Keď sa nad tým zamýšľam, nie je to až tak nečakaný krok automobilky, keďže dnes sa všetky kľúčové a najpredávanejšie modely automobiliek pretransformujú do niekoľkých karosárskych možností, aby pokryli čo najväčší dopyt zákazníkov.
Nechcem predbiehať, ale v čase písania tohto článku prišla správa, že Leon sa rozrastie ešte aj o oplastovaný variant X- PERIENCE so zvýšeným podvozkom a pohonom všetkých kolies. Tak nemám pravdu? Leon si okamžite od predstavenia päťdverového hatchbacku získal výborné ohlasy. Španieli by boli ozaj sprostí, keby nevyvinuli viacero karosérií pre Leon. Veď je zlatá baňa, a ja som sa vďaka jeho popularite mohol opäť posadiť po krátkej odmlke do ďalšieho typu.
Redakciou prešlo už niekoľko motorizácií. Poctivo som si dal záležať, nech má ďalší testovací model čo najviac odlišností od tých testovaných v minulosti. Chýbal tu ešte výkonnejší diesel ako 1.6 TDi. Na importe sa netroškárili a podali mi kľúčiky od najsilnejšej motorizácie 2.0 TDi so 135 kW pod kapotou. Mimochodom, tento istý motor sa nachádza aj pod kapotou novej Octavie RS TDi, čiže rozhodne to nebude nejaký leňochod, tomu napovedajú aj samotné písmenká FR.
[adsense]
Ja viem. Radi by ste už štartovali a jazdili, ak ste nedočkaví, preskočte pár riadkov našej recenzie nižšie a jazdite, vy ostatní dostávate príležitosť prečítať si o statických informáciách dizajnu a posadím vás aj dovnútra, no nebudem dlho napínať, rýchlo si to prebehneme.
Náš testovaný exemplár skrýva svoj španielsky temperament dôkladne v sivej metalíze, ktorá sa stala paradoxne marketingovou farbou aj novej Cupry. Okrem písmeniek „FR“ v prednej mriežke chladiča a troška dynamicky tvarovaného nárazníka nič nenapovedá nejakému športovému naturelu, teda väčšiemu, než iné motorizácií. Optické zmeny sa dajú narátať na jednej ruke. Pritom, tento typ by si zaslúžil viac pozornosti, veď výkonnejší motor v ponuke ST Kombi ani nie je.
Mocnejší športový nádych začína až za volantom. Sedím v najvyššom stupni výbavy „FR“, ktorá okrem iného disponuje veľkým informačným palubným počítačom, „orezaným“ vencom volantu, športovými sedadlami a prešívanou červenou niťou na typických častiach interiéru (volant, manžeta radiacej páky a sedadlá).
Ostatné pocity zo sedenia, odkladacích priestorov a komfortu nastavenia poznám z predchádzajúcich testovaných modelov Leon, preto presadám na zadnú lavicu. Nespokojný som akurát so stredovým tunelom na podlahe, ktorý ukrajuje miesto pre nohy v strede sediaceho pasažiera. Čo sa týka miesta za prednými sedadlami a pod stropom, priemerne urastené osoby si tu nájdu dobrý cestovný komfort. Vyšší pasažieri (185cm +) usedia na dlhých cestách o niečo horšie a traja na jednej lavici jedine s prestávkami. Každopádne, Leon ST Kombi poskytuje na zadnej lavici porovnateľný komfort ako jeho hlavní konkurenti, teda Astra ST, Golf Variant alebo Focus Kombi.
Spomínaných rivalov (okrem Golfu Variant) poráža v základnom objeme batožinového priestoru (587 litrov). Dostupnosť a využitie jeho rozmerov dovoľuje previezť celkom slušnú hromadu batožiny. Objem je však viac stavaný na dĺžku ako výšku, takže napríklad ukryť jednu stredne veľkú reprobedňu pod plató sa vám nepodarí. Zložením zadnej lavice dostávate plnohodnotnú rovnú podlahu na prevoz dlhých a ťažkých predmetov.
Je čas opäť presadnúť do sedadla vodiča s výraznými bočnými výstuhami, obopínam okolo seba bezpečnostný pás a konečne štartujem. Nečakal som nič iné ako sa udialo. Motor tlmene zarapotal v naftovom jazyku a jeho intonácia sa nemení. Nie je drsná ani príliš hlasitá, akurát bezduchá. Takže radím jednotku a plynulo sa rozbieham vpred.
Najsilnejší motor pre Leon ST Kombi sa výhradne kombinuje v spolupráci so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom iba prednej nápravy. Áno, iba prednej a toto je vlastne prvé negatívum zaznamenané pri prudšom rozjazde.
S obutými diskami a rozmermi pneumatík 225/45 R17 si predná náprava počínala počas dynamických rozjazdov veľmi kostrbato. Jednotka hrabe na suchom asfalte podstatne menej ako rýchly presun do dvojky. Preklzový asistent nestíha účinne krotiť krútiaci moment 380 Nm na asfalt. Vždy treba po preradení na chvíľku zľaviť dávku sily z plynového pedála, aspoň do chvíle, kedy sa pneumatiky zahryznú do cesty. Potom už vidno, čo robí sila 135 kW s karosériou Leona ST Kombi.
Doslova s karosériou hádže, nemá absolútne problém prekonávať váhu a cítiť to pri každom pridaní plynu. Ťahá fakt ohromne, až mi ostávala sánka mojich úst visieť. Z nula na sto meranie je až tak podstatné, ako skutočnosť, že ručička tachometra atleticky prechádza za dvestovku do pol minúty od pokorenia 100 km/h.
Z rýchleho jazdenia netreba mať obavy, podvozok stále stíha. Páči sa mi jeho obratnosť a stabilita. Niet pochýb, že sa očakávala aká sorta ľudí bude nový Seat Leon ST Kombi kupovať. Taká, ktorá sa nebojí vrhať do zákrut s veľkou chuťou a ocení pritom presné riadenie. Navyše, ale to len zo zvyku musím spomenúť, kombinovaná spotreba po prejdení 1000 redakčných kilometroch sa ustálila na hodnote 5,7 litra/100 km.
V čase písania tejto recenzie by ste si v limitovanej edícii Coool priplatili za ST Kombi o 1000€ viac oproti trojdverovému hatchbacku, a o 600€ viac ako za päťdverový variant, čiže za základný motor 1.2 TSI to činí 12 990€. V tabuľke uvádzame tradične cenu cenníkovú.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 135 / 3500 - 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 380 / 1750 - 3000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 228 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 7,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,2 / 3,8 / 4,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4543 / 1816 / 1439 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 587 / - |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1370 / 470 |