Úvodné vety patria k dlho očakávanej novinke Fabii tretej generácie. Nástupkyňa si od predchodcu vzala iba meno, to ostatné sa zmenilo na nepoznanie. Po dizajnovej stránke nabrala riadne na dynamických tvaroch, čím chce osloviť okrem verejnej klientely aj mladšiu časť populácie. Pravdu povediac, druhá generácia bola naozaj viac rodinného charakteru a moc na oko nepútala
Fabia III. preberá od Rapidu a Octavie III. dizajnový štýl, avšak v celkovom ponímaní je to jedinečné auto nižšej strednej triedy. Z každej strany je niečo nové. Predok má charakteristické črty väčších modelov značky, po bokoch zaujme nižšia stavba karosérie a vzadu nájdete veľmi pekne spracované veko batožinového priestoru spolu s oknom a nárazníkom. Dvojfarebná kombinácia laku, tak ako to vidíte aj na našej Fabii, má za úlohu toto auto zviditeľniť na cestách.
Z týždňového jazdenia a komunikácii s ostatnými kolegami v iných redakciách dospievam k názoru, že terajšia tretia generácia naozaj zaujme na ulici hocikoho vo výraznej farbe. No „oblečte“ ju do jednofarebného strieborného „kabátu“ a zistíte, že ju spoznajú len skalní fanúšikovia a ostatní okoloidúci prejdú okolo novinky bez mihnutia oka.
Jednou vetou vyjadrené - toto auto je po exteriérovej stránke vydarené, no stále všedné. Na druhej strane, Fabia nikdy nehrala na imidž. Ide o ľudové auto v našich končinách, ktorého prednosti sú zakotvené od zrodu modelu v ergonómii a pomere cena verzus úžitková hodnota.
Ako bude vyzerať vaša nová Fabia zvnútra celkom isto záleží od zvoleného stupňa výbavy. Ten najzákladnejší model má ešte nezaujímavú čiernu palubnú dosku zo solídneho plastu, no od verzie Ambition už môžeme hovoriť o ergonomickej a peknej palubovke. Nami testovaný model disponoval značnou doplnkovou výbavou, ktorá posúva nielen cenu hore, ale aj celkový dojem. Skúsim sa sústrediť na prvky, ktoré nájdete aj v lacnejších variantoch.
Medzi také prvky dozaista patria odkladacie priestory vo dverách (zmestí sa sem 1,5 litrová fľaša), držiaky na nápoje, či hlboká schránka pred spolujazdcom. V balíku Simply Clever dostávate držiak na mobilný telefón, malý kôs s vrecúškom vo dverách, či škrabku na odstránenie námrazy na vnútornej strane veka nádrže. Osobne som si nevedel vynachváliť volant aj sedadlá s integrovanou opierkou hlavy, žiaľ všetko za príplatok. No stojí za zváženie, veď predsa, toto auto nebudete vlastniť dva-tri roky, či?
V závislosti od úrovne výbavy sa mení veľkosť a funkcie dotykového displeja v stredovej konzole. V našom aute bolo drahšie rádio BOLERO so 6,5 palcovým displejom, bluetooth, USB a konektivitou pre Apple zariadenia (štandard v najvyššom stupni Style).Za príplatok viete obohatiť tento systém o SD Slot a kartu s mapou Európy. Disponuje šiestimi reproduktormi (4 vpredu, 2 vzadu). Musím uznať, že ovládanie, rýchlosť a kompatibilita systému s inými externými zariadeniami je na špičkovej úrovni, vrátane logického a prehľadného menu.
Fabia sa stala populárnou už v prvej generácii, kedy vďaka výbornej cene s pomerne veľkorysým priestorom valcovala konkurenčné autá. To jej ostalo dodnes, aj v tej tretej, hoci konkurencia sa rýchlo prispôsobila a hodnoty nie sú až tak prevratné. V celkovom zhodnotení podľa jednotlivých priestorov je realita nasledovná.
Na predných sedadlách sa tradične nebude sťažovať nik, veď predsa sa tu dajú operadlá aj sedák nastavovať do všetkých smerov. Na zadnej lavici odveziete pohodlne tri deti v strednom veku, alebo dvojicu urastených študentov vysokej školy. Na hlavu im ostáva miesta menej ako v minulej generácii, zato v šírke Fabia pribrala. A do kufra nazriem iba na skok, aj toto auto ho má a je dosť veľký. Po sklopení operadiel žiaľ vzniká výrazný schod... To je mínus? Sám neviem...
Dopredu a vzad poháňajú mladoboleslavskú slečnu dva benzínové a jeden naftový agregát. Z benzínov tu máte jeden atmosférický trojvalec 1.0 MPi známy zo Citiga naladený na dva výkony (44 kW a 55 kW) a jeden preplňovaný štvorvalec 1.2 TSI tiež v ponuke s dvoma výkonmi (66 kW a 81 kW). Naftou dopovaný agregát je len jeden a to 1.4 TDi nastavený na 66 kW alebo 77 kW. Pre slabšie varianty sú určené päťstupňové manuálne prevodové skrine, so šiestimi stupňami sa môže pochváliť iba najvýkonnejší motor 1.2 TSI 81 kW a sedemstupňový automat DSG dostanete iba do slabšieho TDi a výkonnejšieho TSI.
Motorizácia testovaná v prvom teste tretej generácie Fabie bola zároveň zatiaľ najvýkonnejšia aká sa dá dokúpiť. Mali sme ju spriahnutú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Takto vybavená Fabia posiela na prednú nápravu stodesať koní výkonu a kúpite ju už od PRVÉHO stupňa výbavy Active (od druhého s DSG prevodovkou)! To sa mi páči. Stojí 10 940€, čo je len o 2000€ viac ako základ 1.0 MPi 44 kW. Komu teda nezáleží na výbave, ale na výkone, má šancu ušetriť nemalé peniaze!
Maloobjemový turbomotor netreba dlho predstavovať publiku, je to vlastne len ekologicky upravená dobre známa pohonná jednotka, ktorá už má svoju vernú klientelu získanú. Mne sa v tomto aute javí celkom dynamicky, jeho potenciál oceníte v zaťaženom stave a vo vyšších rýchlostiach. V bežnej prevádzke možno hovoriť o prebytku výkonu, nakoľko účelom tohto auta je hlavne dobre slúžiť za lacný peniaz a nie pretekať sa po verejných cestách s ostatnými účastníkmi premávky.
Na podvozku sa veľmi popracovalo, teraz sa menej nakláňa a ešte lepšie tlmí nerovnosti. S druhou generáciou sa to nedá ani porovnať, museli by sme si vybrať minimálne Fabiu RS, aby sa tieto hodnoty priblížili k tretiemu pokračovaniu. V tomto ohľade nemám žiadne výhrady ani k riadeniu, je dosť podobné tomu z Rapida.
pozrite si TU najnovšie ponuky predaja nových a zánovných vozidiel značky škoda
Hoci to sem nepatrí, skúšali sme obratnosť Fabie i cez ručnú brzdu. Vieme, že to nemá nič spoločné s bežným jazdením, ale aj takto sa dajú demonštrovať športové ambície auta, ktoré poslúcha na povely vodiča a preto ma dosť zaráža fakt, že Škoda zatiaľ neuvažuje o Fabii RS (druhá generácia sa nepredávala).
O Fabii by sa dalo písať do nemoty. Je to univerzálne vozidielko, ktoré nadväzuje na úspechy dvoch predchodcov a celkom určite sa nemusí báť, že v našich a českých končinách by poklesol o tretiu generáciu záujem. Veď je viac než dobrá...
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1197 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 81 / 4600 - 5600 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 175 / 1400 - 4000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 196 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,1 / 4,0 / 4,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,1 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3992 / 1732 / 1467 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 330 / 1150 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1054 / 530 |