Hold, v letnej sezóne, aj v tej záverečnej časti, je boj medzi veľkopriestorovými novinárskymi vozidlami veľmi veľký. Sú rezervované mesiace dopredu, takže mi toho veľa na výber neostalo. Stačilo pár telefonátov a jedna zaujímavá alternatíva do ponuky prišla. Seat Leon ST.
S úspešným španielskym kombi som sa stretol v minulosti už niekoľkokrát, ale s modernizovaným modelom to bolo prvé stretnutie. O facelifte však veľa slov nepadne, pretože išlo skôr o dizajnové retuše a technologické zlepšenia týkajúce sa výbavy. Apropo, mnou otestovaný exemplár neobsahoval žiadne nadštandardné asistenčné systémy ako udržiavanie vozidla v pruhu, sofistikovaný adaptívny tempomat fungujúci i v dopravných zápchach alebo špičkový multimediálny systém. Nie, tento Leon ST bol racionálnejší a cenovo dostupnejší.
Vyššie spomínané prvky sú väčšinou, pre bežného zákazníka, len nezaškrtnutou položkou v cenníku. Ale taká stredná úroveň výbavy, označená Style, sa sústreďuje na všetko podstatné, čo potrebuje mať vodič kompaktného kombi v aute. Ocení tempomat, dvojzónovú klimatizáciu, jednoduché sklápanie operadiel zadnej lavice alebo kompletnú elektrifikáciu okien a spätných zrkadiel. A je toho oveľa viac. Dokonca, momentálne import k tomuto stupňu pridáva grátis balíček Exclusive v hodnote 1500€. Leon ST tak svieti s Full LED svetlometmi, asistuje vodičovi pri parkovaní s parkovacími senzormi vzadu a stmieva spätné vnútorné zrkadlo. Samé užitočné prvky!
Neviem prečo toto temperamentné auto zo Španielska stretávam na cestách pomenej ako jeho koncernové odrody Octaviu Kombi a VW Golf Variant. Dizajnom to nemôže byť, nakoľko je Leon ST skutočne pekný. Kvalitou spracovania interiéru taktiež nie. Veď palubná doska je i v lacnejšom stvárnení dokonalá a nič jej nechýba. Bude to tým stiesnenejším interiérom? Uznávam, že Leon ST neposkytuje prebytok miesta. Zadní pasažieri majú pár centimetrov k dobru do všetkých strán. Po 600 kilometroch jazdy, v trojčlennom obsadení, mi však posádka vystupovala z auta dolámaná. To sa dá čakať v každom aute s lavicou.
Negatíva sa hľadali veľmi ťažko. V podstate som nebol spokojný iba s odkladacími schránkami v predných dverách, do ktorých nevojde 1,5 litrová PET fľaša. Tvarom poslúžia skôr na odloženie manuálu, reflexnej vesty alebo malej dámskej kabelky. Inak som si všetko ostatné pochvaľoval. Napríklad, posed za volantom nebolo potrebné dlho hľadať, vďaka rozsiahlym nastaveniam volantu a sedadla. Na dosah rúk má vodič všetky ovládače, aj dotykový displej v stredovej konzole. Bohužiaľ, v štandarde nie je vybavený navigáciou.
Samostatnú kapitolu, v rámci tohto testu, zohrával objem batožinového priestoru. Päťčlenné zoskupenie na týždňovú dovolenku k moru si vyžadovalo slušnú kapacitu. A Seat Leon ST so svojimi 587 litrami objemu v kufri nám vyšlo krásne v ústrety. Pohltilo dva menšie kufre, dva ruksaky, jeden veľký kufor a cestovnú tašku. Stále ešte ostávalo miesto na ďalšie tašky a rezervné koleso. Klobúk dole.
Tentokrát padla voľba na inú motorizáciu ako obvykle vyhľadávam na dlhé cesty. Pod kapotou pracoval benzínový turbomotor 1.2 TSI naladený na 81 kW a spolupracoval so šesťstupňovým manuálom. Bolo jasné, že dokáže odviezť plne naložené kombi k moru. Otázka znela, za koľko a ako komfortne?
Štvorvalcový agregát postupne dosluhuje v koncerne VW, čo ma osobne veľmi mrzí, pretože som mu nemohol nikdy nič podstatné vytknúť. Výborne si rozumel aj v testovanej kombinácii a poctivo ťahal vpred pod hmotnostnou záťažou. Diaľničné tempo 140 km/h vôbec nesprevádzal nadmerný hluk a spotreba sa ustálila na hodnote 6,7 litra na 100 km. Treba brať do úvahy fakt, že sa hojne využívala klimatizácia, výkon a auto bolo prakticky nezabehnuté, pritom stále zaťažené. Pokojne môžete rátať s minimálne o liter menším apetítom po riadnom zábehu a priaznivejších podmienkach.
Pýtate sa, či má motor nejaké mínusové body? Nemá. Ale pozor! Jednalo sa síce o základ ponuky, ale vo výkonnejšom variante. Úplný základ má len 63 kW, pričom testovaný 81 kW. Pokiaľ chcete zažívať diaľničnú pohodu za volantom, tak v tomto výkonom pásme to začína. To znamená, že motor sa nezľakol ani mierneho dlhotrvajúceho diaľničného stúpania. Nemusel som podraďovať. Avšak, predbiehanie pomalších áut na okresných cestách odporúčam robiť formou kick-down efektu a pod vyššími otáčkami. Výkonu, ani krútiaceho momentu nemá na rozdávanie.
Kľukaté cestičky ostrova Krk (Chorvátsko) preverili dobre známe športové vlohy podvozka. Či som jazdil s prázdnym autom alebo naloženým, zadná náprava nemala problém držať stopu v dynamickejšom rytme. Riadenie je krásne komunikatívne a ostrejšie ako v Octavii Kombi. Vedel som sa troška pobaviť. Strmene bŕzd sa poctivo zahryzávali do kotúčov na všetkých kolesách aj po opakovanom zaťažení bez znaku vädnutia účinku. Tým rozumejte zhruba 10 kilometrový úsek s ostrými zákrutami a miernymi kopcami. Nie serpentíny alebo závodný okruh.
Čo dodať na záver? Aktuálne sa rozhodujem nad kúpou kompaktného kombi a Leon ST vo výbave Style ma veľmi zaujal. Na testovanom aute by som vymenil iba tú škaredú modrú farbu laku a dodal navigáciu. Motor je absolútne postačujúci!