Tentoraz tri automobilky sa zhodli, že vyrobia tri technicky identické crossovery a každá tomu svojmu vštiepi vlastný imidž. A tak sa zrodilo najprv Mitsubishi ASX, potom pribudli Citroën C4 Aircross a Peugeot 4008. Ja som mal česť vyskúšať si posledný model zo spomínaných v čiernej metalíze, s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a japonským vznetovým motorom o objeme 1,8 litra, ktorý si Peugeot označuje pod vlastnými skratkami nafty „HDi“.
Začnem chválou. Je pravda, že oproti Mitsubishi ASX má štyritisíc osmička nepopierateľne krajší look poznačený príbuzenským vzhľadom ostatných modelov Peugeot. Predok charakterizuje dravý pohľad šelmy s výraznou otvorenou „tlamou“ chladiča a zamračenými svetlometmi. Pod nimi si našli miesto do očí bijúce chrómované krytky. Taktiež zaujme chrómovaný rám okolo celej masky chladiča. Škoda len kolmého zakrojenia predku, práve ten sa negatívne prejavuje na diaľnici, kedy sa motor musí pohrať s nevhodnou aerodynamikou a pýta si viac nafty.
Pozitívnymi dojmami pokračujem tiež pri pohľade na bočné partie crossoveru. Tu dominuje opäť chróm na prahoch dverí. Inak čierna metalíza robí z 4008čky elegantného šviháka obutého do osemnásťpalcových diskov z ľahkých zliatin. No a napokon zadok skrášľuje horný spojler a chrómovaná lišta na kraji veka batožinového priestoru. Tieto riadky by som mohol zhrnúť do jednej vety, a to – Peugeot 4008 patrí momentálne medzi najpútavejšie a najpraktickejšie crossovery.
[adsense]
Pomaly mi dochádzajú slová nadšenia po usadnutí za volant. Hneď sa pýtam. Prečo Peugeot nevštiepil i do interiéru typické francúzske prvky ? Odpoveď je jasná, kvôli výrobným nákladom, no človeka zamrazí pri pohľade na palubnú dosku a lá Mitsubishi ASX. Jediná zmena je len znak na volante v tvare leva. Vidím tu elektrické ovládanie okien, páčky smeroviek a stieračov, či jednotlivé ovládače rádia, klimatizácie a začínajú sa mi kriviť oči.
Na druhej strane, z pohľadu ergonómie a priestoru tu zásadné chyby nevidím. Nemal by som sa prečo sťažovať, pretože sedím v najvyššom stupni výbavy, ktorý disponuje napríklad s dotykovou navigáciou, s príplatkovým panoramatickým oknom, či koženými sedadlami. Budíky rýchlomeru a otáčkomeru sú krásne podsvietené a medzi nimi sídli celkom dobre čitateľný palubný počítač. No ako celok kabíny vnímam japonsky.
Len, čo som sa pohol z miesta, opravil som názor. Na pohľad vnútri Japonec, no hapruje tu kvalita spracovania plastových komponentov. Tie si hlavne v studenom interiéri zvyknú zavŕzgať po prejazde nerovnosťami. Stávalo sa to i u iných modeloch Peugeot. Keď sa kabína zohreje, vŕzganie poľaví, ale nezmizne. Tuhosť karosérie by teda mohli páni inžinieri do budúcna spevniť.
Na prelome zimy a jari som zažil nenormálne daždivé počasie s týmto krásavcom. Musím uznať, že netrpí žiadnym hendikepom stability alebo problémom adhézie. Jazda v hustom daždi s navoleným diaľničným limitom na tempomate suverénne zvláda bez straty desiatky. Ani koľaje napustené vodou nevyvedú podvozok z mieri. Proste si to svištíte ďalej akoby bolo slnečno a sucho.
Horšie to je s aerodynamikou. Buď mám veľmi citlivé ušné bubienky, alebo naozaj sa príval náporového vetra riadne opiera do kolmej masky chladiča a pokračuje za hlasného bzukotu v oblasti vonkajších spätných zrkadiel. Poznám oveľa lepšie odizolované crossovery. Tu to je skoro podobné ako pri Dacii Duster, ibaže v rýchlosti 130km/h, Duster vnímate, že sa pasuje s vetrom už od 110km/h.
V nadväznosti na vyššie spomenuté fakty logicky vyplýva zlá výsledná hodnota nameranej spotreby paliva. Zďaleka sa nepribližuje k hodnotám výrobcu. Po odjazdení takmer tisíc kilometrov mi svietil na palubnom počítači nelichotivý údaj 7,8 l/100km. Keďže najazdím pravidelne viac kilometrov, a importér uhrádza len jednu nádrž, znamená to, že jazdím naozaj striezvo, Okrem niekoľkých dynamických meraní veľmi disciplinovane a vyváženým tempom. Očakával by som minimálne v takomto režime o jeden a pol litra nafty menej na 100km.
Zdá sa, že Peugeot 4008 je ako minca, má naozaj dve strany. Vždy vie kompenzovať nedokonalosti. Tak ako pri interiéri, tak i pri motore. Vysokú spotrebu značne zachraňuje pružnosť. Hoci hovoríme o Peugeote, aj pod kapotou sa nachádza japonské srdce a to pumpuje naftu do valcov ozaj perfektne. Zvykol by som si na ten krásny záťah v štvrtom zaradenom stupni, kedy treba mať otáčky na úrovni 2000 a turbo sa prebúdza k svetu. V aute vnímate zrýchľovanie intenzívne vtláčaním tela do operadiel. Aj keď je tento agregát krásne odhlučnený, kultivovaný a pružný, kvôli spotrebe by som si pod kapotu zvolil slabší nafťák 1.6 HDi 84kW, ktorého servisné intervaly sú dlhšie a rozhodne bude prívetivejšia spotreba. V ponuke chýba benzín.
Veľká vďaka patrí Peugeotu odo mňa za presnú prevodovú páku manuálnej šesťstupňovej prevodovky, ktorú prenechal na krajinu vychádzajúceho Slnka. Stupne sú presne vymedzené, hoci dĺžka prevodových dráh nie je krátka. Malý crossover ponúka pripájateľný pohon zadnej nápravy pomocou ovládača pri ručnej brzde. Za bežných okolností jazdíte na dvojkolke (2WD), potom sa dá prepnúť na 4WD, kedy si hnací moment prerozdeľuje technika automaticky podľa adhéznych podmienok, prípadne, ak sa chystáte do terénu, môžete si prepnúť na uzávierku diferenciálu v úrovni LOCK Vtedy máte k dispozícii pohon 4x4.
Priznám sa, pokiaľ nie je auto vyslovene stavané na jazdu v teréne, málokedy ho zvyknem skúšať mimo spevnených komunikácií. V praxi totiž ide vždy o to isté. Treba mať v pamäti svetlú výšku, použité cestné pneumatiky a cenu auta. To znamená, model 4008 je prevažne určený na cesty, ale podrží vás v daždivom, snežnom počasí, a pokúsi previezť posádku i blatistými poľnými cestičkami, kde vďaka 4x4 pohonu ľahšie držíte auto v stope a nešmýka sa do nebezpečne hlbokých koľají, skade vás vyhrabe jedine traktor.
Počas týždňového testovania som si v nedeľu večer sadol k stolu a začal som dávať dokopy pre a proti auta. Dospel som k záveru, že model 4008 má pomer 50 ku 50. Za najväčší nedostatok vnímam spotrebu, najlepšie plus vidím v dizajne. Možno s inou motorizáciou bude skromnejší, takže mínus sa dá napraviť.
A čo sa týka menších nedokonalostí? To je na vás, či mu odpustíte japonský interiér s vŕzgajúcimi plastmi. Možno len testovaný exemplár bol poznačený zimou (výtlky na cestách) alebo novinárskymi jazdnými návykmi, ktoré často nekorešpondujú s bežnou prevádzkou.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | Vznetový / Radové |
Počet valcov/ventilov | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 110 / 4000 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 300 / 2000 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M / 6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 198 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 11,5 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 6,8 / 4,9 / 5,6 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 7,8 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 4340 / 1840 / 1632 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 442 / 1219 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1495 / 565 |