Coupé netestujem prvýkrát. Minulý rok som vyfasoval modré GT. Zatiaľ, čo GT bolo odrazový mostík do sveta porušujúceho limity, ostré RS-ko rúbe vysoko nad očakávania. Skutočne sa má budúci majiteľ na čo tešiť. Poďme pekne od šupky až po jadro.
Od uvedenia na trh súčasnej generácie sa o ňom vášnivo diskutuje. Na najznámejšom závodnom okruhu v Európe Nürburgringu dosiahol čas osem minút a osem sekúnd, čím zanechal za sebou všetky hot-hatche poháňané prednou nápravou v histórii. Britské média zase nedávno písali o RS tak superlatívne, že si k porovnávaniu vybrali samotné Ferrari. Vraj jazdné zážitky sa stotožňujú so superšportom. A že to nie sú praobyčajné marketingové fámy môžeme potvrdiť.
Tak čo dostane zákazník za necelých tridsaťtisíc eur? Dalo by sa povedať jedným slovom – základ. Pozerám totiž do základnej výbavy vozidla a nie je mi jasné, ako by vyzerala naša verzia, keby tam nefigurovali príplatkové doplnky, ktoré robia z Méganu Coupé RS dravca na pohľad. Pokiaľ ide o komfortnú, či bezpečnú výbavu, všetko je v poriadku, ale tým, čím má byť RS od ostatných modelov výnimočné okrem samotného podvozka sa nachádza v príplatkoch. Nechcem sa hneď búriť voči najrýchlejšiemu Renaultu všetkých čias, avšak aby si zákazník musel priplácať za motívy červenej kontrastnej kombinácie, či metalízu alebo BREMBO brzdy, je trochu na zamyslenie.
Berme to tak, že väčšina ľudí nebude váhať doplatiť si približne 5000€ navyše a dostane hotový unikát v triede ostrých hatchbackov. Okrem iného vás potešia 19-palcové lakované čierne disky z ľahkých zliatin, poza ktorými sa hrdo vynímajú spomínané príplatkové BREMBO brzdy s červenými strmeňmi, prahové lišty a podobne. Osobne by som si Mégane RS nekúpil v čiernej farbe, aj keď vyzerá skvelo, no perfektnejšie zapôsobí vo svetlej farbe. To je len môj názor. Otváram dvere...
... a nasadám do RECARO sedadiel (tiež za príplatok). Pred sebou vidím podobný panel, aký malo slabšie GT-čko. Tachometer ciachovaný do 290 a športové pedále s volantom v prešívanej koži dávajú do pozoru majiteľa, že má dočinenia s diablikom. Taktiež sa mi páčila karbónová imitácia lišty na palubnej doske, to mi chýbalo v GT-čku. Drobnosti zavážia na dojme a preto vravím, že RS nepôsobí tak civilne ako GT. Všetci ste zvedaví skôr na jazdu, než na opis interiéru, preto nebudem zdržiavať a vrhnem sa do toho!
[adsense]
Jazda s “ eresom“ je prudko návyková. Štartovanie a pokojné premávanie po meste sa prejavuje celkom identicky s ostatnými modelmi Mégane Coupé v benzínovej verzii. Až do chvíle, keď mu jemne šliapnete do vrtule. Naozaj stačí málo a začínate vnímať silu dvojlitrového motora. A čo je horšie! Nestačí vám to! Pomaly tlačíte pedál k podlahe a stále netreba preraďovať. Potom tesne pred obmedzovačom otáčok, na ktorý vás upozorní otáčkomer akusticky malým pípnutím zistíte, že sa ženiete po okresnej ceste dávno nad limity a radíte len štvrtý stupeň. To boli len prvé dojmy po opustení hlavného mesta. Ešte ma čakal celý týždeň.
Popredu som si stanovil, akým spôsobom povediem test tohto malého rýchlika. Preto som zavolal do Orechovej Potône, dohodol termín jázd na závodnom okruhu a tešil sa na osudný deň. Tým nechcem tvrdiť, že celý test sa vykonával na dráhe, no polka nádrže sa vyplytvala za účelom dosiahnuť čo najlepší čas na kolo. Pracovný týždeň s RS-om bol stereotypný. Nejaké vybavovačky v meste a jazda mimo neho len na krátke vzdialenosti. Testoval som prevažne spotrebu paliva a komfort pruženia. Tu sú jasné rozdiely v porovnaní s GT modelom. Jednoznačne viac pritvrdený podvozok neraz dával o sebe vedieť na rozbitých cestách. Na diaľnici naopak hrdo ukazovalo zadné svetlomety pomalším vozidlám.
Nie je to auto pre každého. S plynom sa musí narábať veľmi citlivo, pretože inak vás nechcene kopne do sedadla. Naopak, brzdy sú správne zoštelované a dokážu jemne brzdiť v bežných podmienkach. Svoju pravú tvár ukáže jedine dobre zdatnému šoférovi. Neodporúčam začiatočníkom príliš pokúšať osud a jazdiť s ním na limity. Na okresných cestách veľmi rado prechádza spleťou zákrut, ale vedzte jedno! Stačí malé zaváhanie, väčší výmoľ alebo „bublina“ a letíte z vozovky von, podvozok odskočí! Rútiť sa privysokou rýchlosťou odporúčam len tam, kde poznáte každú puklinu na ceste.
Zdá sa mi trocha nepodstatné písať o spotrebe paliva, ale v dnešnej ekologickej dobe to nemôžem obísť. Máte šťastie, žijeme v pretechnizovanom svete, Renault svojsky kráča v trendoch, preto pod kapotu RS nenamontoval pažravca. Apetít „drsňáka“ sa pohybuje okolo desať až jedenásť litrov v meste, a pod desať litrov klesne po ustálení rýchlosti a zbytočného vytáčania. Pár silných bodnutí ostrohami do 265 plnokrvníkov vyšvihne odber paliva k 15 litrom na 100km. V priemere som sa počas testu dostal na 12,8l/100km. Nerátam tam však jazdu na okruhu.
Nedeľné poobedné šantenie na Slovakia Ringu len ťažko ide vyjadriť slovami. Skôr by sa sem hodili samé citoslovcia podobného charakteru ako v nemravných filmoch. Vodič si to za volantom užije a len tak rýchlo nezabudne.
Slovakia Ring je stavaný pre rýchlejšie vozidlá, s výkonom pod 200 koní sa budete na rovinke nudiť, preto som sa o to viac tešil na jazdu s RS-om, ktoré siaha k 300 koňom. Tentoraz som nebol nováčik na okruhu a dal som to pocítiť aj Méganu Coupé. Prvé kolo bolo zahrievacie, zistil som do ktorej zákruty, aký stupeň mám zvoliť a ďalšie kolá som už len zlepšoval časy a presnejšiu stopu. Zverejníme z jazdy aj amatérske video z prvého kola. Teraz sa pozrime na dojmy.
V druhom kole a prvej rýchlej zákrute Slovakia Ringu som pochopil o čom sa vo forme eseje roztápali iní zahraniční novinári. Toto auto sa šoféruje jednoducho a bezpečne. Riadenie reaguje skvelo na povely vodiča, BREMBO brzdy sa zahryzujú nekompromisne do kotúčov aj stokrát za sebou s rovnakou silou, avšak najviac vám prejdú zimomriavky po tele, keď správne vyberáte zákrutu pod plynom. Mégane RS má totiž jednu nespornú výhodu zabudovanú v pohone. Za 1600€ je možné prikúpiť si podvozok so samosvorným diferenciálom, ktorý asi najviac rozhoduje o limitoch vozidla.
Tajomstvo úspechu spočíva v pohone prednej nápravy. Koleso v zákrute odľahčené fyzikálnymi vplyvmi sa pri plnom plyne vo výjazde začne prešmykovať, čím vzniká slabá priľnavosť a auto vybočuje zo smeru. Samosvorný diferenciál sa stará o poháňanú nápravu a prenesie väčší výkon krútiaceho momentu na koleso s lepšou priľnavosťou a vodič to vníma potom v spomínanom opise o zimomriavkach, pretože nielenže dovolí v správnej stope držať smer, ale aj dravo zrýchľuje vďaka silnému motoru.
Štvorvalec o objeme dvoch litrov si zaslúži uznanie za výdrž. Určite som za polhodinu jazdy nesiahol na jeho maximum, no aj tak dostal riadne zabrať. Krásne reve! Pre lepší zážitok odporúčam odmontovať krycie plató v batožinovom priestore, ktoré mierne tlmí inak brutálny prejav z výfuku umiestneného v strede zadného nárazníka. Nedá mi ale nespomenúť zážitok v Peugeote RCZ. Pre porovnanie. V Mégane RS je hlboký zvuk, a nie je tak krásne odstupňovaný ako v RCZ-tku. Ťažko určiť, ktorý je lepší, na to treba viac názorov, mne sa však páčil viac v RCZ.
Medzi výhody Méganu jednoznačne patria RECARO sedadlá. Nepustia telo v žiadnej zákrute. Mal som vždy ten správny kontakt s autom a nemusel som sa stále naprávať. V rukách držíte volant potiahnutý z perforovanej kože, nešmýka sa ani keď sa ruky potia.
Pomaly sa blížim k záveru recenzie. Okrem výhrad k doplnkovej výbave mi na Mégane RS nič nevadilo. Nezistil som žiadnu chybu na technickom spracovaní, čo je najdôležitejšie na aute, ktoré má za úlohu ukojiť vaše srdce športovými zážitkami.
Existuje mnoho vozidiel spadajúcich do rovnakého segmentu ako Mégane Coupé RS, ale žiadne z nich sa nechová tak precízne! Možno si tento model v dohľadnej dobe skúsime opäť s podobným konkurentom. Nezabudnite si pozrieť video z dráhy.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | zážihový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 195 / 5500 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 360 / 3000 - 5000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 254 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,0 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 11,3 / 6,5 / 8,2 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 12,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4299 / 1804 / 1423 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 344 / - |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1462 / 373 |