dlhoročne druhý najpredávanejší model na Slovensku prešiel niekoľkými faceliftmi, pričom najviac sa menila predná maska. Podvozok a motory sa len inovovali. Záujemca si môže vyberať z dvoch karosárskych verzií, a to liftback alebo kombi.
Za volantom Octavie sa zdá byť všetko jednoduché. Bola navrhnutá na mieru Slováka. Volant výškovo i pozdĺžne nastaviteľný, sedadlo veľké a komfortné, obrovský kufor. Česi sa sekli trocha v priestore pre kolená zadných cestujúcich, to bol problém už z prvej generácie, do druhej sa preniesol v nižšej úrovni, ale úzkosť stále pretrváva. Auto poznáte ako svoje topánky, sústredím sa na konkrétny model.
[adsense]
Testovaná verzia patrila medzi tie najluxusnejšie kúsky. Na rozlúčku som dostal verziu s motorom 1.4 TSI a dvojspojkovou prevodovkou DSG. Aj keď táto kombinácia húfnej populácii nechutí, v skutočnosti ostrieľanejší šofér si nájde priazeň k benzínovému turbomotoru. Javí sa ako najvhodnejšia voľba medzi 1.2 TSI a 1.8 TSI. Viem, vravíte si, že diesel je lacnejší na prevádzku. Možno. Záleží na nohe, ale hlavne tu je dôležitejší iný faktor. Kultivovanosť.
S motorom 1.4 TSI som sa zžil okamžite. V režime „D“ a obyčajnom jazdení si pradie na 1500 ot./min. Automat DSG patrí medzi najlepšie aké poznám. Vôbec neviete o jeho práci, iba v športovom režime si občas kopne pri podradení. Možno pre moju väčšiu chuť za komfortom a športovým zážitkom by som uvítal trojramenný volant a páčky pod volantom. Inak z hľadiska pohodlného jazdenia nemám ani najmenšie výhrady k spojeniu 1.4 TSI a DSG.
Výhodou pre vás pri kúpe jazdenky bude cena. Tá sa od naftovej jednotky poberie oveľa nižšie, pretože predsudky o spotrebe paliva benzínu sú riadne pevné. Pritom platí železné pravidlo, že vždy záleží od vodiča, koľko si vypýta. Apetít motora 1.4 TSI korešponduje s výkonom. Keďže do úvahy beriem aj športový charakter, priemerka 7,8 l/100km nie zlá. Samozrejme, na diesel sa nehrabe ani náhodou, zato diesel môže len tíško závidieť kultivovaný prejav TSI motora.
Kedysi som nechápal, prečo sa väčšina Česka a Slovenska prikláňa k Octavii, napriek tomu, že Kórejske automobily, či značky z temperamentných krajín niekedy napredujú viac. Stačí sa poobzerať po celej kabíne a pýtam sa nahlas „Prečo iné automobily nemajú využité každé miesto, tak ako Octavia?“. Vpredu som napočítal minimálne osem odkladacích priestorov, vzadu sú vám k dispozícii kapsy v operadlách predných sedadiel, výplne dverí obsahujú držiaky na fľaše, v stredovom tuneli sú dve výklopné štrbinky a lakťová opierka tiež disponuje praktickým úložným priestorom. Prečo to tak nie je aj v ostatných autách?
Praktickosť nie je všetko. Pokračuje to jazdnými vlastnosťami. Nech sa prepadnem pod zem, ak klamem, ale Octavia zvláda toho dosť. Možno ťažký naftiak zaťažuje prednú nápravu, no ľahký moderný turbomotor určite nie. Do zákruty sa môžete vrhnúť odvážne. Náklony na ceste R1 medzi NR a ZV zvláda výborne aj vo vyšších rýchlostiach.
pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda
Sme určite posledná redakcia, ktorá otestovala Octaviu II. poberajúcu sa do dôchodku. Zabudnite na akciové modely Tour, teraz ju nahradil model Rapid. Ten sa veľkostne podobá na súčasnú Octaviu.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 90 / 5000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 200 / 1500 - 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 202 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8,0 / 5,3 / 6,3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4569 / 1769 / 1462 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 585 / 1455 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1255 / 575 |