V zimnom období nie je podstatný výkon motora, ani výbava, jediné, čo ma zaujíma je bezpečnosť a pocit dobrej spätnej väzby z vozovky. K tomu mi poslúžila sedemmiestna verzia Seat Alhambra. Hoci som rovnaký model testoval už dávnejšie, tento bol o niečo výnimočnejší, mal pohon oboch náprav. V zime na nezaplatenie.
Z pomedzi všetkých modelov s pohonom 4x4 ostáva len hŕstka, ktorá má dostatok miesta pre batožinu a odvezie pohodlne viac ako piatich cestujúcich. V našom prípade sme dali Alhambre zabrať. Ešte nemala za sebou ani prvých 100km od výroby a hneď musela okúsiť aké to je zbaliť mladých do hôr na víkend za relaxom (nie lyžovačkou). Poznáte to. Chlapi potrebujú jeden kufor a jednu igelitku na potraviny, no naše tri polovičky potrebujú zabaliť celý zimný šatník a kopu ďalších „nevyhnutných“ vecí. Výsledok?
Alhambra sa predáva v päť alebo sedemmiestnej verzii, my sme testovali tú viacsedadlovú, a ostávalo nám len jedno sedadlo na sklopenie, kam sa musela zmestiť batožina. Najprv sa zbalili chlapi, takmer som nevnímal, že máme zaprataný kufor, potom postupne pridávali tašky dámy a zrazu sme mali batožinu po strop. Chvála Bohu! Zmestilo sa všetko. Prepravné možnosti Alhambry sú bez debaty na inom leveli, než konvenčné minivany konkurencie.
Vítam nespočetné variácie sklápania sedadiel, ktoré jednoduchým a jediným potiahnutí sklopíte do podlahy a vytvorí sa rovné dno na nakládku. Sedadlá, ktoré ostávajú v pohotovosti na prepravu osôb disponujú slušnými mierami a pohltia väčšinu postáv. Troška zaostáva len opora sedáka na obopnutie stehien nôh. Inak si pohodlie nájdete aj vďaka sklonu všetkých operadiel a posuvu. Sedadlá sú vybavené úchytmi Isofix, okrem vodičovho logicky.
[adsense]
Ak ste nepostriehli náš test prvého stretnutia s Alhambrou, unikli vám určite dosť podstatné informácie, prečo sa z toho auta stal symbol vanov. Cena nášho modelu šplhala celkom vysoko, ale zato poskytla nevídané komfortné riešenia. Napríklad máte k dispozícii plne elektrické posuvné bočné dvere, to isté platí aj pre veko batožinového priestoru. A aby toho nebolo málo, diaľkový kľúč zamykania má tiež tlačidlá na otváranie dverí a kufra. Zatiaľ som podobné riešenie nevidel nikde inde.
Doteraz som spisoval pocity cestujúcich, ešte nedostali priestor moje vlastné dojmy spoza volantu. Tu to poznám celkom dobre. V rukách mám verziu s motorom 2.0 TDi CR s výkonom 103 kW. Potiaľto to je identické s Alhambrou v prvom redakčnom teste. Avšak rozdiel nastal po zaradení prvého stupňa. Radil som si sám so šesťpňovou manuálnou prevodovkou, namiesto sedemstupňového automatu DSG. Taktiež po niekoľkých kilometroch vnímam slabší záťah skrz pohon oboch náprav.
Výkon 103 kW hodnotím len ako priemerný k pohonu všetkých štyroch kolies. Auto je citeľne slabšie, a pozor, nie po úplnom obsadení, ale aj bežnom, čiže pretekára nečakajte. Možno Alhambra 4 nestačí kvôli spojke Haldex štvrtej generácie alebo manuálnej prevodovke. Predokolka s DSG-čkom bola o dosť živšia. Naproti tomu, štvorkolka jazdí istejšie, hlavne po snehu. Nejaké prejazdy cez snehové pruhy nerozhádžu van ani náhodou. Skúšal som aj hravosť štvorkolky na snehu. Ak viete odhadnúť dávkovanie plynu, pustí vás do boku, pretože stabilizácia sa dá odpojiť.
Náš agregát 103kW štvorvalec pracoval obstojne. Ako som už spomenul, výkon nehral rolu. S autom som jazdil veľmi obozretne vzhľadom na novotu. Žiadne prehnané vytáčanie sa nekonalo, aj tak mu vyhovuje najviac stredná záťaž, do 3000ot./min. Vtedy máte dávno k dispozícii 320Nm, ktoré využijete v kopcoch, výjazdoch alebo v koľajach snehu k horskej chatke. To všetko Alhambra bez zaváhania zvládla s motorom 2.0 TDi CR 103kW, pričom si rozumne zapýtala 7,3 litra/100km.
Malé mínus vidím v absencii príplatku za výkonnejšiu verziu s pohonom štyroch kolies, dokonca je spriahnutá jedine s manuálom. Zato poteší správa, že oproti predokolky nie je moc predražená. Zaplatíte o približne 2500€ viac, čo vidím ako rozumnú príplatkovú cenu.
Alhambra 4x4 bez debaty patrí medzi elitu vanov, v podstate jediný konkurent v triede je jej dvojča VW Sharan. V našich zemepisných šírkach sa podobné MPV s pohon oboch náprav nepredáva.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 103 / 4200 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 - 2500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 191 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,4 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 7.5 / 5.4 / 6.2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4854 / 1904 / 1720 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 267 / 809 / 2279 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1816 / 714 |