Veru, Renault to nemal ľahké s Lagunou, a už vonkoncom s Latitudom. Hoci, v našich redakčných testoch dopadli vždy veľmi dobre, Renault nebol spokojný s predajnými výsledkami. Nastal čas na výmenu. Nový Talisman nastavuje dizajnovú latku opäť o niekoľko stupienkov vyššie. Ešte si pamätám na predstavenie nového modelu Espace, zaujal ma veľmi a väčšmi potvrdil svoje kvality v teste. Talisman ma opäť odrovnal. Ako to tí Francúzi robia, že každé ich nové auto je tak príťažlivé?

Iba oni vedia pripraviť pastvu pre oči a to v akomkoľvek segmente. Veď taký sedan, pozrite sa na fotky Talismanu. Musí sa vám páčiť. Má dokonalo prepracované proporcie, vyvážené. Do nich sa vštiepil súčasný dizajnový charakter značky a to všetko sa doladilo krivkami pozdĺž karosérie, až k zadným svetlometom s pomerne úzkym profilom.

Na vozidle je použitých viac prvkov, ktoré priťahujú pozornosť oka. Nejde len o príplatkové LED predné svetlomety, ale aj o ich samotnú grafiku podsvietenia cez deň. Dominantu prednej masky, veľký fabrický „diamant“, umocňujú chrómované linky. Mali sme najvyšší stupeň výbavy Initiale Paris, ktorý okrem iného pridal Talismanu na kráse vďaka fialovej metalíze a 19 palcovým diskom z ľahkých zliatin.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Renault sa zrejme poučil z minulosti pri modeli Latitude, že interiér nesmie vyzerať oproti exteriéru ako starý nábytok v novostavbe. Prebral množstvo nápadov od Espace, vrátane stredovej konzoly R-Link 2.0 s 8,7 palcovým dotykovým displejom uloženým vertikálne. Na jednej strane slušný lapač prachu, na strane druhej, výborný systém, s ktorým jednoducho ovládate všetky podstatné funkcie vozidla. Je intuitívny, rýchly a ikony trafíte aj na hrboľatej ceste.

S multimediálnym systémom R-Link 2.0 som sa počas 2600 kilometrov strávených za volantom zžil veľmi dobre. Najviac pozornosti padlo na grafiku a presnosť navigácie. Máte možnosť navoliť si niekoľko druhov zobrazení, najviac mi vyhovovalo zobrazovanie na celej obrazovke. Formou šípok sa zobrazovali informácie z navigácie aj do HeadUp displeja v zornom poli vodiča.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Podľa nálady, preferencií alebo pohlavia, vie Talisman vnútri poskytnúť ambietne podsvietenie až v šiestich farbách. Okrem toho, pre skutočne dobrý pocit za volantom, si môže vodič navoliť až štyri druhy zobrazenia rýchlomeru. Páčia sa mi tieto možnosti individualizácie. Vďaka systému MultiSense si vodič volí päť prednastavených jazdných režimov, ten piaty individuálny si dokáže upraviť až v ôsmich smeroch. Napríklad intenzita klímy, reakcie na plyn, riadenie alebo aj masáž sedadla. Za takéto nastavenia by sa nemusela hanbiť ani limuzína a my tu pritom hovoríme iba o sedane zo strednej neprémiovej triedy.

Viac sa k výbave nebudem vracať, stačí si podrobne naštudovať cenník Talismanu, oveľa podstatnejšie sú dojmy z posedu. Určite uznáte, že 1200 kilometrová štreka z Bratislavy až do francúzskeho mestečka Annecy mi podala objektívny názor na sedenie za volantom. Nemám sa načo sťažovať. Sedačka je elektricky nastaviteľná, má vyhrievanie aj odvetrávanie a ešte aj masíruje. To všetko spolu s ideálnym bočným vedením a nastaviteľným sedákom. Maximalizuje výborný posed aj na dlhé trasy.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Na zadných sedačkách pasažieri uvítajú veľkorysý priestor na všetky strany. A to aj v prípade, že by cestovali pár stoviek kilometrov v trojici. Stredový panel pri nohách zadných pasažierov ponúka okrem výduchov klimatizácie aj dva USB porty, ktoré môžete použiť napríklad na nabíjanie svojho mobilu. V strede sediacu osobu poteší fakt, že lavica sa nezužuje ani v partiách sedáka, ani v operadle. Navyše, má k dispozícii priestor na nohy skrz nízky tunel a dokonca nastaviteľnú hlavovú opierku. Vzadu je to teda kráľovské sedenie.

No a pozrime sa tiež na odkladacie priestory spolu s batožinovým priestorom. Vpredu nechýbajú dva držiaky na nápoje, odkladacia schránka v lakťovej opierke, či pred spolujazdcom. Vadili mi však plytké a menej využiteľné priehlbiny vo výplniach dverí. Sem vojde maximálne tak pollitrová plastová fľaša. Pre zadných pasažierov je to s odkladacími priestormi obdobné, ba horšie. Spoľahnúť sa môžu iba na kapsy, lakťovú opierku a dvere. No všetko je tu plytké a takmer nepoužiteľné.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Batožinový priestor Talismana je rovnaký ako vo všetkých veľkých sedanoch. Objemovo veľmi veľký, no nepraktický, pokiaľ doň vložíte dva príručné kufríky. Po jazde ich budete loviť načahovaním sa ku koncu kufra, takže celkom isto si zašpiníte nohavice od nárazníka. Oceňujem však, že aj v tomto sedane sa dajú sklopiť operadlá na núdzové použitie a myslelo sa tiež na lyžiarov. Lakťová opierka má v sede zabudovaný odnímateľný kryt na prevoz lyží.

Charakter vozidla, vznetový motor pod kapotou a komfortne naladený podvozok, predurčujú tento sedan na diaľnice, či dlhé cesty. Najvýkonnejší z palety naftových motorov, je práve nami testovaný štvorvalec dCi 160 o objeme 1,6 litra, spriahnutý s automatickou šesťstupňovou prevodovkou EDC. Downsizing je návyková vec, ktorej sa chytá každá automobilka. Ja už som tento motor zažil pri jeho premiére v Traficu, preto ma neprekvapuje, že je aj v sedane.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Nechajme tradičné reči o kultivovanosti agregátu. Ani v Talismane nemám z hľadiska vibrácií, či hluku výhrady. Mňa viac trápi, že výkon 118 kW v spojení s EDC prevodovkou nie je pre Talisman na diaľnice to pravé orechové. Hlavne, ak sa púšťate do porovnávania s dvojlitrovými motormi, ktoré sú často ladené aj do vyšších výkonov.

Keďže som strávil s týmto motorom asi 90% na diaľnici, ten výkonnostný deficit vo vyšších rýchlostiach bol poznať. Auto od nuly do nejakej tej stodvadsiatky pekne ťahá, no potom začína slabnúť ťah, a kým sa na nemeckej diaľnici vyštverá k dvestovke, už musíte brzdiť kvôli premávke alebo obmedzeniu. Optimálna diaľničná rýchlosť je niekde na úrovni 160 km/h, potiaľto to ide slušne.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Na druhej strane, pokiaľ už auto dosiahne 200 km/h, tak nemá problém udržiavať zvolené tempo. Nazdalo sa mi pocitovo, že sa v takejto rýchlosti zmenil zásadne komfort na palube alebo riadenie. Stále máte Talismana v rukách, to isté platí o brzdách. Tie sa pekne natlakujú, pokiaľ rýchlo prejdete z plynového pedála na brzdový. Brzdný účinok je tak efektnejší a tiež bezpečnejší.

Zaujíma vás spotreba? Zabudnite na papierové hodnoty, aj tak už konečne začína Európa chápať, že reálne testovanie je vierohodnejšie ako laboratórne. Na diaľnici je to takto. Noha na podlahe alebo udržiavanie 200 km/h, či stále preskakovanie z 80 km/h na 180 km/h znamená odber cca 10,1 litra nafty. Tak ukázal palubný počítač priemer po 300 km najazdených po nemeckých cestách.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Vo Švajčiarku, kde sme hojne využívali radarový tempomat nastavený do rýchlosti 130 km/h, vyšla spotreba na 6,2 litra. V Rakúsku sme si to rúbali pravidelne do 145 km/h, tu sa spotreba vyšplhala na 7,1 litra / 100 km. Sú to krásne hodnoty, vzhľadom na fakt, že sme boli štyria s plným kufrom a auto jazdilo na zimných pneumatikách. S pomocou ekologického módu, kedy sú prevodovka a plyn doslova ležérne, dosiahnete spotrebu na okresných cestách pokojne len 4 litre.

Vyššie som spomínal systém MultiSense. To je taká elektronická vecička, ktorou nastavujete charakter auta z pohľadu jazdných vlastností aj komfortu na palube. Najviac mi vyhovovalo, keď som si nastavil na normálnu úroveň motor, športový systém 4Control (natáča sa zadná náprava) a komfortné pruženie. Takto máte dokonalú, pohodlnú limuzínu pripravenú na dlhú cestu. Talisman dokáže doslova „plávať“ na vlnitom asfalte, no výmole filtruje tvrdšie.

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Podvozok sa dá definovať ako dva v jednom. Posádka vníma, že sedí v diaľničnom korábe a pekne si to užíva. Šofér zasa vie, že riadi atleticky stavaný sedan a nie ťažkotonážny tank. Najlepšie to poznať na kľukatých cestách, kedy Talisman skutočne maskuje svoju veľkosť v obratnosti. To už preukázal čiastočne aj Latitude kedysi, no Talisman je navyše vo výkonnejších motorizáciách doplnený o riadenie zadnej nápravy 4Control, ktorá zlepšuje jazdné vlastnosti aj manévrovateľnosť v meste.

Renault vyvinul po modeli Espace opäť brilantný kúsok. Verím, že nebude pre budúcich zákazníkov len talizman v garáži, ale aj plnohodnotný štvorkolesový spoločník. Keby som si niečo doň želal, tak je to zaručene vyšší výkon naftového motora alebo objem. No zatiaľ musí stačiť toto.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 118 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 380 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: A / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 9,4
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 5,0 / 4,0 / 4,4
Spotreba počas testu (l/100km): 6,2 až 7,1
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4848 / 1890 / 1463
Batožinový priestor - min./max. (l): 608 / -
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1593 / 525

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.