Seat na tento rastúci  vlak nastúpil v roku 2016, kedy predstavil prvý model v kategórii SUV. Volá sa Ateca a svojimi rozmermi konkuruje tým stredne veľkým SUV. Za tri roky dokázala automobilka vybudovať z tohto modelu strategického hráča na trhu. Veď v minulom roku ich predala 90-tisíc kusov. Pritom, Ateca je od svojho zrodu opticky nezmenená. Hoci som ju už raz testoval, naskytla sa mi príležitosť, otestovať si ju ešte raz. Je stále atraktívna? Dostatočne moderná? Skrátka, stíha za ostatnými konkurentmi?

Jedno sa jej musí nechať! Ateca, ani po troch rokoch, nemá vrásky. Na dynamický dizajn podmienený ostrými hranami som si už zvykol, ale nedá sa povedať, že by ma prestal baviť. Toto španielske SUV pôsobí robustným dojmom, hoci jeho rozmery sa radia medzi tie kompaktnejšie. Zákazník má na výber niekoľko stupňov výbavy, no ak mu nestačí len dynamický dizajn, tak Ateca sa vie prezliecť aj do športového odevu značky FR – Formula Racing. Ten zvýrazňujú hlavne športové nárazníky, prahy a mriežka s emblémom „FR“. V červenom prevedení vyzerá Ateca ozaj dobre! Hoci nejde o prémiové SUV, pozornosti na cestách sa nevyhlo.

Športový temperament nastolený dizajnom prechádza aj do interiéru vozidla. Vládne tu červená niť, ktorá obšíva kožu po krajoch sedadiel, venci volantu a manžete voliča automatickej prevodovky. Logo FR zdobí tradičné miesta v interiéri ako spodné rameno volantu, prahy dverí alebo aj v uvítaní na obrazovke infotaimentu, po naštartovaní vozidla. Na sedadlách bola alcantara, čo bolo príjemné nielen na pohľad, ale aj na posed. Ako vodič som mal radosť z dobrých bočných výstuh, ktoré dobre držali telo pri prejazdoch zákrutami. Nie každému však budú vyhovovať celkovo tvrdé sedačky. Hlavne zadná lavica by mohla byť mäkšia.

Ďalší dobrým argumentom, prečo investovať do verzie FR, je výbava. Tá zahŕňa FullLED svetlomety. Svietia skutočne presvedčivo a nechcel by som do tohto auta už iné. Okrem toho, zákazník môže rátať s bohatou zásobou asistenčných systémov, kde nechýba Front Assist, parkovacie senzory vzadu, či tempomat. Taktiež, nechýba tu ani Drive Profile, teda volič jazdných režimov. Charakteristika vozidla, ani reakcie, sa však medzi sebou veľmi neodlišujú. Väčšiu radosť bude mať zákazník z praktického využitia vozidla, kde sa, okrem iného, predvádza objem batožinového priestoru v základe s hodnotou 510 litrov, či perfektné jazdné vlastnosti.

Ukončením poslednej vety sa tak plynule dostávam zo statických dojmov do jazdných. Vo verzii „FR“ je možné spriahnuť Atecu s benzínovými aj naftovými štvorvalcami. Benzínový štvorvalec 1.5 TSI bol pod kapotou testovaného exempláru. Disponuje výkonom 110 kW, spolupracoval so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom DSG (v základe je manuál) a poháňa vždy len prednú nápravu. Ak by sa vám žiadalo mať štvorkolku, tak jedine s 2.0 TSI.

Motor pracuje do tretinového pásma využiteľných otáčok v tichosti. Prevodovka sa ho snaží držať pod 2000 ot./min. v drvivej väčšine prípadov v meste. Za touto hranicou sa pomaličky akusticky prebúdza a od troch tisícok naberá zvukovú kulisu zdravého štvorvalca. Celkový záťah je pozvoľný, lineárny. Nie skokový, čo uberá z Atecy FR body za športový jazdný pôžitok, ale v SUV mi to vôbec neprekážalo. Pár týždňov pred Atecou FR som testoval jej koncernové dvojča Škodu Karoq Sportline práve s dvojlitrových TSI motorom. Hoci sa mi páčila aj táto kombinácia, musím uznať, že 1.5 TSI je oveľa rozumnejšia voľba.

V prvom rade, dokáže držať spotrebu do sedem litrov benzínu v kombinovanom cykle, s veľkým podielom na diaľnici a v meste. V druhom rade, je tu samotná nadobúdacia cena, ktorá je o celých tri tisíc eur lacnejšia. No a v treťom rade... ďalší dôvod ma nenapadá, avšak tie dva predtým sú dostatočne silné argumenty pre racionálne založeného človeka.

Kto má rád auto riadne v ruke, čo znamená, že mu odovzdá z cesty všetky informácie, tak si Atecu FR zamiluje. Správa sa skutočne ostro, tvrdo a stabilne. Naladenie podvozka má nádych športovo ladeného auta. V zákrutách príkladne drží aj pod vyšším tempom a nebojí sa ani prehupnúť z jednej zákruty do druhej. Rýchlych prejazdov si užijete určite veľa. Príjemné je spolunažívanie s autom aj v meste. Oproti klasickej verzii Atecy, je verzia FR vyladená o poznanie tvrdšie, ale tlmiče odvádzajú perfektnú prácu. Karoséria sa nekrúti, interiér nevŕzga a posádka veľmi nepodskakuje. Iba retardéry a obrubníky pocítite výraznejšie.

Seat Ateca FR je jedno skvelé kompaktné SUV, ktoré ponúka viacero možností pre zákazníka. Ani po troch rokov výroby mi nepríde stará. S motorom 1.5 TSI strácate možnosť voľby pohonu štyroch kolies a nemá taký silný záťah ako by sa možno od verzie FR očakávalo, na druhej strane však splní všetky podstatné atribúty rodinného vozidla z pohľadu športového dizajnu exteriéru/interiéru, jazdných vlastností, spotreby a praktickosti.

 

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.