Modelový rad Scénic sa momentálne vyrába v dvoch dĺžkových verziách. Kratšia sa volá Scénic, dlhšia (nami testovaná) verzia pred názvom zvýrazňuje označenie slovom „Grand“. Grand Scénic má väčší rázvor o 67 mm (2770 mm), menšieho brata presahuje o 216 mm (4560 mm) a stráca 33 mm na výške (1645 mm). Šírka v oboch modeloch ostáva identická a to 1845 mm.
Súčasnú tretiu generáciu Grand Scénicu dôverne pozná každý z ciest. Pri výbere rodinného auta napadne medzi prvými adeptmi. Ide o vydarený dizajnovo hravý van, ktorý napriek svojim rozmerom pôsobí nenápadne. S veľkosťou vozidla sa oboznámite až v interiéri. Vo výbave Privilége prikrášli vzhľad prednej masky striebristý lak na mriežke nárazníku a v okolí hmlových svetiel.
Dynamický štýl karosérie spečaťujú hravé tvary kriviek nesúce sa pozdĺž celého auta. Krásny detail tvaru zadných svetiel v podobe veľrybej plutvy si nepochybne vyžiada pohľady okolitých ľudí. S Grand Scénicom jednoducho nebudete mať pocit, že šoférujete nevzhľadnú veľkú škatuľu. Dopraje vám trocha imidžu.
V prvej stati som avizoval veľkorysý priestor pre posádku. A veru, bol som spokojný. Tak ako sa na rodinný van patrí, je tu nespočetne veľa odkladacích miest od malých po veľké. Vo dverách, palubnej doske, pod podlahou, pod sedadlami, dokonca aj na strope. Deti na zadných sedačkách už tradične potešia výklopné stolíky, môžu tak počas cesty trebárs kresliť, alebo sa hrať s hračkami.
Dospelejšia posádka ocení bohatú výbavu ako vyhrievanie sedadiel, vyššie sedenie a veľkú presklenú plochu. V príplatkovej výbave dostanete dve strešné okná, ktoré ešte viac rozsvetlia interiér. Béžová a čierna kombinácia sfarbenia kokpitu dodáva autu komfortný pocit. A vodič? Radosť šoférovať. Napriek väčším rozmerom auta si rýchlo zvykne. Pre menej zručných v parkovaní poslúži parkovacia kamera a senzory vpredu i vzadu.
Som zástanca analógových budíkov, avšak digitálny v Grand Scénicu mi neprekážal, ba naopak, páčil sa mi. K dispozícii je viacej zobrazení, nastavujú sa na palubnej doske pri displeji navigácie pomocou štyroch tlačidiel. Nechýba nočné zobrazenie, ani manuálna regulácia svietivosti všetkých podsvietených tlačidiel. Nevýhodou azda sú len nepodsvietené gombíky na volante obsluhujúce tempomat, avšak sú len štyri a obsluha je veľmi jednoduchá, nepotrebujete ich vidieť.
Testovali sme päťmiestnu konfiguráciu (v opcii je sedem sedadiel). Každé sedadlo je plnohodnotné, čo zabezpečuje rovnaký priestor pre každú osobu bez rozdielu, kde sedí. Druhý rad sa dá sklopiť, alebo vybrať celý von, čím vznikne minidodávka. Samotné sedadlo nie je ťažké, takže na jeho manipuláciu nepotrebujete pomoc druhej osoby.
Najväčšou novinkou v tomto vozidle je dozaista moderný naftový štvorvalcový motor 1.6 dCi. Na trh prišiel nenápadne začiatkom leta bez extra reklamy, a aj tak si získava priazeň nad očakávania. Viem prečo! Naftový agregát o výkone 96 kW spĺňa všetky atribúty moderného vznetového motora. Nielenže presahuje súčasné ekologické limity, konečne som nemal pocit, že bol „priškrtený“ dynamicky. Zvláda rýchle tempo, dokonca Grand Scénic bol nad očakávania živý. Dosiahne diaľničný limit za rovnaký čas, ako bežné osobné vozidlo. Pokiaľ je potreba zrýchliť na maximum, ocitne sa na konštrukčnej rýchlosti bez reptania za niekoľko desiatok sekúnd.
Pravda, netestoval som van plne obsadený, no som si istý, že dynamika bude stále postačujúca. Neuveriteľná spotreba pod päť litrov deklarovaná výrobcom nie je len sen. Po okresných cestách sa dá jazdiť pod 5 litrov takmer stále. Diaľničné tempo si vypýta z nádrže 6,3 litra. Pod výbornú spotrebu sa podpisuje určite aerodynamický dizajn karosérie. Tradične ako všetky dCi motory spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Oproti predchádzajúcej generácii konštruktéri citeľne pritvrdili podvozok. Síce stále „pláva“, ale rozhodne vás nerozhodí v prudkých zmenách smeru jazdy. Tlmenie nerovností patrí medzi špičku v segmente. Ostatné nedokonalosti v podobe príliš účinného posilňovača, nepriame riadenie bez dostatočnej spätnej väzby som pretrpel.
Grand Scénic sa približuje k pomyslenej prvej priečke v segmente rodinných áut. Majiteľa rozmazná širokou škálou doplnkovej výbavy, pestrej palety výborných naftových a benzínových motorov. Taktiež nezaprie páčivý vzhľad a prijateľnú cenu.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový / radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 96 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 320 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 10,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 5,1 / 4,0 / 4,4 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,4 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4560 / 1845 / 1645 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 752 / 2050 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1578 / 601 |