V zime som dostal motor 1.6 TDi, teraz sa mi podarilo vybrať na tri dni benzínovú alternatívu 1.4 TSI. Času bolo málo a tak som si povedal, že to vezmem pekne zhurta. Nerád odovzdávam auto naspäť s palivom navyše, a keďže v tak krátku dobu testovania a plno povinností mi neostával čas vyjazdiť benzín racionálne, vybral som sa cestou brzda – plyn.

Motor 1.4 TSI sa vyrába v niekoľkých výkonových verziách koncernových značiek VW. V prípade Leonu to je variant na obyčajné presuny, teda myslel som si to, ale jeho limity sú niekde inde. Neviem čím to je, pretože podľa tabuliek dosahuje „len“ 90 kW, čo predstavuje na túto triedu bežnú hodnotu. Napríklad pre porovnanie, Renault Mégane 1.2 TCe s porovnateľnými parametrami je lenivejší a oveľa pažravejší.

Seat Leon 1.4 TSI 90kW

Som stará škola a ešte stále uprednostňujem do áut týchto veľkostných kategórií motory na benzínový pohon. Je to dané kompaktnými rozmermi auta a ak výrobca dokáže vyrobiť dobrý podvozok užijete si veľa športových zážitkov. Leon si chce ulapiť čo najviac zákazníkov týmto spôsobom, mnohí však siahajú po nafte, ktorá je koncipovaná na ležérnu jazdu ako napríklad 1.6 TDi skúšaný v prvom teste. Neposkytne vodičovi žiadne závratné zrýchlenia a ani nevyburáca k rýchlej jazde. Presne opačne sa chová druhá alternatíva 1.4 TSI. Hoci viac sadne pod kapotu, opravte ma, ak sa mýlim, ale určite vám v hlave prebehla myšlienka „....to zrejme bude papať“.

[adsense]

Vyzerá to tak, že 1.4 TSI je plný protikladov. Čakáte priemerný výkon, dostanete žihadlo. Ste si istí neúmernou spotrebou paliva, pretože je to turbomotor, ale realita je viac než prívetivá. Za celé tri dni som poväčšine jazdil na okresných cestách a diaľnici. Nechcem prísť o papiere, no i tak som sa často ocital na rýchlostiach prevyšujúcich limit a spotreba nerástla príliš vysoko.

Seat Leon 1.4 TSI 90kW

Denný priemer sa držal na 5,7 litra na 100 kilometrov jazdy. Palubný počítač nebol vadný, skutočne sa konzum benzínu pri svižnej jazde nedostane na viac ako šesť litrov. Na diaľnici detto. Potom sa pýtam! Prečo kupovať lenivejší TDi motor s päťstupňovým manuálom, ktorý dosiahol 5,9 litra na diaľnici, keď 1.4 TSI tiež vďaka šestke sekunduje nafte?

Áno, nájde sa skupina zákazníkov, ktorí chcú mať TDi, ale nie z racionality, ale z princípu. Skrátka to bude papať menej než TSI, zároveň viac vydržia. Chyba! Oba motory obsahujú turbá, oba motory potrebujú rovnakú pozornosť. Agregáty TSI nie sú na trhu novinka, hoci sú mladšie ako TDi, za tie roky prešli inováciami a je viac než isté, že sa pokúsia držať tempo s dieslom. Práve teraz je doba down-sizingu v plnom prúde, čo znamená, že nastáva revolúcia v benzínových motoroch a teda dobiehajú vyspelosť naftových agregátov.

Z tohto testu vyplýva jednoznačný záver. Leon dospel, má skvelý a stabilný podvozok zvládajúci ozaj dramatickú jazdu. Nie je pochýb o kvalite TSI motora. Maximálnu spotrebu na Pezinskej Babe vykázal palubný počítač okolo 18 litrov, ale tak jazdiť nebudete nikdy v praxi. Ak si chcete riadne zašantiť, stačí si s odberom do osem litrov (bacha na radary, pretože tu sa nebavíme o 90-tke), viac-menej dynamické jazdenie pôjde do šesť litrov a hra na eko jazdcov vďaka maximálnemu krútiacemu momentu už od 1400 ot./min odmení vodiča hodnotou len 4,9 l/100km. Celkový priemer za tri dni vyšiel na 5,7.

Seat Leon 1.4 TSI 90kW

Prvýkrát prešiel hotovým peklom na trase do Tatier v hotovej kalamite, kde by sa skôr SUV hodilo skúšať. Obstálo výborne. Na suchých cestách, aj mokrých sa stabilita podvozka ešte znásobuje. Riadenie vykazuje strmé účinky a informuje o každom dianí na ceste. Spätná odozva je rovnako dobrá. Skrátka, Leon vie byť športový, zároveň i komfortný. Tvrdšie naladenie tlmenia nemá za následok prenos hlasitých nárazov z ciest do kabíny.

Leon si zaslúži pozornosť verejnosti. Dva testy v relatívne krátkom období tohto hatchbacku ma presvedčili o jeho kvalite a neváhal by som ho odporučiť.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1395
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 90 / 5000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 200 / 1400 - 4000
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 202
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 6,5 / 4,4 / 5,2
Spotreba počas testu (l/100km): 5,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4263 / 1816 / 1459
Batožinový priestor - min./max. (l): 380 / 1210
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1224 / 536

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.