Škoda Fabia je, v našich zemepisných šírkach, pojem dlhé roky so statusom druhého najpredávanejšieho auta. V zahraničí však patrí taktiež medzi bestseller a tak sa v Mladej Boleslavy rozhodli omladiť a vylepšiť tento model. Facelift prišiel práve včas, nakoľko 4 roky od uvedenia tretej generácie nie je krátka doba. Výrobca vsadil iba na drobné retuše exteriéru a interiéru, no viac sa sústredil na doplnky výbavy, Simple Clever riešenia a trojvalcové TSI agregáty dovybavil filtrami pevných častíc.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI

Pri pohľade zvonka si všimnete väčšiu masku chladiča s klinovitejším tvarom a po jej stranách sídlia teraz svetlomety vyzbrojené LED svietením. Štandardný model má iba denné LED svetlomety, no od výbavy Style sú s  touto technológiou vybavené všetky svietidlá, okrem smeroviek. Počas prvej jazdy v noci, som si uvedomil, že to nebola márna investícia. Budete prekvapení s ich svetelným dosahom. Určite odporúčam zaškrtnúť v kolónke príplatkových prvkov. Zadné svetlá sú kombináciou žiaroviek a LED svietenia a ich grafika sa s predchádzajúcim modelom skopírovala. Nebál by som sa ísť ani do zelenej metalízy, pretože toto konzervatívne ladené kombi zatraktívnila.

Pracovisko vodiča ostalo rovnaké, takmer bez výrazných zmien. Badám modernejší prístrojový panel s prehľadným palubným počítačom a štyrmi základnými analógovými ukazovateľmi. Ak patríte medzi vyznávačov multimédií, tak nová Fabia ani v tomto ohľade nezaostáva za konkurenciou v danom veľkostnom a cenovom segmente. V ponuke je totiž systém Swing Plus so 6,5-palcovým dotykovým displejom. Disponuje množstvom aplikácií, krásnou grafikou, logickým menu a perfektnou odozvou. Zadní pasažieri ocenia držiaky na tablety integrované v hlavových opierkach predných sedadiel. WiFi Hot Spot a dva USB výstupy na dobíjanie tabletov, či smartfónov.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI

Hoci som už Combi verziu skúšal v tejto generácii, v krátkosti pripomeniem dojmy z úžitkových vlastností. Oplatí sa to opakovať do nemoty, pretože Škoda Fabia patrí medzi najpraktickejšie autá aké na cestách jazdia. Myslelo sa tu na množstvo odkladacích priestorov s rozumným tvarom. Z radu Simple Clever riešení ostali zachované vychytávky ako škrabka vo viečku nádrže, no pribudla aj odnímateľná magnetická LED baterka ukrytá v batožinovom priestore. Kufor verzie Combi má 530 litrov v základe, dvojité dno a pod ním sa ešte zmestila rezerva. Vpredu sa sedí výborne a na zadnej lavici pohodlne usedia dlhšiu trasu dve dospelé osoby.

Mnou otestovaný model bol vybavený najvýkonnejším agregátom z aktuálnej ponuky výrobcu. A to preplňovaným trojvalcom 1.0 TSI, ktorý spolupracoval so šesťstupňovým manuálom. V opcii je možné zvoliť sedemstupňovú DSG prevodovku. V mojom prípade som uviedol motor do práce bezkľúčovým štartovaním. Trojvalec mierne zarapotal, no hneď sa utíšil a ani na voľnobehu, za studena, nevykazoval žiadne známky vibrácií. Na rozbehy si treba máličko zvykať. Ak som sa snažil šikovnejšie vyštartovať, trvalo mi to dlho, kým sa mi podarilo nájsť správnu polohu spojky v zábere.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI

Trojvalce prešli mnohými evolúciami a už dávno nie sú také lenivé, pažravé a nekultúrne. Motor 1.0 TSI o výkone 81 kW je toho krásnym príkladom. Dobre si rozumel so šiestimi stupňami manuálnej prevodovky. Do dvoch tisíc otáčok sa toho moc nedeje, no nad týmto pásmom sa pomaličky dostáva do práce turbo a 200 Nm. Motor tak ťahá lineárne až po obmedzovač. Prvé tri stupne sú ideálne na predbiehacie manévre. Rýchlosť 130 km/h znamená preň 2500 ot./min. na šiestom prevodovom stupni.

Za predpokladu, že budete kombinovať jazdy mestom, okreskami a diaľnicami, tak apetít motora sa ustáli v zimnom období na 6,2 litra. Prevažne som jazdil sám, so zimnými gumami a často vykuroval studený interiér. Ekojazdou mi spotreba dokázala podliezť pod 5,5 litra, pričom som tri valce nešetril pri predbiehaní pomalších áut. O kultivovanom chode zaznelo veľa pozitívnych správ už z predošlého testu v modeli Rapid Spaceback. Vo Fabii Combi to opäť potvrdzujem! Motor je skutočne tichý, hospodárny a bez vibrácií.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI

Rovnako dobré pocity som zaznamenal z riadenia a podvozka. Testovaný model mal obuté 16-palcové disky kolies, ktoré si dobre rozumeli s našimi cestami a podvozkom auta. V kabíne bol príjemný komfort za každých jazdných podmienok. Tlmiče iba občas tvrdšie odfiltrovali hrubé jamy. Nejeden otec rodiny sa bude rád vrhať do zákrut v športovejšom duchu, pretože Fabia Combi zvláda takéto jazdenie mimoriadne stabilne. Možno len treba dávať väčší pozor na zadnú nápravu v odľahčenom stave. Na šmykľavom povrchu zvykne byť mierne nervózna.

Čo dodať na záver? Čísla vravia za všetko. Od zrodu modelu Fabia sa predalo vyše 4 miliónov kusov. Tretia generácia v predajoch nepoľavuje tiež, pričom si hatchback s Combi delia percentuálny pomer 59 % ku 41 %. Preto obe karosárske verzie ostávajú naďalej dostupné a vylepšené. Nie je dôvod domnievať sa, že by Fabiu postihol rovnaký koniec ako Rapid, ktorý bol, podľa mojich slov, tiež veľmi dobrý.

Cenník Škoda Fabia

Technické údaje Škoda Fabia Combi

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.