Tvorcovia sa rozhodli na leto pripraviť modernizovaný vzhľad všetkých troch karosárskych verzií, no povedzme si otvorene, znova budeme potrebovať lupu. Len nedávno sme zverejnili oficiálne informácie o novinke, avšak živé stretnutie je vždy neporovnateľne lepšie. Keby automobilka podrobne neopísala všetky detailné zmeny na karosérii, bežný jedinec by len márne hľadal úpravy. Preto vás trocha zasvätím do tajov španielskej kuchyne. Pravidlom každého faceliftu sú retuše v oblasti prednej masky, tam badať iný tvar nárazníka. Ak zamierime pohľadom nad nárazník, do očí udrú lichobežníkové kontúry masky chladiča. Pozrite si predné svetlomety a skúste si zatipovať, či prešli aj tie obmenou. Kto pozná starší model, ktorý sme mimochodom dvakrát testovali v redakcii, vie odpoveď. Omladenie vidno zväčša práve na predných svetlometoch, no priznám sa, nevšimol som si decentný lom na spodnom kraji reflektora našej zelenej „žabky“ na prvý pohľad. Facelift teda vážne prebehol, ale prečo sa zdá byť Ibiza stále rovnaká? Pretože v skutočnosti je! Zachováva si naďalej štíhlosť, temperament, avšak po novom akoby Ibiza vytiahla z kabelky šminky a zvýraznila dynamický výraz masky.
Neviem, či má vôbec význam venovať sa interiéru. Najradšej by som vás odkázal na staršie testy v našom zozname. Samotný výrobca šetril riadkami pri opise retuší interiéru, vlastne vyjadroval sa len všeobecne. Miery, priestor pre posádku a objem batožinového priestoru ostali nezmenené. Ide len o individuálny pocit zlepšeného prostredia ozaj mikroskopickými detailmi a väčšou paletou farieb poťahov sedadiel. Absolútne asi jediný rozdiel medzi modelmi badať na grafike analógových budíkov. Rozhodne, čoho sa mohli dielenské ruky dotknúť, sú odkladacie priestory. Jeden z tých väčších sa udomácnil pod spolujazdcovým sedadlom o objeme 11 litrov, ale stále chýba škála malých štrbiniek v palubnej doske. Prístrojový panel ostáva naďalej strohý.
Záujemca má na výber tri stupne výbavy modelu. My sme skúšali päťdverovú verziu v strednom stupni Style, ktorá už v základe poskytuje slušný komfort. Do inovovanej Ibizy sa montujú nové airbagy „Head-thorax“ chrániace nielen hrudník predných pasažierov, ale aj hlavu. Sú zakomponované do operadiel predných sedadiel. Ku komfortným prvkom treba zarátať tempomat, ovládanie rádia pod volantom, či dokonca v sérii dodávaný palubný počítač. Nesmejte sa! Dobre si pamätám z minulého testu, že ešte dnes existujú automobily, ktoré neponúkajú túto užitočnú vecičku v základe, ba dokonca v prípade Ibizy Copa (staršia verzia), ani za príplatok. Podržte sa, v stupni Reference stále nemožno políčko zaškrtnúť! Napriek tomuto malému hendikepu sa vo voliteľnej výbave nájdu podstatne zaujímavejšie prvky, napríklad navigácia TOM-TOM, autorádio s USB vstup (v Style len Aux-in), či kontrola tlaku v pneumatikách.
[adsense]
Do tretice zopakujem príjemný pocit sedenia v automobile. Sadne do ruky rôznym postavám vďaka širokej polohovateľnosti sedadla aj volantu do všetkých smerov. Mne osobne sa v sedadle cítilo telo akoby boli celok. Proste na mieru šité. Vodič má po ruke krátku prevodovú páku s vymedzenými dráhami radenia. Z užívateľského pohľadu len ťažko niečo vytknúť. Všetko je navrhnuté prísne ergonomicky, na viac palubná doska sa nakláňa smerom k vodičovi, čo umocňuje dojem dôležitosti za volantom. Ale tieto prednosti mala i staršia Ibiza. Prejdime pod kopotu.
Neviem čím to je, ale v malých hatchbackoch neobľubujem naftové agregáty. Nie som síce fanúšik ani jedného pohonného systému, ak však vidím pred sebou auto s pohotovostnou hmotnosťou málinko presahujúcou jednej tony, naftová motorizácia sa mi zdá byť prepychová. Existujú však aj iné názory, ktoré nemôže Seat ignorovať, preto pod kapotu montuje hneď štyri výkonovo odlišné vznetové agregáty. My sme vyskúšali druhý najvýkonnejší 1.6 TDi.
Ten je spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pomery medzi prevodmi sú dosť dlhé, preto sa spotreba na diaľnici nevyšplhá do astronomických výšin, no na druhej strane cítiť lineárny záťah, nie nakopnutie. V meste teda nedokáže byť poriadny šprintér, aspoň podľa zvuku poznať, že výpravy do vysokých otáčok sú motoru proti srsti. Zaberá doslova chrapľavo a vyžaduje si podradiť o jeden stupeň nižšie. Vykonáte tak, a hneď zasa preradíte na vyšší, pretože výkon sa dramaticky zníži po 3500 ot./min., čiže krivka využitia krútiaceho momentu nie je ideálna na nejaké dravé jazdy. Nesmúťte. Pod kapotu možno ešte dostať v najvyššom stupni 2.0 TDi, tam to pôjde ako po masle. Naše TDi je naladené na prísne ekonomickú jazdu, zároveň však dodá nejaké to malé nakopnutie v núdzových prípadoch, alebo na diaľnici ochotne ťahá nad diaľničné limity, preto pozor na peňaženku. Radím využívať tempomat, pretože rýchlosť v Ibize vníma vodič skreslene skrz vynikajúce aerodynamické odhlučnenie. Odhadovaná rýchlosť a skutočná na tachometri vás prekvapí rovnako nečakane ako policajné LED-diódy v spätnom zrkadle. Našťastie, vtedy som mal rýchlosť predpisovú, hliadka zastavovala iné vozidlo.
Nová Ibiza rozhodne pridala na sexappeale, škoda len, že sa to výraznejšie neprejavilo aj na niektorých nedostatkoch v interiéri. Inovácia však neznamená, kompletná renovácia. Dôležité sú jazdné vlastnosti, ktoré sa ešte viac zlepšili znížením karosérie.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 77/4400 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 250/1500 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,1/3,6/4,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4052/1693/1445 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 292/ - |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1170/451 |