Bývam v Trnave, v meste, ktoré bolo tri mesiace okupované troj a päťdverovými 208-čkami. Jazdili v kolóne v päťčlenných tímoch v rôznych farbách. Mať každý deň na očiach Peugeot 208 vzbudilo zvedavosť vo mne a preto som si všímal pohľady iných nezainteresovaných osôb. Ľudia si ho všímajú. Auto v sebe neskrýva ambície stať sa popredným lídrom vo svojom segmente, kde figurujú automobily ako Kia Rio, Škoda Fabia, či VW Polo.
To, že automobilka má s Peugeotom 208 vysoké ciele nasvedčuje nevšedná reklamná kampaň odohrávaná nielen na Európskom kontinente. Tak napríklad, Peugeot si vybral za svetové odpremiérovanie mesto Rio De Janeiro v Brazílii. Na Slovensku je ich vidieť viac, než dosť. Aj preto, že sa vyrába v koncerne PSA Peugeot Citroen pri Trnave. Poďme si ho teda predstaviť z blízka.
Do rúk sa mi dostala päťdverová verzia s ružovou metalízou, nízkoprofilovými diskami a hojne posiata chrómom. Ten dominuje na prednej maske chladiča a lemuje hmlové svetlomety. Nástupca číselnej rady 207 sa vyznačuje nesmierne pútavým vzhľadom v každom smere bez rozdielu o akú výbavu ide alebo farbu. Základ pre všetky modely je totožný. Charakter levieho výrazu ostal zachovaný šikmým spustením svetlometov k maske chladiča, ktoré sú teraz zvýraznené vo vrchnej časti krytu LED-diódovým denným svietením. Do nárazníku integrovali inžinieri celú masku chladiča, kapote sa ušiel iba firemný znak. Automobilka si zaslúži pochvalu za jedinečné dizajnové rozdiely medzi jednotlivými modelmi. Je vidno na nich snahu o maximálnu individualizáciu, zdieľajú len holú identitu značky.
Na bokoch si všimnete jemne zvažujúcu sa strechu k veku batožinového priestoru, ktoré dostalo miernejšie zakrivenie, takže zadok 208 nevyzerá skosený mačetou. Kolesá sú perfektne zosúladené s podmehmi, tie sa nehanbia vyčnievať a tak prepožičiavajú 208-čke svalnatejší dojem. Peugeot našťastie nezabudol na zadné partie, fantázia návrhára nepoľavila. Zaujímavo stvárnené sú hlavne kryty svetiel v dvojfarebnom prevedení. Na krajoch biele, vo vnútri červené. Masívny nárazník sa rozprestiera do krajov blatníkov a aby neutrpel komplex menejcennosti, v strede sa mu ušlo miesto pre hmlové svetlo.
Človeku sa až rozum pozastavuje nad kreativitou vnútra Peugeota 208. Robí to dobre! Mimoriadne vydarená palubná doska ohuruje nápadmi. Konečne som po dlhej dobe videl niečo nepoznané. Samotný priemer volantu o rozmere 28cm vyvoláva pocit výnimočnosti, akoby ste zvierali volant motokáry. Za ním sa nachádza samostatný panel s analógovými budíkmi, medzi ktorými sídli malý informačný panel. Vodič má všetko v zornom poli. Presun pohľadu smerom k stredu dosky upúta ďalší displej, tentoraz dotykový a väčší. Podľa stupňa výbavy je doplnený o navigáciu, v našom prípade však slúžil čisto ako informačné centrum zobrazujúce podrobné informácie o jazde, nastavení multimédií, Bluetooth zariadenia a pod. Menu je roztriedené do piatich sekcií a vďaka veľkým ikonám ľahko ovládateľné.
[adsense]
Pasažieri sa môžu tešiť na komfortné sedačky, tie predné dokonca dostali riadne veľké bočné výstuhy, ktoré držia telo v zákrutách. Vzadu sedáky s operadlami tvoria ostrejší uhol, to kladne vplýva na komfort sedenia, pretože v sede sú podopreté aj stehenné svaly. Skromnejšie na tom je batožinový priestor. Nakladacia hrana skrz mohutný nárazník neumožňuje ľahký prístup a samotný výrez veka tiež veľkosťou neohuruje. Pre bežné potreby však objem kufra postačí.
Po výbere výbavy a farbe karosérie nastáva čas zvoliť si najvhodnejšiu motorizáciu. Peugeot sa rozhodol pokryť čo najväčší úsek dopytu. Benzínové, či naftové - typov a výkonov je nadostač. Náš bol zo stredu výkonovej dimenzie vznetových agregátov. Konkrétne sa jedná o 1.6 e-HDi. Písmenko „e“ naznačuje prítomnosť elektromotora, no v skutočnosti ide o Start/Stop systém, ktorý vypína motor po vyradení rýchlosti na neutrál po úplnom zastavení vozidla. Tento systém nepoužívam, ale vraj výrazne znižuje emisie i spotrebu paliva.
Agregát 1.6 HDi netreba nejako zvlášť predstavovať. Ide o vydarený štvorvalcový motor, ktorého najväčšou prednosťou je kultivovanosť. V 208-čke sa málokedy ozýva a z nádrže si berie primerané množstvo nafty. Nedostal som sa na výrobcom udávanú spotrebu, ale výsledok 5,7 l/100km nie je najhorší, keďže nebol zabehnutý (cca 2500km). Pod päť litrov sa dostanete pri defenzívnej jazde bez problémov, a nejaké to šantenie nevyšplhá apetít nad šesť litrov.
Francúzi robili dlhé roky podvozky stavané na komfortné cestovanie. Často na ceste plávali, nedržali stopu a keď prišlo na rýchle pohyby volantu, rozkývali auto ako hojdačku. Dnes tomu tak nie je u väčšiny modelov. S dvesto osmou som si pokojne mohol užiť športovú jazdu bez toho, aby kvílili pneumatiky, alebo sa nervózne kývalo zo strany na stranu. Malé nedostatky nastanú na horšom povrchu, kedy sa karoséria krúti skrz nízkoprofilové pneumatiky. Najviac to pocítite na jamách. Do auta sa prenášajú nepríjemné nárazy z každej väčšej nerovnosti na ceste, ale podvozok drží stopu stále. Na naše komunikácie odporúčam kúpiť „balónový“ profil gumy.
Nová 208-čka sa hodí pre ľudí s fantáziou, takých, ktorých nudia všedné veci a pri kúpe auta volia cestu moderného vzhľadu, no nechcú ísť do prémiového segmentu, len sa mu priblížiť. Správnou alternatívou môže byť náš testovaný automobil. Časom sa pozrieme na zúbok ešte inej motorizácii.
Technické údaje:
Typ motoru/usporiadanie valcov | vznetový/radové |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Najvyšší výkon (kW/ ot./min.) | 84/3600 |
Najvyšší krútiaci moment (Nm/ ot./min.) | 270/1750 |
Prevodovka typ/počet stupňov: | M/6 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): /h | 9,7 |
Spotreba mesto/mimo/kombi (l/100km): | 4,6/3,4/3,8 |
Spotreba počas testu (l/100km): | 5,7 |
Dĺžka/Šírka/Výška vozidla (mm): | 3962/1739/1460 |
Batožinový priestor - min./max. (l): | 285/1076 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg): | 1208/457 |