Začalo to všetko pri skonštruovaní Peugeotu 205. Malý automobil vyrábajúci sa v nezmenenej podobe štrnásť rokov. Vznikli tri karosárske verzie, pričom tie športové sa vynímali písmenkami GTi. Ich športový charakter podtrhovali kotúčové brzdy na všetkých kolesách, športové sedadlá, či pätnásťpalcové disky z ľahkých zliatin.

Peugeot vštepuje športového ducha do viacerých modelov, ale až od mája 2013 si trúfol  použiť označenie GTi, teda symbol vystihujúci nielen rýchle auto, ale aj športové podujatia, ku ktorým sa Peugeot vracia.

Peugeot 208 GTi

Karosársky sa 208 GTi odlišuje od ostatných bratov znakmi, ktoré si nepomýlite. Ide o mriežku chladiča s ozdobnými prvkami chrómu a červené strmene bŕzd za prednými kolesami. Okrem iného tvar auta dolaďujú všadeprítomné štítky „GTi“ a spojler zakončujúci strechu auta. Vzadu sa najviac vyníma chrómovaná koncovka výfuku s lichobežníkovým tvarom umiestnená dospodu nárazníka.

Podobný nádych rýchlej jazdy sa nesie v samotnej kabíne. Peugeot nešetril na chróme ani iných ozdobných doplnkoch. Do popredia sa dostávajú športové pedále s pogumovaním, červená niť pretkávaná nielen na sedadlách s výrazným bočným vedením ale aj volante s ultra malým priemerom. Úplne ma dostali ručičky tachometra a otáčkomera z brúseného hliníka.

[adsense]

Z hľadiska krásy a symbiózy sa nedá nič podstatné vytknúť Peugeotu 208 GTi. Žeby praktickosť bola kameňom úrazu? Ani nie! V interiéri sa nachádzajú odkladacie priestory na typických miestach, nechýba lakťová opierka ani nastaviteľný volant v oboch osiach. Našiel som tu azda dva malé nedostatky. Jeden na bezpečnostnom páse. V mieste, kde chcete chytiť kovový úchyt pre zapnutie nahmatáte akurát len pás, kvôli absencii poistky proti skĺznutiu je úplne dole pri podlahe. Druhou malinkou chybičkou praktickosti sú gombíky okien s dotykovým elektrickým ovládaním len vodičovho okna.

Peugeot 208 GTi

Trojdverový hatchback vychádza v ústrety osobám sediacim na zadnej lavici o troška horšie ako v päťdverovom prevedení. Dve osoby do 180 cm majú len tak-tak miesto na nohy a hlavu, vyšším pasažierom nepomáha robiť ani kompromisy v sedení, ostávajú v nádeji, že spolujazdci vpredu si ukroja z pohodlia posunutím sedadla bližšie k palubnej doske. Batožinový priestor s hodnotou 285 l odpovedá požiadavkám trojdveráku. Nakladanie batožiny doň  komplikuje užší výrez.

V spolupráci s nemeckou automobilkou BMW uzrel svetlo sveta jeden z najlepším prepĺňaných turbomotorov dnešnej doby v danom objeme. Len 1,6 litra stačilo na vydolovanie 200 konských síl. Agregát sme skúšali vo viacerých automobiloch, no vždy v podstatne ťažších, preto nás zaujímalo ako sa popasuje skôr podvozok s prebytkom výkonu. Sánka spadla po niekoľkých skúšobných kilometroch.

Ľahká váha, pohon prednej nápravy a manuálna prevodovka s krátkymi šiestimi stupňami predpovedajú slušné predpoklady na jazdu. Reál je ešte o poznanie lepší. Usadnete do asi najtuhšieho Peugeota na svete, podvozok drží stopu, vôbec nelamentuje na rozbitých okresných cestách a dovoľuje výkonnému agregátu pokorne dobývať výšiny otáčok. Technici sa špeciálne zamerali na riadenie, spätná väzba je naozaj perfektná, vždy viete, čo predné kolesá robia.

Peugeot 208 GTi

Za týždeň jazdenia mi nič podstatné nechýbalo. Vyhovuje mi tuhý podvozok, ktorý v meste nie je až tak hrozný ku kostiam pasažierov, zamiloval som si krásny zvuk vo vyšších otáčkach, pričom tie nízke ani zďaleka neprezrádzajú aký pracant sa schováva pod prednou kapotou. Navyše, triezva prevádzka na okreskách dokáže robiť divy v priemernej spotrebe, poľahky podlezie šesť litrov. Taký bežný štandard sme ustrážili do 7,4 litra na 100 km/h.

Keby som si mal zvoliť medzi konkurenciou Peugeotu 208 GTi, teda Ford Fiesta ST alebo novým Renault Clio RS, sústredil by som sa na jazdné vlastnosti, ktoré sú  v Peugeote skvelé, avšak jeho rivalov ešte len budeme skúšať.

* Foto dodali kolegovia z Topspeed :)

Technické údaje:

Typ motoru/usporiadanie valcov Zážihový / Radové
Počet valcov/ventilov 4 / 16
Zdvihový objem (cm3) 1598
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) 147 / 6000
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) 275 / 1700
Prevodovka typ/počet stupňov: M / 6
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h 6,8
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): 8,2 / 4,7 / 5,9
Spotreba počas testu (l/100km): 7,4
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): 3962 / 1739 / 1460
Batožinový priestor - min./max. (l): 285 / 1076
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): 1265 / 385

Galéria

Zdieľaj:

Hovorí sa, že jeho prvé slovo bolo "auto". Odmalička si k štvorkolesovým autám hľadal cestu, no viac ho zaujímali spoza volantu ako pod kapotou. Od svojich osemnástich sa venuje novinárskej činnosti a v roku 2010 založil webauto,sk, kde píše recenzie k autám, ktoré skutočne riadil.