Technológia vs. marketing: kde sa začína výkon a končí PR?
V čase, keď automobilky zápasia o pozornosť zákazníka, je fráza „technológia z motoršportu“ častým predajným argumentom. Ale koľko toho skutočne zdedil váš športový kombík po prototype z Le Mans? Prekvapivo veľa – len to často nevidno na prvý pohľad. Pretekárske technológie dnes nájdeme aj v úplne bežných autách, ktoré jazdia po uliciach. Otázkou je: načo ich vlastne máme?
Launch Control: Katapult pre netrpezlivých
Pôvod: drag racing, F1
Dnes: Golf R, BMW M, AMG, dokonca aj niektoré elektromobily
Launch control je softvérové kúzlo, ktoré zabezpečí, že sa z miesta odlepíte s maximálnou efektivitou – bez preklzu, bez zaváhania. Kedysi výsadou pretekárskych špeciálov, dnes aj nástroj víkendovej zábavy. Reálne využitie? Skôr adrenalínové okorenenie než každodenná potreba. Ale ten pocit...
Pôvod: rally, vytrvalostné preteky
Dnes: VW Group, Hyundai N, Porsche, Ferrari
Dvojspojková prevodovka umožňuje bleskurýchle radenie bez prerušenia ťahu. Pôvodne navrhnutá pre situácie, kde každá stotina sekundy rozhoduje. V civilnom aute ponúka komfort aj športovosť – najmä keď podradí o dva stupne a motor zareve ako ranený lev.
Pôvod: Le Mans, F1
Dnes: Audi RS, BMW M, Porsche, McLaren
Karbon-keramické brzdy sú extrémne ľahké a zvládajú extrémne tepelné zaťaženie. V bežnej premávke ich však naplno nevyužijete – a ak nie ste zvyknutí, ich účinok pôsobí ako „vypínač“. Jemné brzdenie? Prajem veľa trpezlivosti. Ale esteticky – áno, vyzerajú famózne za 20-palcovými diskami.
Pôvod: F1, GT3
Dnes: Bugatti Chiron, AMG GT, Porsche Taycan, Tesla Model S Plaid
Pohyblivé krídla a klapky, ktoré regulujú prítlak alebo odpor vzduchu podľa aktuálnej situácie. Auto sa pri vyššej rýchlosti pritláča k vozovke alebo znižuje odpor na diaľnici. Technológia, ktorá kedysi rozhodovala o víťazstvách, dnes zníži spotrebu o 0,2 litra – alebo aspoň dobre vyzerá v brožúre.
Pôvod: F1, rally
Dnes: Audi Magnetic Ride, BMW Adaptive, Mercedes Airmatic, VW DCC
Podvozky, ktoré sa menia podľa jazdného režimu – od pohodlného „gauča“ po tuhý „kart“. Pomocou senzorov, elektromagnetických ventilov či vzduchového odpruženia čítajú cestu a upravujú tlmenie v reálnom čase. Jazdiť s nimi je ako bývať s partnerom, ktorý vie prepnúť zo sobotného leňošenia do pondelkovej operatívy bez reptania.
Pôvod: rally, okruhové preteky
Dnes: Ford Focus RS, BMW M5, Audi RS, Mitsubishi Lancer Evo
Elektronicky riadený diferenciál prerozdeľuje krútiaci moment medzi kolesá podľa toho, kde je najviac potrebný. Výsledok? Auto sa zahryzne do zákruty ako mačka do sedačky a vytiahne vás von s gráciou, akú by ste od dvoch ton kovu nečakali.
Pôvod: F1, endurance
Dnes: BMW M Drift Analyzer, Nissan GT-R, Toyota GR, Tesla Track Mode
Niektoré autá dnes sledujú všetko – od uhla šmyku po presnú stopu cez zákrutu. Vyhodnotia, koľko bodov si zaslúžite za štýlový výjazd, a po jazde Vám dajú spätnú väzbu. Pre niekoho užitočné. Pre iného brutálne drahá forma pasívnej agresie od auta.
Pôvod: pretekárske špeciály
Dnes: takmer každé nové auto – od Dacie po Ferrari
Comfort, Sport, Track, Snow – každý režim upravuje odozvu plynu, riadenia, prevodovky či výfuku. V lepších autách zmenia charakter vozidla dramaticky. V horších len zmenia farbu podsvietenia a pridajú umelý rev do reproduktorov.
Nie každá pretekárska technológia v civilnom aute je skutočne potrebná. No aj keď ich využijtete len raz mesačne – v správnej chvíli menia všetko. Pocit istoty, radosť z jazdy, kontakt s cestou. Sú dôkazom, že niekde pod povrchom každodenného auta drieme niečo nečakané. A možno aj pretekárska duša.