Miesto, kde vznikol okruh z vôle a betónu

Ak hľadáte príbeh okruhu s hlbokou motoršportovou históriou, Shanghai International Circuit vám ho nedá. Namiesto toho vám ponúkne niečo iné: fascinujúci dôkaz toho, ako sa dokáže vízia meniť na realitu, keď krajina spojí politickú vôľu s technickým know-how. Tento moderný okruh vznikol na okraji najľudnatejšieho mesta Číny na mieste, ktoré bolo ešte donedávna močariskom. Dnes tu stojí jedna z najmodernejších tratí na svete, ktorej výstavba si vyžiadala viac ako 450 miliónov dolárov a komplikované stavebné riešenia vrátane pilótového základu pod každým metrom asfaltu.

Shanghai International Circuit - Zdroj: Planet Labs, Inc.
Navrhnutý Hermannom Tilkem, ktorý stojí za väčšinou moderných okruhov F1, bol Shanghai International Circuit od začiatku koncipovaný ako technologický chrám. A nie náhodou jeho tvar pripomína čínsky znak „上“ (shang), čo znamená „ísť nahor“ či „stúpať“. Symboliku teda dostanete ešte predtým, než sa vôbec rozsvieti zelené svetlo.

Viac než len parametre: geometrická výzva

Z technického hľadiska ide o trať dlhú 5,451 kilometra s 16 zákrutami, z ktorých niektoré sú rýchle a plynulé, iné zas ostré a zradné. Jazdí sa v smere hodinových ručičiek, pričom jedna z najvýraznejších charakteristík je prvá zákruta, široká špirála, ktorá sa pomaly sťahuje do seba a testuje vaše schopnosti zvládať kombináciu brzdenia a riadenia zároveň.

Shanghai International Circuit - Zdroj: Jiři Žemlička
Okruh je široký, umožňuje viacero jazdných línií, a jeho najdlhšia rovinka meria viac než 1,1 kilometra. Tá vedie priamo do pomalej pravotočivej zákruty, ktorá je ideálnym miestom na predbiehanie, alebo na chyby. V tomto ohľade je trať akousi arénou medzi odvahou a sebadisciplínou. Môžete byť agresívni, ale ak stratíte rytmus, okamžite stratíte aj pozíciu.

Ak ste technický typ, zaujme vás, že rekord trate stále drží Michael Schumacher z roku 2004, čo je dôkazom, že trať od začiatku kládla dôraz na jazdecké majstrovstvo a správne nastavenie auta.

Shanghai International Circuit - Zdroj: Emperornie
Miesto, kde sa rodia aj lámu sny

Hoci sa Šanghaj nedá porovnávať s historickými klenotmi ako Monza či Spa, rozhodne sa na ňom odohrali momenty, ktoré vstúpili do dejín Formuly 1. Spomeňme napríklad rok 2006, keď tu Michael Schumacher získal svoje posledné víťazstvo v kariére. O rok neskôr prišiel ikonický moment v podobe Hamiltonovej jazdy do štrku na boxovej uličke, keď ho McLaren nechal na opotrebovaných pneumatikách príliš dlho.

Shanghai International Circuit - Zdroj: CyberCop
V roku 2019 sa v Šanghaji odohrala tisíca veľká cena F1. Jubileum, ktoré si nemohlo nájsť modernejšie kulisy. No a v roku 2018 tu Daniel Ricciardo predviedol jedno z najlepších predbiehaní modernej éry, keď sa z hlbín štartového poľa prepracoval až na prvé miesto.

Tieto momenty ukazujú, že trať napriek svojej sterilnosti dokáže priniesť emóciu, drámu a nečakaný zvrat,  len treba, aby sa veci poskladali správne.

Shanghai International Circuit - Zdroj: Sijong
Architektúra, ktorá má ohúriť, nie dojať

Shanghai International Circuit je dizajnový manifest. Od boxov s mohutnými presklenými mostami, cez rozsiahle tribúny až po zázemie pre médiá. Všetko tu pôsobí ako kulisa z technologickej utópie. A možno práve preto mu niektorí vyčítajú, že mu chýba duša.

Trať je skvelá. Zázemie bezchybné. Ale atmosféra... tá si ešte hľadá svoje miesto. Mnoho fanúšikov uvádza, že preteky v Šanghaji pôsobia menej emotívne než inde. Či už je to jazyková bariéra, kultúrna vzdialenosť alebo len absencia hlbokých motoristických koreňov, trať akoby čakala na to, až si vybuduje vlastnú legendu.

Shanghai International Circuit - Zdroj: United Autosports
Napriek tomu je Shanghai International Circuit dôležitým článkom v reťazci globalizácie F1. Ukazuje, že svet motoršportu už dávno nie je výsadou Európy a Severnej Ameriky. A že nové trate môžu prísť s novou kvalitou, ak sa robia dôsledne.

Návrat v novej ére

Po trojročnej prestávke spôsobenej pandémiou sa Šanghaj v roku 2024 vrátil späť do kalendára. S modernizovaným zázemím, vylepšenými povrchmi a veľkými očakávaniami. Formula 1 sa odvtedy posunula. Autá sú väčšie, rýchlejšie, regulačne zložitejšie. A Šanghaj je pripravený byť opäť ich hostiteľom.

Tento okruh možno nevzbudzuje nostalgiu, no rozhodne patrí do budúcnosti. A ak sa mu podarí nájsť si miesto aj v srdciach fanúšikov, jeho pozícia medzi ikonickými traťami už nebude len otázkou technológie, ale aj emócie.

Zdieľaj:

Jerguš Horský

Zaujímajú ma autá, ktoré majú charakter – také, čo si nepodávajú ruku s priemerom. Sledujem techniku, dizajn, zvuk a aj to ako auto pôsobí, keď v ňom človek sedí. Nehľadám dokonalosť, ale výnimočnosť v detailoch, v prejave, v pocite. Auto pre mňa nie je len stroj – je to postava s vlastným príbehom, ktorá vie zaujať, prekvapiť alebo dokonca vybudovať rešpekt.