Verdikt niektorých je jednoznačný „Už to nie je to, čo bývalo!“. To je veľmi zlý odkaz pre budúcich majiteľov, znamená to krok dozadu, a Renault by určite takú veľkú chybu nespravil. Stojí zato prečítať si aj náš test a pozrieť sa na vec z úplne iného súdka. Bez priameho porovnania. Pôvodne sme totiž zamýšľali urobiť porovnávací test, avšak tých je na weboch kopa, preto sa nechceme opičiť a nové Clio RS sme otestovali klasickým týždňovým zoznamovaním sa.
S touto značkou sa stretávam pomerne často, či už za volantom alebo ako divák, ktorý vidí renaulty jazdiť po okolí. Po škodovke mám pocit, že je to druhá najbežnejšia značka na cestách. Teda, Renaultu sa darí na Slovensku predávať automobily a pritom im vštepuje iskru dizajnu, ktorá nie je tak fádna. Keď sa zameriam na Clio štvrtej generácie a potom k nemu postavím jeho najvýkonnejšiu variantu, je mi jasné, že Renault Sport sa pohral s tými hlavnými časťami exteriéru, nič prevratné, ale predsa.
V prvom rade, je jedno, či sedíte vo verzii 1.2 16V alebo v R.S., oba sú karosársky totožné, čiže pätoro dverí, miest na sedenie a to všetko prekabátené tak, že letmý kukuč diváka na Clio oklame počtom dverí. Množstvo ľudí si myslí, že sa pozerá na trojdverové auto, a to aj tí pozornejší, kľučka dverí implantovaná do C-stĺpika je zrejme stále in. Tých pár nenadšených ľudí, ktorí bažia po minulej generácii, lebo bola trojdverová a teda podľa nich športovejšia dozaista prevýši množstvo záujemcov, ktorí práve kvôli absencii páru dverí nikdy neuvažovali o R.S. Čo z toho vyplýva? Renault urobil krásny kompromis, vytvoril vozidlo, ktoré je na pohľad športové a zároveň praktické.
[adsense]
Verzia R.S. ťaží z autenticity bodykitu športových doplnkov, ku ktorým patria športové nárazníky a prahy, dve koncovky výfuku a veľké kolesá. Okrem toho vidno predný a zadný difúzor, ktoré vytvárajú lepší prítlak k vozovke vo vysokých rýchlostiach. Aby ste sa necítili všedne v športovej verzii, tak oproti konvenčným motorizáciám má Clio R.S. špeciálne metalické laky, a jeden nemetalický. Dokopy ich je päť, pričom tým špecifickým pre model R.S. sa stal odtieň žltej Sirius Yellow, do ktorého bol nafarbený aj náš exemplár.
Za volant sa usadíte do športových sedadiel s výraznými bočnými výstuhami a integrovanými hlavovými opierkami. Pár sekúnd pred štartovaním si oči stihnú všimnúť všadeprítomnú červenú, ktorá kontrastuje na tmavých farbách častí interiéru. Môžete ju zbadať v prešívaní volantu, sedadiel a radiacej páky, ale aj také bezpečnostné pásy sú červené. Táto farba bola vždy spájaná s vášňou a Clio R.S. vás rozvášni hneď ako prebudíte štvorvalec pod kapotou.
Ďalšia zásadná zmena sa udiala v tejto generácii pod kapotou. Hoci výkon 200 koní ostal, motor je úplne nový z produkcie Renault Sport. Vystačí si s objemom 1,6 litra a jedným turbom. Dramatickou premenou je prevodovka, už žiadny manuál. Clio R.S. dostalo dvojspojkovú automatickú prevodovku EDC s veľkými pádlami pod volantom. Tak sme si to predstavili, poďme jazdiť!
Neviem ako to robí Renault, ale vždy ma riadne prekvapia jeho modely, teda konkrétne mám na mysli tieto „ereská“. Stačí jediný výstup k 6000 ot./min. a je mi jasné, že sa mám na čo tešiť. A na druhej strane podpisujem zmluvu s Diablom, pretože nanešťastie mi jednorázové zrýchlenie nestačí a tým pádom pokúšam osud o vodičský preukaz, preto sa množstvo dynamických meraní odohrávalo v Senici na letisku, avšak ani cesta z Trnavy cez Bielu Horu nebola ukážkovo ekologická a predpisová.
Renault píše v tlačovej správe k tomuto modelu, že je prudko návykové a zároveň veľmi jednoduché na ovládanie. Vraj ukojí potreby najväčšieho puristu, ale aj bežného neohrabaného začiatočníka. Pri druhom tvrdení má pravdu, naozaj sa ovláda jednoducho, naštartujete, dáte „déčko“ a fičíte vpred. Medzitým vám netreba príliš dlho premýšľať aký jazdný štýl chcete zvoliť, pretože aj ten bežný dokáže po kick-downe odrovnať od zmyslov. Samozrejme, v premávke a v každodennom používaní. Pre ostrejšiu jazdu na serpentínach, letisku, či okruhu odporúčam vyskúšať z nasledujúcich možností.
Za pákou automatickej prevodovky nájdete čarovné tlačidlo R.S. Drive, to stačí na chvíľu podržať a hľa, nastavili ste si mód Sport. Funguje aj v automatickom aj v manuálnom režime. Plynový pedál má razom lepšiu odozvu, otáčky motora poskočia na voľnobehu zo 750 na 1005 ot./min. a zmení sa tiež charakteristika zvukového prejavu, prevodovka radí rýchlejšie, stuhne podvozok a stabilizačný systém toleruje malé šmyky.
Keď chcete z auta doslova motokáru, zvoľte režim RACE, vtedy sa vypne stabilizácia aj ASR a vy máte plnú kontrolu nad autom. Taktiež prevodovka radí ešte rýchlejšie (menej ako 150 ms), ale už len v manuálnom režime. V automatickou RACE nenastavíte, preto, keď toto auto náhodou požičiate známemu, neprezraďte mu ako sa to robí! Aspoň zvýšite šance, že vám vráti auto celé.
Do módu RACE som Clio R.S. moc neprestavoval, stačil Sport, auto mi dovoľovalo v premávke veľa a zároveň dodávalo istotu, že keď sa schýli k maléru, ešte vždy je tu Anjel strážny ESP. RACE mód je pre dve veci dobré, keď sa chcete len tak vyjašiť na veľkej ploche asfaltu alebo zvládať výborné časy na okruhoch. Inak je nepoužiteľný na bezpečnú jazdu v premávke.
Ešte tu je jedna lahôdka, tiež prudko návyková. Volá sa Lounch Control, a funguje tak, že keď ľavou nohou podržíte brzdový pedál, potiahnete k sebe pádla pod volantom a následne stlačíte plynový pedál na podlahu, zabliká oranžová kontrolka, motor sa rozbzučí na 2500 ot./min. a keď pustíte brzdu, čakajte to najefektívnejšie vystrelenie z miesta aké by nezvládol ani profijazdec.
Keby Clio R.S. nebolo o emóciách, určite by sa nedalo písať o toľkých možnostiach jazdných zážitkov ide tu o to, že Renault len reaguje na požiadavky trhu a tiež nesmie ignorovať emisné normy. Turbo tu bolo takmer nevyhnutné, pätoro dverí sa nijak dramaticky neodzrkadlilo na znížení imidžu a jazdné vlastnosti sú teraz univerzálnejšie. Tento typ auta sa odteraz nebude kupovať len na nedeľné výjazdy do serpentín, ale zastúpi rolu plnohodnotného hatchbacku so športovým naturelom.
Ľudia dnes rozmýšľajú inak, a toto je dôkaz. V každom prípade nové Clio R.S. je stále dosť výnimočné pre kúpu a poskytne radosť z jazdy. Nie každý potrebuje jazdiť na limity a natriasať sa pritom ako v motokáre.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Zážihový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1618 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 147 / 6000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 240 / 1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | A / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 230 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 6,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 8.1 / 5.1 / 6.3 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 6,9 - 10,3 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4090 / 1732 / 1432 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 300 / 1146 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1204 / 507 |