Opäť ide v podstate o jednovaječné dvojča. Alhambra zdieľa rovnaký podvozok, bezpečnostné systémy a konštrukčné materiály. Možnou odpoveďou, prečo sa vyrábajú dva rovnaké kusy s odlišnými znakmi na volante a kapote je marketing. Nie v každej krajine má Seat zastúpenie, a nie v každej VW. V praxi to znamená, že tam, kde má zázemie VW, logicky bude záujem o nový model. Keby na neprebádaný trh prišla Alhambra, ktorá nemá vybudovanú v krajine servisnú a predajnú sieť, len ťažko by si získala priazeň. Ďalšou výhodou je delenie nákladov na vývoj a výrobu vozidiel. V našich zemepisných šírkach, kde figurujú dlhé roky obe značky, bude hrať asi najväčší boj o zákazníkov ponuka akciových balíkov pre daný model. Už po prvom náhľade do cenníkov dvojičiek vidíme zásadný cenový rozdiel v prospech Alhambry a to o 2000€. To nie je malá čiastka. Samozrejme, konečná konfigurácia vozidiel môže cenu Alhambry prevýšiť, no my sa nato teraz pozeráme z uhla „Za koľko dostanem najlacnejšiu verziu?“. Platí to i v prípade v spojení s naftovým agregátom.
Opíšme si trošku nový dizajn. Po pätnástich rokoch neostal kameň na kameni. Alhambra srší eleganciou a dominanciou. Ani sa nám nechce veriť ako sa krásne dá pohrať s určitými detailmi karosérie tohto MPV-čka. Dizajnéri veľmi dobre vedia, že z hranatého základu sa moc nedá vydolovať, preto svoje dizajnové perá sústredili do predných partií. Veľké obdĺžnikové svetlomety sú osadené na krajoch blatníkoch v jednej línii s úzkou maskou chladiča. Dynamický pocit umocňuje primračený pohľad. Boky karosérie sú rozdelené do pomyslených štyroch zón, taktiež nemajú krivkové kreácie, skrátka sú tam osadené dvere a basta...Vlastne v štvrtej zóne sa nachádza koľajnicová lišta pre výsuvné bočné dvere. Možno nám chýbali k honosnému veľkému MPV-čku rozmernejšie kolesá. V danom testovacom modely pôsobili utopene. Paluba pre posádku skrýva v sebe vysokú mieru pohodlia sedenia na všetkých sedadlách, dokonca aj v treťom rade. Čakajú vás jednoduché manipulačné úkony ako jednoducho zložiť sedadlá do podlahy stlačením alebo potiahnutím páčky pri sedadlách, pričom netreba demontovať opierky hláv. V závislosti od počtu sklopených sedadiel si vytvárate buď pohodlný minivan pre sedem osôb, alebo menšiu dodávku, do ktorej zbalíte všetky potrebné veci pre aktívny šport. Jednoducho variabilita tu nepozná hranice, navyše sa nezabudlo aj na dostatok odkladacích priestorov. Vo vyššom stupni výbavy sa pripravte na rozmaznávanie otvárania bočných posuvných dverí a zadného veka batožinového priestoru. Úkon sa deje plne automaticky a to dvoma spôsobmi. Na diaľkovom kľúči alebo na stĺpikoch pri dverách.
Jazdné vlastnosti Alhambry sme si vyskúšali dávnejšie na prezentácii v Orechovej Potôni. Ak na závodnom okruhu perfektne držala stopu, na bežných cestách ju nemá čo prekvapiť. Z hľadiska filtrovania nerovností, inžinieri zvolili strednú cestu. Všetko perfektne odhlučnené, ale pri väčších výmoľoch tlmiče rázne zastonajú, akoby varovali nabudúce sa výmoľu vyhni. Prioritne je Alhambra stavaná na pokojné seriózne jazdenie, no nezabudlo sa ani na fakt, že model je veľmi obľúbený pre televízne štáby. Okrem veľkého priestoru pre techniku sa potrebuje posádka často dostať rýchlo a bezpečne na miesto natáčania. Preto napriek vyššiemu ťažisku, či veľkým vonkajším rozmerom patrí Alhambra k najobratnejším MPV. Vôbec nemáte za volantom pocit ťažkopádneho auta. Riadenie reaguje na každý malý povel volantu promptne, iba posilňovací účinok servoriadenia by mohol byť slabší. Oceníte ho pri parkovaní, no na dlhších cestách stráca na výhodách. K prednostiach perfektného podvozka nesmie chýbať výborná spolupráca s pohonnou jednotkou a prevodovkou. Asi najpredávanejšou je nami testovaná verzia 2.0 TDi CR (103kW). Tento dôverne známy agregát netreba predstavovať. Iba sa opäť potvrdzujú jeho prednosti. Nízka spotreba, vďaka prejdeniu na systém vstrekovania common-rail je tiež kultivovaný a dynamický potenciál rozhodne tiež nepoprie. V MPV-čku s automatickou prevodovkou DSG nám spotreboval v priemere len 6,4 l/100km. Prevodovka radí predvídavo a najviac jej vyhovuje normálny mód. Pri športovom dlhšie váha, kedy preradiť resp. podradiť. Páčky radenia pod volantom pokladáme v tomto prípade len ako módny doplnok.
Nový Seat Alhambra ponúka široké rozpätie použiteľnosti pre zákazníkov, dokonca nedávno bola predstavená verzia s pohonom na všetky kolesá. Je vhodná tak pre rodinu, ako pre stredných podnikateľov, či ako výborný prepravník pre televízne štáby.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 103/4200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320/1750-2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | CVT |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 191 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,9 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6.9/4.9/5.6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4854/1904/1720 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 267/809/2279 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1851/689 |