Malé autá sú do mesta čoraz populárnejšie pre všetky vekové skupiny zákazníkov, ako aj pohlavia. Nielen kvôli rozmerom, nízkej spotrebe, či dostupnej cene, ale aj vďaka množstvu doplnkových optických prvkov, ktoré umožňujú daný automobil individualizovať na mieru. Práve také je nové Twingo.
Tvary karosérie neprešli rozsiahlou úpravou, tužky dizajnérov sa sústredili na črty prednej masky a zadného veka. Nemožno odoprieť, že dielo sa vydarilo. Twingo pritiahne pozornosť príťažlivým vzhľadom. Len si prezrite tie svetlomety s tmavým pozadím a zamračeným „obočím“. Osobitnú rolu hrajú hmlové svetlá umiestnené viac do stredu nárazníka. Z väčšej diaľky pripomínajú hmlové svetlomety so stretávacími krídla motýľa, pričom firemný znak znázorňuje telo. Smerovky si našli miesto na kraji predného nárazníka. Zadok tvarovo ostal nezmenený, iba svetlá boli vymenené za pár na každej strane. Najmenší model značky odhalil novú dizajnovú identitu budúcich modelov značky .
Renault pripravil pre zákazníkov desať farebných odtieňov, medzi nimi sa vyníma hlavne tyrkysová Bermuda. Do nej bol odetý i náš exemplár, navyše doladený bielymi spätnými zrkadlami, zadným spojlerom a diskami kolies. Neujde pozornosti väčšine okoloidúcich. Spomínané disky v rally farbách robia z Twinga ozaj športovca. Samozrejme, iba opticky.
Vodiča vnútri auta nečaká prevratná úprava. Palubná doska ostala dôverne známa zo staršej verzie. Dominantou ostáva naďalej rozmerný digitálny panel na vrchu stredovej konzoly. Odlišnosti som márne hľadal, skončil som po zistení faktu, že ostali aj nedokonalosti. Stred medzi ručnou brzdou „zdobí“ iba koberček, klaksón sa aktivuje na ľavej páčke a odkladacie priestory stále nemožno pochváliť za tvar.
V tvrdých plastových štrbinách sa odložené drobnosti šmýkajú, pri prudšej zmene smeru jazdy letia po interiéri, alebo nepríjemne klepocú a odierajú sa. Preto odporúčam dokúpiť si gumový „štetinový koberček“ za volantom. Doň sa zmestí väčšina mobilných telefónov, žuvačky a podobné drobnosti. Renault má zmysel pre detaily (humor), dokazuje to vrchnákom popolníka, na ktorom je kozmetické zrkadlo. Popolník sa nachádza pred prevodovou pákou, ako aj vstup pre AUX a USB.
Našťastie, dokonalosti sa zachovali taktiež. Vravím o vnútornom nadštandardnom priestore pre vodiča i spolujazdcov. Štvormiestne usporiadanie zvýhodňuje posed v oblasti šírky. Každý má rovnako veľa miesta bez rozdielu, na ktorom sedadle sedí. Navyše sú všetky sedadlá posúvateľné, podľa potreby tak možno flexibilne upravovať miesto pre posádku alebo batožinu. Objem kufra sa dá zvýšiť zo 165 litrov na 959 litrov. Krása! Dozadu posadíte pokojne osobu s výškou do 190 cm. Škoda veľkého volantu s tenkým vencom, navyše sa šmýka v rukách.
[adsense]
Zatiaľ sa nové Twingo montuje s jediným pohonným agregátom. Atmosférický štvorvalec o objeme 1,2 litra a 16-ventilovou technikou doplní neskôr agregát 1.6 16V určený pre športovú verziu R.S. Zatiaľ sa však musíte uspokojiť s výkonom 55kW. Motor som už testoval v staršom modeli, preto netreba podrobnejšie popisovať jeho charakteristiku. Možno len upozorniť na ešte nižšiu spotrebu 5,4 l/100km, dosiahnutú v týždňovom teste. Motor bol pritom nezabehnutý (pri požičiavaní svietila cifra len 840 celkových najazdených kilometrov).
Všimol som si príkladnú stabilitu v zimnom období. Počas jednej hodiny sa stala diaľnica D1 medzi Trnavou a Bratislavou doslova peklom pre vodičov. Napadlo veľa snehu, ktorý sa pod vplyvom soli okamžite roztápal. Vznikla snehová kaša. Práve v tom čase som cestoval do Bratislavy. Malé auto s krátkym rázvorom zvyčajne vyvoláva obavy u vodiča zo šmyku. Twingo má šancu v spolupráci s kvalitnými zimnými pneumatikami vyrovnať sa väčším automobilom. Nepociťoval som nepríjemné náznaky výjazdu zo smeru brodením sa cez kašu. A to aj pri rýchlosti 80km/h. Horšie to je s akustikou.
Štrk, sneh, či ľad sa v podbehoch ozývajú rovnako hlasno, ako keby ste v pračke prali mince. Brzdenie na snehovej pokrývke preverilo ABS aj stabilizačný systém. Twingo sa dostane do správneho smeru včas vďaka kontroly nedotáčavosti označovanej CSV. Systémy nie sú v štandardnej výbave, avšak bezpečnosť by mala byť na prvom mieste, preto príplatok 300€ považujem za potrebný.
Malé Twingo poteší mladých, i starších ľudí. Pútavý dizajn sa stal inšpiráciou pre ďalšie modely značky. Hoci sa treba vyrovnať s prebratými „muchami“ staršej verzie, časom si ho majiteľ obľúbi. Každý z nás je v niečom dobrý, v niečom zaostáva, rovnako to je s autami. Hlavne tými finančne dostupnými. Akciová cena začína už od 6 990€. V tabuľke uvádzame tradične cenníkové ceny.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1149 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 56 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 107 / 4250 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 5 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 170 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 12,3 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,7 / 4,2 / 5,1 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3687 / 1654 / 1470 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 165 - 285 / 959 |
Objem nádrže (l): | 40 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1025 / 340 |