Krátko z minulosti
Vráťme sa k zrodu automobilky do roku 1904, kedy sa dvaja muži Charles Stewart Rolls a Frederick Henry Royce dohodli na spolupráci pri výrobe najkvalitnejších áut na svete. Rolls vložil do diela svoje obchodné znalosti a financie, Royce zasa svoje zručnosti v automobilizme. Oficiálne však založili firmu 15. marca o dva roky neskôr v meste Menchester pod názvom Rolls-Royce Limited.
Prežívať automobilke pomáhali v kritických finančných ťažkostiach Bentley a Volkswagen. Od roku 2004 kedy sa Rolls odpojil od Bentley si podiely bratsky medzi seba rozdelil Volkswagen a BMW, pričom práve BMW pod seba vzalo Rolls-Royce. Čo sa týka výroby, tak materiálmi, dizajnom a legendárnou soškou Spirit of Ecstasy bol vždy jedinečný počnúc prvým modelom Silver Ghost.
Je najmenší ...
Názov Wraith, teda „prízrak“ sa objavuje druhýkrát v značke a opäť zastupuje segment kupé. Kým v minulosti silu agregátu Rolls-Royce nezverejňoval, terajšie kupé deklaruje výkon 465 kW. Dizajnovo tu máme ďalší skvost v ponuke, hoci a to sa podržte, klasifikovaný ako najmenší z ponúkaných. No aby to Čert vzal! Jedinečná príležitosť odjazdiť si niekoľko stoviek kilometrov na Rolls-Royce, a mne sa ušiel ten najmenší? Ts! Najmenší je však akurát v svojom ponímaní, inak tu totiž máme na dĺžku vozidlo atakujúce takmer 5,3 metra. Na šírku sa blíži k dvom metrom, čiže až taký krpec to nie je.
Pozeranie sa zblízka na stojace kupé Rolls-Royce vzbudilo vo mne kopu príjemne mrazivých pocitov. O pár minút nasadnem do auta s cenovkou siahajúcou k 300 tisíc eurám, a o ďalších pár minút spustím hru dvanástich valcov a potom sa vydám na cesty. Zatiaľ som však pri dverách. Otváram ich, vlastne nechávam to na elektrické motorčeky, odskakujem niekoľko centimetrov od auta, aby dvere otvárajúce sa opačným smerom mali dosť miesta.
Obývačka musí sklopiť uši, Rolls je pohodlnejší
„Prízrak“ ma privítal v luxusnom interiéri. Ideme pekne odspodu. Vaše topánky sa jemne zaboria do modrých koberčekov z ovčej vlny, telo posadíte do tej najkvalitnejšej jemnej kože v arktickej bielej farbe a ruky uchopíte do trojramenného volantu, ktorého veniec je kombináciou dreva a kože. Palubná doska odkazuje na históriu modelov, vsádza na konzervatívne stvárnenie dotiahnuté do posledného detailu. Až teraz si uvedomujem, že musíte dať na moje dojmy, pretože nasadnutie do Rollsa v bežnom živote je asi tak pravdepodobné, ako rapídne zvýšenie životnej úrovne bežného Slováka, preto pozorne čítajte ďalej. Čo keď raz tento test bude pre vás relevantný?
Za volantom sedím pokojne, s úsmevom na tvári, ešte stále neštartujem, naopak kochám sa výkladnou skriňou Wraitha, veď symbolizuje úctu, poctivosť a veľký rešpekt. Preto si užívam každý detail a uvoľňujem kapacitu pamäte môjho mozgu, musím mať zážitok na celý život. Má tu zmysel hľadať nedokonalosti? Ani vo sne by som nehľadal, tu buď nie sú nedokonalosti alebo ich maximálne ignorujete a považujete za oprávnenosti.
[adsense]
V hociktorom inom modeli Rolls-Royce by som chcel sedieť primárne vzadu, a vychutnávať si komfort, avšak Wraith je prispôsobený skôr pre majiteľov, ktorí si občas sadnú aj za volant a osobnému šoférovi dajú voľno na víkend. Na chvíľu si predsa sadnem dozadu a nadýchnem sa tu luxusnej atmosféry. Sedadlá, respektíve kreslá majú medzi sebou akýsi box s držiakmi na nápoje, odkladacími priestormi a prosím pekne aj popolník. Kto by v tomto aute fajčil? Moje oči nevynechali pohľad ani na strop, ligocú sa z neho na pasažierov diódové „hviezdy“, večer to musí byť famózny zážitok, akurát toto si už viete dopriať v Opli Adam s cenou okolo 10 tisíc euro. J
Detaily, exkluzivita, vôňa nadradenosti
Okrem „hviezdneho“ stropu sú v tomto aute detaily na prvom mieste, ku príkladu k ním ďalej patria dva veľké dáždniky vložené vo dverách, originálna Rolls-Royce hnedá kožená taška primárne určená na prenos šperkov, cenných papierov alebo mastnej hotovosti (hold, tá v testovanom modeli bola prázdna), analógové hodinky osadené v strede palubnej dosky a tiež netreba zabúdať na vysúvajúcu sošku Spirit of Ecstasy na vrchu chrómovaného chladiča. Priatelia, toto gesto Rolls-Roycu je ozaj magické, motor by som len kvôli soške spúšťal a vypínal, nech to vidím stále, škoda, že tu nie je systém Start/Stop, ponechal by som ho kvôli tomu aktívny a zároveň šetril nemalé množstvo paliva. :)
Statických dojmov bolo dosť, spúšťam motor do pracovného režimu. Niečo niekde v pozadí kabíny zakašľalo so servítkou pred ústami a potom stíchlo. Auto beží na voľnobeh, a vy o tom ani neviete, ani zvnútra ani zvonka. Dokonca nedostávate vizuálne znamenie o otáčkach motora, pretože polkruhový analógový budík zobrazuje percentuálne využitie motora.
6.6 V12, dvojité turbo, 632 koní, 800 Nm...
Pár desiatok sekúnd nechávam motor zahrievať, zatiaľ navolím cieľ cesty z Budapešti do Bratislavy. Hoci je interiér absolútny unikát neodkazujúci na iný koncernový automobil, multimediálne rozhranie s kruhovým ovládačom v stredovom tuneli už napovedá príbuznosť s BMW, avšak iba menu a logika rozloženia nahraných súborov. Ostatné si zachováva exkluzivitu.
Všetko je už pripravené, môžem sa pohnúť vpred. Hra dvanástich valcov pod prednou dlhou kapotou pripomína rozbeh elektromobilu, žiadne zvuky sa do kabíny nedostávajú. Pritom sám Rolls-Royce uvádza, že Wraith má mať svoju zvukovú kulisu výraznejšiu. Asi je to práve táto, hm, možno sa ešte prejaví v iných otáčkach. Čo teda prežíva vodič za volantom?
Jazda mestom. A určite sa hýbe? Nehýbe sa svet okolo?
Povedzme, že máte za sebou nejaké tie skúsenosti s drahými limuzínami, prirátajte ďalších 200% a možno sa priblížite k pocitu z riadenia Rolls-Royca. Nevýhodu som videl akurát v oprávnenom strachu z poškodenia auta, Budapešť nie je ideálna na zoznamovanie sa s autom s hodnotou 300 tisíc eur. Dávate pozor na každý centimeter auta, na križovatku sa neponáhľate a riadite približne rovnako sústredene ako v autoškole. Chce to asi hodinku zoznámiť sa s veľkosťou auta, potom začínate sledovať pozornejšie okolie a prestavujete počas jazdy aj niektoré funkcie klimatizácie, či multimediálneho systému.
Vychádzam z hlavného mesta Maďarska na známu diaľnicu M3 a poľahky sa dostávam na diaľničný limit. To ticho ma znervózňuje, na zadných sedadlách určite viete prespať cestu ako doma v posteli, ale ja šoférujem, potrebujem vedieť, že sa niečo deje. Tak vyťahujem USB s nahratou hudbou a vsúvam ho do portu. Po chvíli volím piesne, hip-hop to nie je ono v tomto aute, slovenská a česká tvorba tiež nie, nie som prívrženec ani vážnej, ale napokon sa dostávam k súboru s piesňami z kultových filmov, kde hrá celý orchester. Toto je správna voľba, teraz si začínam jazdu užívať plnými dúškami, audio hrá neskutočne, hotová koncertná sála, a ani malinký náznak vibrácií, a to je volume na polovici. Aaaach...
Pár klasických rečí o spotrebe, veď to poznáte ekológia...
Vidím to tak, že cesta ubehne ani sa nenazdám, preto sledujem aj nejaké informácie, ktoré mi auto poskytuje. Napríklad spotreba, pekne klesala, hoci sa bavíme o dvojciferných číslach, z 28 litrov v Budapešti pokles k 13 litrom v Bratislave je na dvanásť valcov, hmotnosť 2,4 tony a výkon 632 koní obdivuhodná hodnota. Ale viac vás určite zaujíma zrýchľovanie.
Prenos sily motora sa koná tradične na zadné kolesá, tie pri odpichu vedia zadrieť do asfaltu aj za prítomnosti elektroniky dosť hlboko a ponechajú po sebe pamiatku v podobe čiernych prerušovaných pásov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda Wraith za 4,7 sekundy, na danú hmotnosť tu vravíme snáď o nadpozemskej sile, lepšie pracujú snáď už len prúdové motory Rolls-Royce v lietadlách.
Dvanásťvalec neúnavne zrýchľuje konštantne ako športový motorový čln na pokojnom mori. Karoséria sa zdvihne vpredu dohora, zadok k zemi a toto trvá do momentu dávkovania plynového pedála. Až keď tlačíte pedál k podlahe, vtedy zaregistrujete, že niekto reve, ale niekde za dverami zavretý s rúškom v ústach. Takže žiadne BMW M5 alebo Nissan GT-R. Toto je o komforte, Rolls necháva vodiča rozmaznávať čisto v tomto smere.
Pokúšal som osud, športová jazda!
Hovorí sa, že Wraith má akési športové ambície. Mám to sem ozaj písať? Veď mi odtrhnú hlavu nadriadení, že som skúšal aj športovú jazdu na aute s cenovkou 300 tisíc euro. A to robím iba pre vás čitateľov, pokúsim sa ísť na limity akéhokoľvek auta. V prípade modelu Wraith to nebolo až také komplikované, pretože je ťažké. Fyziku neoklamete, so zapnutými asistenčnými systémami dôjde ku kroteniu sily v zákrute ozaj náhle, stačí, že karoséria sa nebezpečne nakloní a zadok chce vyjsť z cesty. Deje sa to presne po tom, ako stočíte do niektorej strany volant, kupé nezareaguje okamžite, ten prenos váhy z jedného boku na druhý chvíľu trvá
A s vypnutou stabilizáciou? Bláznite? To vážne by niekto vypustil na asfalt 632 koní, ktoré má krotiť iba vodič? Veď pneumatiky nestačia prenášať 800 Nm na cestu pod dohľadom elektroniky, bez nej je to hotová kĺzačka. Odporúčam tento režim používať iba na tráve vášho súkromného golfového ihriska, keď sa rozhodnete presádzať trávnik alebo urobiť nové jamky na golfové loptičky. Na ceste rozhodne neodporúčam vzdať sa stabilizácie, akurát vtedy, keď ste dobre poistený a váš Rolls vás podviedol s iným vodičom.
V zápche si pustite Lady GaGa - Paparazzi
Dostávam sa do posledného štádia desaťhodinového zážitku, za volantom tohto skvostu som zažil 350 kilometrov nefalšovaného šťastia a vďačnosti. Nebol to len prízrak, ono sa to vážne stalo, kto neuveril nášmu testu, tak pár jedincov nás videlo na cestách a nikto si nenechal ujsť toto auto bez zvečnenia fotoaparátom alebo rovno kamerou. Vďaka 30 minútovému zdržaniu na diaľnici D1 smer Trnava – Bratislava sme sa stali hotovým paparazzi objektom a zrejme víkendovým hitom na Facebook nástenkách.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Vidlicový |
Počet valcov/ventilov | 12 / 48 |
Zdvihový objem (cm3) | 6592 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 465 / 5600 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 800 / 1500 - 5500 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 8 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 4,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 21,2 / 9,8 / 14,0 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 13 - 28 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 5269 / 1947 / 1507 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 470 / - |
Objem nádrže (l): | 83 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 2360 / 349 |