Seat dlhé roky spadá pod koncern VW. Skladá sa zo súčasti koncernových značiek, preto nie je záhadou materiálová podobnosť. Avšak, dizajn je jedinečný. Leon sa vybral tentoraz cestou hranatých tvarov, ktoré sú momentálne in. Letmý pohľad naň mi pripomína Ibizu, ale po podrobnejšom bádaní zisťujem odlišnosti.

Znie to ako klišé, ale podľa slov tvorcov Leon zaujíma miesto v segmente športovo ladených kompaktov s dávkou praktickosti. Obľúbená marketingová veta. Takže, v preklade to znamená, že máte dočinenia s vozidlom, ktorého charakter odpovedá športovým pôžitkom z jazdy, ale zároveň získate priestranný automobil do rodiny. U Leonu som si bol istý druhou časťou frázy, ale o športovom duchu som mal svojský názor.

Seat Leon 1.6 TDi

Nemusel som stráviť dlhý čas nad premýšľaním a uznal som pravdu Španielom. Z Leona vychádza dynamická povaha na prvý pohľad, možno nie tak úplne v bielej farbe, ale videl som na prezentácii model v červenom prevedení a paketom FR. Pastva pre oči. Venujme sa však môjmu testovanému kúsku.

So Seatmi nemám problém. Páči sa mi temperamentný prejav karosárskych výtvorov, skôr som nebol spokojný s interiérmi, ktoré boli na môj vkus dosť strohé. Hlavne v prípade Ibizy. V novom Leone panuje už po prvom nasadnutí vynikajúca atmosféra. Palubná doska asymetricky krojená sa sústreďuje na pôsobisko vodiča. Presne ako v BMW. Ďalej sedíte pocitovo nižšie k zemi a v rukách držíte výborne tvarovaný trojramenný volant.

[adsense]

Oči sa zaľúbia do analógových budíkov rýchlomeru a otáčkomeru. Moderná grafika čísiel nijak neovplyvnila ich čitateľnosť. Medzi nimi sa zmestil palubný počítač s tiež pekným zobrazením aktuálnych informácií o jazde. Maximálne ma napadá rypnúť si do palivomera s paličkovým zobrazením. V bielej spleti podsvietenia ostatných čísiel po okolí paličiek, oko stráca prehľad o spotrebovanom množstve paliva, pretože miznú len paličky, ktoré sú malinké a ani si to nevšimnete, až kým nezasvieti rezerva dojazdu.

Seat Leon 1.6 TDi

Rukou sa načahujem po stredovom paneli. Celkom ujde, nie? Strohosť sa mierne zamaskovala tvarovaním výduchov klimatizácie a náklonom panelu na vodiča. Pokiaľ sa zameriam na ovládače klímy a krytej schránky pod ňou, je mi jasné, že ergonómia stále patrí na prvé miesto. Pozrite sa na tlačidlá. Sú veľké, prehľadné a dokonca plastový materiál medzi nimi jednoducho očistíte od prípadnej usadenej špiny. Krytá schránka pojme drobnosti ako mobil, kľúče alebo doklady.

V Leone som strávil sedemhodinovú cestu do Tatier. Masaker! Husto nasnežilo a cesty sa zmenili na biele pole. Nejdem písať ešte o jazdných vlastnostiach, ale pocitoch zo sedenia. Sedem hodín v sedadlách Leona s malými prestávkami dôkladne preverilo komfort cestovania. Obľubujem posed nižšie k zemi, ale zároveň mám rád priestor, a to mi Leon neposkytol. Ten sa hrá naozaj na automobil, ktorý chce uviezť vodiča do deja ciest. V zápchach to však znamená časté zmeny polohy tela, pretože sa cítite troška stiesnenie. Inak sú sedadlá dobré, len miesto na rozťahovanie tu nehľadajte.

Seat Leon 1.6 TDi

Na zadných sedadlách som nesedel. Takú „vznešenú“ česť som prenechal osobe vážiacej 110kg s výškou 188cm. Na moje počudovanie sa spomínaná osoba nesťažovala na zlý posed. Akurát sa musel spolujazdec sediaci na prednom sedadle posunúť o pár centimetrov vpred. Nohy oboch pasažierov mali ešte asi centimetrovú rezervu od prístrojovej dosky resp. v prípade vzadu sediacej osobe od operadla. Nech sa teda vymotáte z dojmov. Platí tu pravidlo kompromisu. Chcete prepravovať 4 osoby? Môžu cestovať pohodlne, ale s malým limitom na extra priestor. Apropo, veď ide o športový hatchback, nie minivan, takže je to v poriadku.

Osobne som pociťoval najväčšiu spokojnosť z pohľadu priestoru za sedadlami druhého radu. Nachádza sa tu rozmerný kufor o objeme 380l. Číslo niekedy klame, ale po zbalení štyroch cestujúcich na víkendový pobyt do hôr dokázalo presvedčiť o svojich kvalitách. Ani nakladacia hrana nie je príliš vysoko nad zemou, batohy naložíte pohodlne.

Nedočkavosť sa u mňa dostavila pri prvom štartovaní. Leon stojí na totožnej platforme ako nový VW Golf. I keď som nejazdil „ľudový voz“, jeho reputácia je nepriestrelná. Golfácky podvozok zaručuje Leonu brilantné jazdné vlastnosti, na vlastnej koži niekoľkokrát odskúšané. Snehom zasypané cesty síce nedovolili šialenú jazdu, ale preverili stabilitu. Spolu s kvalitnými zimnými pneumatikami vykazuje Leon ukážkové jazdné vlastnosti. Prechody z pruhu do pruhu pri rozrážaní premočeného snehu necítite. Volant sa nekmitá a riadenie taktiež presne reaguje.

Seat Leon 1.6 TDi

Čitateľnosť náprav si vyskúšam niekedy v teplejšom období so silnejšou motorizáciou, než s momentálne testovanou verziou. Motor 1.6 TDi je predurčený na dlhé cesty. Hoci spolupracuje len s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, na spotrebe to nevidno. Tempomatových 140 km/h znamená odber 5,9 litra/100km, pričom po prebratí mal nabehaných len 62km! Po správnom zabehnutí očakávajte ešte krajšie hodnoty. Možno ani výrobcom udávaný konzum nafty nebude prehnaný. Pokiaľ som totiž šiel po okresných cestách do 90km/h, dostal som sa na štyri litre.

V Leone som si všimol ešte jeden dôležitý meraný faktor, ktorý ovplyvní predaj. Predajná cena základu nie je veľmi pozitívna, avšak ak hrá rolu vo výbere u zákazníka komplexné odhlučnenie, vedzte, že len počas rozjazdov je počuť pracanta, inak je kultivovaný. Tlmenie nerovností vnímate tupými odrazmi od náprav a aerodynamika sa k slovu dostáva razantne až nad diaľničné limity.

Z Leona sa stáva moderný viacúčelový hatchback. Skrýva v sebe nielen charizmu opálených Španielov, ale aj istú dávku komfortu. Voľba naftového agregátu predurčuje auto k zdolávaniu mnohých kilometrov. Ak potrebujete auto aj na dlhé cesty, aj na rokovania a zároveň z času na čas previezť viac batožiny, potom je pre vás Leon správna voľba.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 77 / 3000 - 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 250 / 1500 - 2750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 192
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 10,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,2 / 3,5 / 4,1
Spotreba počas testu (l/100km): 5,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4263 / 1816 / 1459
Batožinový priestor - min./max. (l): 380 / 1210
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1301 / 539

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.