Javí sa totiž ako vhodná voľba na dlhé cesty. Ešte v decembri 2012 sa mi dostal do rúk kratší variant, ktorý som detailne preskúmal a keďže kombík stojí na rovnakom rázvore náprav, čo znamená, že v interiéri majú pasažieri rovnaký pocit zo sedenia, pri Grandtoure rozoberiem iba jeho podstatu.

Celých dvadsať centimetrov dĺžky pripadá na batožinový priestor, hodnota základného objemu stúpla z 300 litrov na 443 litrov. Sklopenie zadných sedadiel sa deje jediným pohybom, netreba odklápať sedáky a vzniká rovná podlaha s celkovým objemom 1380l, pričom drobnosti možno uložiť do falošného dna. Nakladacia hrana sa mi zdala byť nižšia, než pri hatchbacku. Keďže sa tu bavíme o lacnom malom kombi prevažne na okresné cesty, dajú sa prehltnúť malé nedostatky spomenuté v nasledovnej stati.

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 66kW

Základná verzia štartuje s cenou tesne pod 10 tisíc eur. Sprvu určite lákavá ponuka, avšak keď nazriete lepšie do cenníka, slabší diesel od toho nášho začína pri 12 190€, silnejší potom od 14 590€- Oplatí sa kupovať malého kombíka s týmto motorom, keď napríklad nový Fluence s tým istým motorom dostanete len o 300€ drahšie? Toť otázka na zamyslenie. Po týždni váham.

Pokiaľ vážne bažíte po aute s predĺženým zadkom a využijete jeho prepravné kapacity, Fluence nie je relevantná alternatíva, a Mégane Grandtour bez akciového bonusu riadne prevyšuje Clio Grandtour, preto treba hľadať pri konkurencii ako Ibiza ST, Fabia Kombi alebo 207 SW. Už vás nemienim zaťažovať porovnávaním jednotlivých cien rivalov, cenníky a akcie sa menia každú chvíľu. Dôležité sú poznatky z jazdy, či vydržíte v tomto aute viac ako 6 hodín za volantom bez ujmy na zdraví.

[adsense]

Pamätám sa na Seat Ibiza ST, ktorý sme už testovali vo Webaute, a z pohľadu sedenia sa dá porovnávať Clio Grandtour aj s klasickou Fabiou. Oproti nim stráca Francúz na kvalite spracovania interiéru. V skutočnosti na prvý pohľad zažiari, no keď počiatočná eufória vyprchá, začnete vnímať niektoré nedokonalosti palubnej dosky. Napríklad stredová konzola je na vrchu vďaka lesklému obkladu a multimediálnemu systému Media NAV atraktívna, to sa ale nedá povedať o plastových krajoch, ktoré už na pohľad vyzerajú tvrdo, nieto po hmate. Tu sa toľko šetriť nemuselo.

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 66kW

Ďalej posed za volantom je čisto rodinný, nemal som pocit, že som zžitý s autom. Predné, i zadné sedadlá poskytujú priemerný komfort, sedieť v nich dennodenne na dlhé trasy nie je moc pohodlné, radšej by som volil Fluence. No na bežné presuny si v Cliu Grandtour zvyknete, hoci chýbajú lakťové opierky vpredu i vzadu. Zatiaľ sa zdá, že jediný tromf tohto kombíka dominuje v dizajne.

Nie je tomu tak, aj keď posed by mohol byť zhovievavejší, batožinový priestor a prepravná kapacita absolútne postačujú v tejto triede. Taktiež sú štandardne dodávané opierky hláv pre všetkých cestujúcich s možnosťou vysunutia až po strechu. Mne vadili úzke štrbiny vo výplniach dverí s labilným neohybným plastom. Neradím tam strkať nasilu väčšie predmety, než je šírka priestoru, pretože ľahko riskujete polámanie výplne.

Jazdné vlastnosti sa zdajú byť prakticky totožné s klasickým Cliom, avšak podľa tabuliek je Grantour o pár desiatok kíl ťažší. Komfort cestovania znepríjemňuje rapotavý zvuk dCi motora, jeho záťah v pohode ulahodí viacerým povahám vodičov a dokonca, ak si kúpite Media NAV, ten obsahuje aplikáciu R-Link, kde pomocou reproduktorov prenáša zvuky až zo šiestich vozidiel Renault.

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 66kW

Taká dobrá zábavka na pár minút. Proste si navolíte napríklad legendárne Clio V6 a počas jazdenia sa v kabíne ozývajú hlboké zvuky V6 agregátu. Nejeden pasažier si myslel, že pod kapotou mám silný motor. Vychytávka sa mi páči z viacerých dôvodov, funguje presvedčivo, môžete si regulovať hlasitosť, nemá to žiadny vplyv na počúvanie rádia a vytratia sa nepríjemné pazvuky z motorového priestoru. Nehovoriac o tom, že R-Link je elektronická záležitosť, ktorá vôbec neuberá z palivovej nádrže naftu navyše. Videli ste jazdiť Clio V6 za šesť litrov?

Keď už som načal spotrebu, pozrime sa bližšie do jedálnička 1.5 dCi Energy. Do modelov začal Renault montovať funkciu ECO, ktorá podporuje znižovanie spotreby teoreticky, i prakticky. Teoreticky a veľmi účinne dosiahnete nižšie čísla vďaka podrobnému rozpisu štýlu jazdy vodiča na dotykovej obrazovke. Snaží sa vodičovi radiť v materinskom jazyku ako má jazdiť a zároveň vyhodnocuje jazdu v percentách.

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 66kW

Prakticky sa dá jazdiť za menej pri aktivovanom ECO režime, kedy zlenivejú reakcie na plynový pedál a upraví sa chod klimatizácie. Je totiž viac ako isté, že nie vždy potrebujete mať agilný plyn v meste, alebo na okresných cestách. Mne osobne vyšiel priemer pri tomto jazdení na 4,2 litra, pričom som nebol brzdou v premávke. Na diaľnici si vyžiada agregát o 1,5 litra viac, a tu to končí. Horšie cifry nebudú.

Malý kombík do rodiny splní základné požiadavky užívateľa, ale ja osobne by som si dal námahu a počkal na akciové ponuky, pretože nafta sa mi zdá byť zbytočne predražená a na trhu existujú aj lepšie motory. Pod kapotou by mi sedel viac trojvalec 0.9 TCe, ktorý vie tiež odviezť lacno.

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Vznetový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 8
Zdvihový objem (cm3) 1461
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 66 / 4000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 220 / 1750
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 5
Maximálna rýchlosť (km/h): 178
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 11,7
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 4,1 / 3,3 / 3,6
Spotreba počas testu (l/100km): 4,7
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 4267 / 1732 / 1445
Batožinový priestor - min./max. (l): 443 / 1380
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1121 / 590

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.