Seat tvrdí o svojom novom "kombíku" nižšej strednej triedy, že kombinuje priestor, funkčnosť a krásu s nenútenou eleganciou a mimoriadnou istotou. Do toho spadá dávka športovosti a množstvo premyslených detailov. Ibiza ST sa hrdí prvenstvom "najväčšia Ibiza všetkých dôb", nám pripadala opticky stále malá. Avšak, pokiaľ ide o emócie z dizajnu, nemá veľa rivalov. V rýchlosti ma napadá len Mégane Grandtour, pri ktorom sa tiež človek pozastaví a prezerá si ho. Firemný slogan "autoemoción" v prípade tohto modelu je na mieste vďaka jedinečným ostrým krivkám vpredu a na bokoch karosérie. Naša testovaná verzia Ibiza ST dostala atraktívnu tmavú žltú metalízu a vyklápateľné strešné okno, čím si získala náš obdiv ešte skôr, než sme usadli za volant. Dominantnými prvkami exteriéru vo výbave Style sú chrómované predné svetlomety s dvojitou optikou a kraje mriežky chladiča s logom značky. Vo všetkých stupňoch výbavy sú štandardné strešné pozdĺžne nosiče, ale iba ak vozidlo nie je vybavené panoramatickým strešným oknom, trošku divné. Podrobnejšie skúmanie temperamentného španielskeho dizajnu nechám na vás, nechcem príliš lichotiť.

Seat Ibiza ST 1.4i 16V

Prvotné dojmy sa nevytratili ani za jazdy. Moje obavy o objektívnom hodnotení sa stále stupňujú, pretože som už dlho nesedel v tak dokonalom aute a občas som bol unesený. Mám teraz na mysli hlavne presnosť radiacej páky z koncernu VW, ktorá je ukážkovo krátka a jej dráhy vymedzené na milimeter presne. Ibiza ST sa nevydala v šľapajach Škody, ciže nečakajte maximalistický priestor, zato vám ponúkne príjemné nízke sedenie navodzujúce dojem v športovom kupé. K úžasnému pocitu z jazdy prispieva dokonalý trojramenný volant s citlivým posilňovačom riadenia, vhodnejším skôr do mesta ako na serpentíny. Dokonalá harmónia plynie aj medzi spojkou, podvozkom a motorom. Spojka zaberá už odspodu, podvozok filtruje zvuky z nerovností bravúrne a motor 1.4i 16V nezaťažuje prednú nápravu, takže automobil poľahky zrýchľuje a reaguje na zmeny smeru jazdy. Veľa ľudí sa sťažuje na globalizáciu, vrátane koncernu VW. Seat môže ďakovať nemeckým inžinierom za skvelý tempomat, ktorý uvediete do činnosti len jediným stlačením prsta naľavo pod volantom. Kvalitu spracovania interiéru ako celku nemožno nepochváliť, podľa nás najlepšie v segmente.

Po týždni testovania sa predsa našli aj nejaké výčitky k autu. Veľmi nám chýbal šiesty prevodový stupeň, ktorý by 1.4i 16V bez problémov zvládol a ušetril by aj nejaké to deci benzínu pri diaľničnom tempe. Priemerná spotreba kulminovala medzi 6,5 až 8,0 l/100km, pričom s tou vyššou cifrou počítajte práve na diaľnici alebo v meste. Prečo udávame rozhranie spotreby a nie celkovú spotrebu? Zvyčajne sa riadime palubným počítačom, ten však v Ibize ST je zvláštny. Pod pojmom zvláštny nemusíte hneď hľadať negatívny dojem, práve naopak jeho funkcia zobrazovania priemernej spotreby paliva sa aktualizuje po každom štartovaní a vychádza tak reálnejšie. Navyše nútila vodiča k ohľaduplnejšej jazde, pretože občas pri jazdení v meste ukázal palubný počítač hodnotu aj 10,5 l/100km. Samozrejme v tabuľke uvádzame i našu vypočítanú priemernú spotrebu, ktorá bola 8,1 l/100km. Z časti sme sa postarali my o pomerne vysokú spotrebu, pretože sme vozidlo využívali na krátke vzdialenosti, alebo sa s ním vrhli na diaľnicu, a ak k tomu zarátame studené štarty, hodnota je opodstatnená.

Seat Ibiza ST 1.4i 16V

Pár riadkov venujeme aj samotnej pohonnej jednotke. Zážihový štvorvalec 1.4 so 16-ventilovou technikou bude asi aj napriek absencie šesťstupňovej prevodovky najžiadanejší v našich zemepisných šírkach. Ponúka prijateľné jazdné výkony za rozumnú cenu a nízku spotrebu, pokiaľ nešliapnete na dno podlahy plynový pedál. Zrýchľovanie atmosférickej jednaštvorky je lineárne, všetko začína pri 3500 ot./min. Dovtedy si pradie a indikátor prevodového stupňa často radí preradiť vyšší stupeň pri ustálenej rýchlosti aj pri 2000 ot./min. Zvukový prejav je kultivovaný či už pri studených štartoch alebo rozjazdoch, dokonca tlmene vrndží i pri vysokých otáčkach.

Praktické malé kombi ponúka priaznivé užitočné prepravné možnosti vďaka objemnému batožinovému priestoru, ktorý síce nie je najväčší vo svojej triede, ale kubický využiteľný tvar pojme pohodlne napríklad sánky, detský kočík, prípadne LCD televízor. Sklopením sedadiel sa samozrejme prepravné možnosti zvýšia. Čo sa týka sedenia na zadných sedadlách, budete mať dostatok miesta, ale nie prebytok, u nás to hodnotíme "tak akurát". Hodnotenie sa vzťahuje pri obsadení krajných sedadiel dvoma dospelými cestujúcimi, traja sa potlačia.

Tí z vás, ktorí si myslíte, že je Ibiza ST spleť vozidiel Škoda, Audi a VW sa mýlite. Možno preberá po nich motory a techniku, ale výraz a charakteristika značky je stále jedinečná. Za prijateľnú cenu dostanete kus kvalitného auta s nevšedným sexepílom.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov zážihový/radové
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1390
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 63/5000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 132/3800
Prevodovka typ/počet stupňov: M/5
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 12,3
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 132/3800
Spotreba počas testu (l/100km): 8,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4227/1693/1445
Batožinový priestor - min./max. (l): 430/1460
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1055/515

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.